Pięć cylindrów w Audi TT RS

Wojciech Frelichowski
Audi TT RS Coupe
Audi TT RS Coupe Audi
Audi znów skonstruowało pięciocylindrowy silnik, który będzie montowany w modelu TT RS. Jednostka napędowa o pojemności 2,5 litra, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny, rozwija moc 340 KM. Auto, w wersji coupe i roadster, dotrze do klientów latem.

Sportowe pięciocylindrowe silniki benzynowe mają w Audi długą tradycję; chyba najbardziej znanym z nich jest 2,1-litrowy silnik z turbodoładowaniem z Audi quattro. Już w momencie rozpoczęcia sprzedaży w 1980 roku miał moc 200 KM.

TT RS Coupé osiąga 100 km/h po 4,6 sekundy, w przypadku roadstera taki sprint trwa o jedną dziesiątą sekundy dłużej. Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h w obu wariantach. Na życzenie Audi przesuwa tę granicę do 280 km/h. Silnik efektywnie obchodzi się z paliwem - średnio wystarcza mu 9,2 litra/100 km (roadster zużywa 9,5 litra/100 km).

Kadłub silnika wykonano z żeliwa wermikularnego - nowoczesnego materiału, który łączy w sobie maksymalną wytrzymałość z niewielką masą i stosowany jest zazwyczaj tylko w dużych silnikach TDI Audi. Także głowica cylindrów, tłoki i korbowody zbudowane są z lekkich i jednocześnie bardzo wytrzymałych materiałów.
Ciekawostką jest specjalna klapa zamontowana w lewej końcówce rury wydechowej. Gdy kierowca wciśnie przycisk "Sport", zmienia ona brzmienie wydechu na jeszcze pełniejsze i intensywniejsze, a jednocześnie reakcja silnika staje się bardziej ostra. Na życzenie Audi dostarcza sportowy układ wydechowy z czarnymi, matowymi osłonami końcówek rur i z klapą modulującą brzmienie.

Wszystkie Audi TT RS mają stały napęd na cztery koła quattro. Jego sercem jest hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe z elektroniczną regulacją. Zespół ten umieszczony został przy tylnej osi. Nowością w układzie napędowym quattro jest przegub synchroniczny przed wałem Kardana i kompaktowy mechanizm różnicowy tylnej osi. Seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie, obniżające nadwozie o 10 mm, ze sztywno dostrojonymi sprężynami i amortyzatorami. Na życzenie dostępny jest adaptacyjny system tłumienia Audi magnetic ride.

Wnętrze utrzymane jest w kolorze czarnym. Sportowe siedzenia są pokryte kombinacją skóry i Alcantary ze srebrnymi kontrastowymi szwami i wytłoczonym logo TT RS na przednich oparciach. Kolejne napisy umieszczono na kierownicy i w obrotomierzu oraz na listwach progowych. Wstawki dekoracyjne wykonane są ze szczotkowanego aluminium. Dywaniki mają srebrne obszycie, podpórka pod lewą nogę i pedały posiadają aluminiowe nakładki.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie