Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Paliwo tanie i ekologiczne

Marek Rudnicki, 12 maja 2004 r.
Zbiorniki montowane w miejscu koła zapasowego nie zmniejszają przestrzeni bagażowej, przez co cenione są przez właścicieli małych aut i samochodów compactowych.
Zbiorniki montowane w miejscu koła zapasowego nie zmniejszają przestrzeni bagażowej, przez co cenione są przez właścicieli małych aut i samochodów compactowych. Andrzej Szkocki
Ostatnie gwałtowne podwyżki cen benzyn spowodowały zainteresowanie instalacjami gazowymi. Alternatywne paliwo wprawdzie też drożeje, ale zdaniem rynkowych analityków nie przekroczy połowy ceny benzyn.

Po polskich drogach jeździ już 1,1 mln samochodów zasilanych gazem płynnym. Tylko w roku ubiegłym zamontowano w autach około 210 tys. instalacji. Wprawdzie montaż instalacji gazowej nie należy do najtańszych, ale koszty - przy znacznie tańszym od benzyny gazie - zwracają się bardzo szybko.

- Chętnych do zakładania instalacji gazowych jest dużo, choć nie ukrywam, że po sukcesywnych podwyżkach cen benzyny spodziewaliśmy się większego zainteresowania - ocenia Wojciech Głowacki, właściciel koszalińskiej firmy Eko Term Bis montującej instalacje gazowe. - Może dlatego, że gaz również idzie w górę. Zawsze jednak będzie tańszy od benzyny.

Zwrot kosztów

Koszt zamontowania instalacji gazowej w samochodzie zwraca się po kilku lub kilkunastu miesiącach w zależności od tego, ile kilometrów pokonujemy autem i do jakiego typu pojazdu założyliśmy instalację LPG. Wydatek uzależniony jest też od producenta oraz kategorii instalacji.

Najtańsze instalacje i najwięcej typów pochodzi z Włoch.

- Główni producenci, to BRC, Lovato i Landi Renzo - mówi Krzysztof Sikorski z koszalińskiej firmy "Probut".

Instalacje największego polskiego wytwórca, LPGazu - są zbliżone cenami. Najdroższe sprowadzane są z Holandii. Na rynku spotkać można również wyroby mniej znanych firm, znacznie tańsze, ale też i wątpliwej często jakości.

- Duże firmy zawsze oferują instalacje lepszej jakości, przetestowane, nie opłaca im się psuć markę bublami - mówi Marek Łuszczyński, mistrz ze szczecińskiego Polmozbytu. - LPGaz oferuje prócz wielu typów instalacji również gwarancje, która jest honorowana w całej sieci serwisowej w Polsce. Inni producenci nie mają takiej możliwości.

W złotówkach

W zależności od rodzaju silnika montuje się cztery generacje instalacji gazowych, tj. inne do aut z gaźnikiem (koszt montażu wynosi około 1,8 tys. zł), z 1-punktowych wtryskiem bez elektroniki (2,2-2,3 tys. zł), z sondą lambda i katalizatorem (ok. 2,5 tys. zł) oraz najnowszy model - z wtryskiem gazu (4,5-5,5 tys. zł).

Koszty używania gazu łatwo wyliczyć. Wystarczy bowiem porównać, ile kupujemy miesięcznie benzyny i przemnożyć tę ilość przez cenę 1 litra. Zużycie gazu jest większe niż benzyny o ok. 20 proc. Trzeba więc pomnożyć wyliczoną ilość gazu przez jego cenę (cena 1 litra waha się w zależności od regionu od 1,39 do 1,65 zł/l) i porównać ilość pieniędzy wydawaną na benzynę z tą, która wydalibyśmy na gaz.

Jakie zbiorniki

Zbiorniki na gaz, istotny element instalacji, produkowane są przez polską firmę "Stako" ze Słupska, eksportującą swoje wyroby do ponad 50 krajów.

Montuje się dwa rodzaje zbiorników. Pierwszy przypomina koło zapasowe (tzw. teroidalny) i jest chowany w miejscu, gdzie zwykle wozi się zapasówkę. Nie zajmuje więc miejsca przeznaczonego na bagaż. Może być też instalowany na zewnątrz, pod podwoziem, gdzie (przeważnie we francuskich samochodach) mocowane jest koło zapasowe.

Pojemność teroidalnych zbiorników waha się w granicach 34-42 litrów. Pasują do niedużych aut miejskich i większości rodzinnych średniej klasy. Większe zbiorniki, cylindryczne, mogą mieć objętość do 180 litrów i stosowane są w pojazdach używanych przez zawodowych kierowców, taksówkarzy, kierujących autami dostawczymi itd.

Nowoczesne

- Wbrew obiegowym opiniom, zaletą stosowania instalacji jest przedłużenie żywotności silnika, o czym nie wie wielu posiadaczy samochodów - przekonuje Andrzej Bukowski ze szczecińskiej firmy "Bukowscy", która od kilkunastu lat instaluje gaz. - Mieszanina propanu - butanu w odróżnieniu od benzyny nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi cylindrów oraz jego rozcieńczenia w misce olejowej. W wyniku spalania gazu nie powstaje nagar.

Użytkownicy pojazdów na LPG przekonali się, że spadek mocy przy nowoczesnych instalacjach jest tak mały, że kierowca nie jest w stanie jej wyczuć, a przy najnowszych wersjach, nie wykazują spadku nawet przyrządy.

***

Gaz płynny LPG - liquefied petroleum, to gaz będący mieszaniną propanu i butanu. Przy ciśnieniu około 0.83 MPa i temperaturze otoczenia utrzymuje stan płynny i wtedy jego objętość jest 270 razy mniejsza niż fazy gazowej. Przy spadku ciśnienia przechodzi w fazę gazową. Przechowywane jest w stanie płynnym, a spalane jako gaz.

Liczba oktanowa gazu wynosi 104. Różnica pomiędzy paliwami jest możliwa do zauważenia dopiero, gdy np. ciągniemy dużą przyczepę lub gdy przeciążamy silnik.

Montaż instalacji gazowej regulują przepisy określone w Prawie Drogowym. Samochód wyposażony w instalacje zasilającą podlega corocznemu badaniu technicznemu na uprawnionej stacji kontroli pojazdów. Zamontowana instalacja musi uzyskać homologację.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński