Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pojazd na drogi i bezdroża

PIOTR JASINA
Trudno doszukać się mankamentów w tym samochodzie. Poza ceną - ponad 330 tys. zł i tym, że momentami kierowca staje się zbyteczny, bo wszystko za niego robi komputer i systemy.
Trudno doszukać się mankamentów w tym samochodzie. Poza ceną - ponad 330 tys. zł i tym, że momentami kierowca staje się zbyteczny, bo wszystko za niego robi komputer i systemy. Robert Mularczyk
Jest dłuższy, wyższy i szerszy niż jego poprzednik. Muskularnego charakteru nadaje duża atrapa chłodnicy i potężne przednie reflektory.

Ale także tylne, mocno zarysowane nadkola i dwudzielne reflektory i spojler zamykający linię nadwozia.

To pierwszy, ośmiocylindrowy diesel Toyoty wyposażony w technologię wtrysku common-rail. Wyposażony jest w sześciobiegową przekładnię automatyczną z możliwością ręcznej zmiany biegów.

- Po raz pierwszy na świecie zastosowano również system aktywnej regulacji wysokości wszystkich czterech kół Active Height Control oraz adaptacyjne zawieszenie Adaptive Variable Suspension - podkreśla Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland. - Jest wyposażony też w zupełnie nowe silniki diesla 4.5 D-4D V8, z sześciobiegową skrzynią automatyczną.

System Crawl Control

To pierwszy tego typu system na świecie i dostępny w połączeniu z silnikiem benzynowym. Automatycznie kontroluje jednostkę napędową i pracę układu hamulcowego, by utrzymać bardzo małą prędkość i uniknąć okręcania się auta wokół własnej osi oraz blokowania kół.

Sprawdziliśmy ten system. Działa bezbłędnie. Na starym żwirowisku, przy bardzo stromych zjazdach, czy jeździe wzdłuż stromej skarpy, ograniczaliśmy się praktycznie do trzymania kierownicy, by utrzymać właściwy tor jazdy - nic więcej.

Wnętrze

Wnętrze jest przestronne. Zegary, wskaźniki i konsola są bardzo eleganckie, z chromowymi elementami. Wkomponowano drewniane detale, skórzane fotele.
Kierownica jest duża, wygodna, łatwo operujemy drążkiem automatycznej skrzyni biegów, pod ręką są przełączniki.

Zawieszenie

Nowe zawieszenie i systemy stabilizacji w terenie sprawdzają się rewelacyjnie. Z przodu sprężyny śrubowe zastąpiły wcześniejsze drążki skrętne. Wspomagają je podwójne wahacze poprzeczne. Z tyłu pracuje sztywna oś z układem czterech drążków, sprężynami i amortyzatorami. Wszystko współgra, dając poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji przy pokonywaniu najbardziej wymyślnych przeszkód w terenie.

Mechanizm różnicowy (LSD Torsen) automatycznie rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś samochodu w zależności od potrzeb. W proporcjach 40/60 proc. (przód/tył). W razie potrzeby moment obrotowy może zostać przesunięty ku przedniej osi maksymalnie do 50 proc. lub ku tylnej do 70 proc. Mechanizm można również zablokować w proporcji pół na pół.

Bezpieczeństwo, komfort

System wspomagający zjazd ze wzniesienia oraz podjazdy, kontroli trakcji itd. powodują, iż jazda nowym land cruiserem jest komfortowa i wygodna.
Ochronę zapewnia 12 lub 14 poduszek powietrznych (w zależności od wersji 5 - lub 7-miejscowej). Kierowca i pasażer przedniego fotela, mają kolanowe poduszki powietrzne.

W standardzie V8 wyposażony jest w system audio, odtwarzacz CD, MP3 i WMA, cyfrowy odbiornik radiowy. System audio obsługiwany jest przez dotykowy, 8-calowy ekran, wykorzystywany również do współpracy z pełnym systemem nawigacyjnym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński