MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Polska firma produkuje pojazdy elektryczne, które przeczą stereotypom. Za kółkiem usiądzie młody i stary. Nie potrzeba prawka kategorii B

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Na mały pojazd elektryczny dla seniora czy osoby niepełnosprawnej można otrzymać dofinansowanie
Na mały pojazd elektryczny dla seniora czy osoby niepełnosprawnej można otrzymać dofinansowanie z arch. Electroride
Nowoczesna motoryzacja nie musi być tylko dla młodych. Udowadnia to młoda, polska firma założona przez Macieja Płatka, który postanowił walczyć z wykluczeniem seniorów, konstruując specjalne mikropojazdy o napędzie elektrycznym. Z ich prowadzeniem poradzi sobie niemal każdy. Aby nimi jeździć, potrzeba też mniej formalności niż w przypadku pełnowymiarowych samochodów.

Spis treści

Widząc wykluczenie transportowe starszych członków swojej rodziny i ich zależność od dzieci czy wnuków, Maciej Płatek wymyślił jak zwiększyć szanse na poprawę losu wszystkich seniorów, którzy są w podobnej sytuacji. I tak w 2017 r. powstał Electroride, producent małych pojazdów elektrycznych. Co oferują takie urządzenia i czy cieszą się popularnością?

To Cię może zainteresować

Małe pojazdy elektryczne to coś więcej niż hulajnogi i rowery. Rynek jest ogromny

Według raportu Polaris Market Research opublikowanego w czerwcu 2022 roku wielkość globalnego rynku skuterów elektrycznych wyceniono na 21 mld USD w 2021 r. i szacuje się, że wzrośnie on do 51 mld USD w 2030 r. Dane te nie powinny nikogo dziwić.

Elektryczne samochody przekraczają możliwości finansowego większości starszych osób, hulajnogi mają ograniczony zasięg oraz limit bezpiecznej prędkości – w Polsce do 20 km/h. Wydaje się, że rower na baterię ma najmniej wad, ale to wciąż pojazd tylko dwukołowy, a nie każdemu to odpowiada. Co może być lepsze na kilkudziesięciokilometrowe dojazdy od dwukołowca?

Minicary i trójkołowce dają użytkownikom większe możliwości

Polska firma postawiła na skutery trój– i czterokołowe oraz minicary. Dzięki większej niż para ilości kół są one bezpieczniejsze dla osób mniej wprawionych w kierowaniu pojazdami i pozwalają na zabranie większego ładunku niż w przypadku roweru. Aby dostosować nowe produkty do potrzeb przyszłych użytkowników, konstruktorzy takich pojazdów przeprowadzili głęboki wywiad środowiskowy. Robią to nadal.

– Po rozpoczęciu sprzedaży sam dostarczałem skutery do naszych klientów, wtedy głównie seniorów. Mogłem z nimi dłużej porozmawiać, poznać ich codzienne problemy, lęki, nadzieje i potrzeby. Widziałem, że potrzebują również wsparcia technicznego i kogoś, kto nauczy ich obsługi nowego pojazdu w znanym im otoczeniu. Te doświadczenia były dla mnie bezcenne i pozwoliły wytyczyć drogę rozwoju firmy – wspomina Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride.

Co do dystansu, jaki mogą przebyć tego typu pojazdy, to sporo zależy od wielkości zamontowanej baterii i wagi samego użytkownika. Zazwyczaj to ok. 40 km, ale zdarzają się też pojazdy pozwalające na osiągnięcie większego zasięgu.

Jak można wybrać model odpowiedni dla siebie? Czy trzeba mieć prawo jazdy?

Jeśli ktoś dysponuje prawem jazdy kat. B, uprawniającym do prowadzenia samochodu osobowego, to może przebierać w ofercie mikropojazdów. A, co jeśli ktoś nie ma takich uprawnień?

Najłatwiej i najlepiej postarać się o dokument potwierdzający zdolność do kierowania pojazdami z kategorii AM – to prawo jazdy na: skuter, motorower oraz czterokołowiec lekki. Mając taki dokument także można zasiąść za kółkiem większości pojazdów firmy Electroride.

Minimalny wiek do posiadania kategorii AM to 14 lat. Osoba niepełnoletnia może uzyskać prawo jazdy kategorii AM dopiero jednak za pisemną zgodą rodzica.

Osoby, które przed 2013 r. ukończyły 18. rok życia, nie muszą nawet starać się o prawo jazdy kategorii AM, uprawniające do prowadzenia motorowerów oraz niektórych innych mikropojazdów (uwaga: nie dotyczy żadnego z czterokołowców). Chodzi o to, że zgodnie z wcześniej obowiązującymi przepisami każda pełnoletnia osoba mogła prowadzić motorower. Dlatego też osoby, które już z tego tytułu zdobyły już uprawnienia, nie straciły ich.

Ważne informacje dotyczące uprawnień:

  • Do prowadzenia lekkiego czterokołowca wystarczy prawo jazdy kategorii co najmniej AM (wystarczy ukończone 14 lat),
  • Do prowadzenia ciężkiego czterokołowca potrzebne jest prawo jazdy kategorii co najmniej B1 (wystarczy ukończone 16 lat).

czterokołowiec lekki, to pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego prędkość maksymalna nie przekracza 45 km/h, a masa własna to maksimum 350 kg.

czterokołowiec ciężki, to pojazd mechaniczny przystosowany do przewozu osób lub ładunku. Charakterystyczne są dla niego masa własna do 400 kg w przypadku przewozu osób i 550 kg w przypadku przewozu rzeczy.

Zresztą, wyjątków od konieczności zrobienia prawa jazdy kategorii AM jest więcej, a ich opisy dostępne na przykład na stronach ubezpieczycieli (CUK).

Wybieramy mały, elektryczny pojazd. Od czego należy zacząć?

Obecnie dostawy pojazdów elektrycznych realizowane są wyłącznie przez pracowników serwisu firmy. Każdy kupujący ma czas spokojnie zapoznać się z najważniejszymi funkcjami skuterów, wykonać jazdę testową pod okiem specjalisty i uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania – zapewnia Electroride. Dodatkowo każdy użytkownik otrzymuje szczegółową książkę obsługi.

– Zaczynaliśmy dość skromnie. Teraz mamy dwa salony pokazowe w Polsce, na południu w Krakowie i na północy w Wejherowie, sklep internetowy oraz magazyn o powierzchni 2 tysięcy metrów kwadratowych, a nasze produkty dostarczamy do wszystkich krajów Europy – dodaje Maciej Płatek.

Ile trzeba wydać pieniędzy, by zostać posiadaczem mikropojazdu?

W ofercie małych pojazdów zasilanych bateriami jest z czego wybierać. Luksusowy, dwuosobowy trzykołowiec PIXI kosztuje około 34 tys. zł. Ma niezależne zawieszenie z tyłu, które sprawia, że jazda staje się mniej uciążliwa nawet po nierównej powierzchni. W wyposażeniu znajdziemy dotykowy ekran czy zestaw głośnomówiący. Aby włączyć pojazd, wystarczy wciśnięcie przycisku „START”. PIXI to model, który oferuje największy zasięg maksymalny spośród całej gamy pojazdów Electroride. Tym pojazdem da się przejechać nawet 85 km, z prędkością maksymalną 40km/h.

Z kolei nieco większy niż PIXI czterokołowy FUTURI 4, przeznaczony dla dwóch osób, przejedzie dziesięć kilometrów mniej, ale za to w cenie około 4 zł za każde 100 km. Pojazd obsługuje się nogami (hamulec i gaz są pod stopami) - jak samochód z automatyczną skrzynią biegów. Wyposażony jest w kolorową kamerę cofania.

To tylko niektóre pojazdy elektryczne z gamy polskiego producenta. Wśród modeli cieszących się dużą popularnością można też znaleźć tańsze trójkołowce pozwalające poruszać się po centrach handlowych albo przeciwnie – modele przeznaczone, dla tych, którzy poszukują bardziej sportowych atrakcji. Nie ma się jednak co łudzić: mimo że wszystkie pojazdy Electroride są znacznie tańsze od pełnowymiarowych samochodów elektrycznych, to i tak koszt ich zakupu przekracza możliwości niejednego seniora. Rozwiązaniem jest pozyskanie dofinansowania na zakup tego typu pojazdu?

Pojazdy z dofinansowaniem. Czyli, jak uzyskać dopłatę na małego „elektryka”?

Możliwości pozyskania funduszy na zakup pojazdu specjalnego jest kilka. My wskazujemy dwie najpopularniejsze. Już po zakupie małego pojazdu elektrycznego można otrzymać dofinansowanie z programu „Mój elektryk”. Osoby niepełnosprawne z orzeczeniem mogą również skorzystać z dofinansowania z programu „Aktywny samorząd”.

– Od seniorów wszystko się zaczęło, dlatego ta grupa jest i będzie dla nas bardzo ważna – podobnie osoby z różnymi deficytami ruchowymi. Właśnie im chcemy zapewnić niezależność w codziennych, najprostszych czynnościach, takich jak chociażby wyjazd do sklepu, lekarza czy kościoła – zapewnia Maciej Płatek.

Jak przypomina prezes Płatek, seniorzy mogą korzystać ze skierowanych do nich, wspierających zakup programów, m.in. dofinansowania z PFRON, NFZ czy wielu fundacji.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródła: Electroride, CUK Ubezpieczenia, PFRON, Mubi.pl, Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:02013R0168-20201114&from=EN

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polska firma produkuje pojazdy elektryczne, które przeczą stereotypom. Za kółkiem usiądzie młody i stary. Nie potrzeba prawka kategorii B - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński