Problemy psychiczne dzieci w czasie pandemii. „Ciężko nam żyć”. Wzrasta liczba uczniów potrzebujących wsparcia

Leszek Wójcik
Leszek Wójcik
Dzieci w pandemii mają największy problem z depresją, snem, odżywianiem i hejtem, czyli cyberprzestępczością.
Dzieci w pandemii mają największy problem z depresją, snem, odżywianiem i hejtem, czyli cyberprzestępczością.
Udostępnij:
Drastycznie wzrasta liczba uczniów potrzebujących wsparcia pedagogów i psychologów. Samorząd Województwa uruchomił specjalną pomoc, która w regionie obejmie tysiące uczennic i uczniów.

Rosnący stres, trudności związane z nauką na odległość, brak dostępu do pedagogów, psychologów i terapeutów. Dzieci i młodzież szkolna coraz ciężej przeżywają okres pandemii, która przyspieszyła wzrost problemów obserwowanych przez specjalistów od kilku lat.

– Wcześniej jednak dzieci miały głównie problemy z zaburzeniami zachowania, ADHD – wyjaśnia psychiatra Małgorzata Wyrębska-Rozpara, która na co dzień pracuje w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Szpitalu Szczecin-Zdroje. - Jednak od około czterech lat zgłasza się do nas coraz więcej dzieci z powodu zaburzeń depresyjnych. A po okresie pandemii i nauczaniu zdalnym tych dzieci jest jeszcze więcej. Czasem mówią nam, że im jest po prostu ciężko żyć.

Problemy tego typu są widoczne zarówno w dużych, jak i małych miastach. Na przykład w Szkole Podstawowej w Drawnie na 282 uczniów aż 104 objętych jest pomocą psychologiczną.

ZOBACZ TEŻ:

- To jest bardzo duża grupa dzieci z różnego rodzaju opiniami i orzeczeniami – ocenia Joanna Markiewicz, dyrektorka placówki.

W ocenie specjalistów dzieci nie zawsze potrafią, a czasami wręcz nie mogą podzielić się swoimi emocjami z rodzicami, dlatego kluczowe jest zagwarantowanie im pomocy w szkole. Szczególnie, że dostęp do terapeutów jest bardzo ograniczony. Właśnie dlatego Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego przeznaczył 16 mln zł na wsparcie psychologiczno–pedagogiczne uczniów naszego regionu. W pierwszej turze środki unijne trafią do 15 samorządów i obejmą pomocą 5 tys. uczennic i uczniów.

– Dla naszych uczniów uruchomimy konsultacje indywidualne z psychologiem i pedagogiem - zapewnia Joanna Markiewicz. - Przeprowadzimy również zajęcia rozwijające uzdolnienia, bo nawet dzieci, które sobie radzą, muszą zająć czymś myśli i wyrazić swoje pasje.

Specjaliści apelują do rodziców o szczególną uwagę. Na zmiany w zachowaniu dzieci, nagłe pogorszenie wyników w nauce, problemy z koncentracją, ograniczenie kontaktów z rówieśnikami czy choćby zamykanie się w pokoju. Warto też się kontaktować z wychowawcą lub pedagogiem szkolnym. Wspólna rozmowa i pogłębiony wywiad może wskazać przyczyny trudności i zapobiec pogłębianiu problemów. Te często stymulują media społecznościowe i czerpane z nich wzorce. Choćby związane z zaburzeniem odżywiania.

Problemy mają już dziewczynki 10- i 11-letnie. Wielu chłopców, którzy przybrali na wadze spotyka się z szyderstwami zarówno w szkole, jak i w domu.

ZOBACZ TEŻ:

– Czasami dziecko potrzebuje rozmowy, wsparcia, wysłuchania jego problemów. I to wystarcza, by problem się rozwiązał – mówi psychiatra Małgorzata Wyrębska-Rozpara. - Jeśli dziecko o problemie nie powie, schowa to w sobie, to niestety problem się pogłębia i może się skończyć myślami samobójczymi. A wtedy potrzebny jest lekarz.

Oceny ekspertów dotyczące stanu psychicznego uczniów potwierdziły już badania naukowe. Przypomnijmy, że Szczecin, jako pierwsze miasto w Polsce, zdecydowało się na przeprowadzenie pilotażowej analizy stanu emocjonalnego szczecińskiego środowiska szkolnego. Badania przeprowadzono pod koniec ubiegłego roku szkolnego. Objęto nimi ponad 2 tys. szczecińskich uczniów oraz ponad 500 nauczycieli. Ankiety przygotowane przez firmę Profi Competence Europe oraz Uniwersytet Szczeciński pozwoliły na sporządzenie szczegółowego raportu, który zawiera dokładne rekomendacje dla dyrektorów i nauczycieli dotyczące tego, jak w tym roku szkolnym powinni pracować z młodymi ludźmi.

- Dzieci mają problem z depresją, snem, odżywianiem i hejtem, czyli cyberprzestępczością - mówi pedagog szkolna, która w jednej ze szczecińskich podstawówek wspólnie z nauczycielami tworzy program wychowawczo-profilaktyczny. - Dlatego właśnie w tych dziedzinach zostały zaplanowane na ten rok spotkania ze specjalistami - zarówno uczniów jak i rodziców. O tym też rozmawiać będą z uczniami pedagodzy i wychowawcy klas.

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Małpia ospa może być użyta jako broń biologiczna

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie