Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niebezpieczny czarny lód

Piotr Jasina , 15 marca 2006 r.
- Przy śliskiej nawierzchni radzimy przede wszystkim utrzymywanie większej odelgłości od pojazdu przed nami.
- Przy śliskiej nawierzchni radzimy przede wszystkim utrzymywanie większej odelgłości od pojazdu przed nami. SJR
Sygnałem, że jezdnia pokryta jest czarnym lodem jest luz, który wyczujemy w układzie kierowniczym i brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi.

- Nie wolno wtedy hamować ani gwałtownie skręcać kierownicą. Należy w takiej sytuacji zredukować prędkość zdejmując nogę z pedału gazu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault - Najlepiej przećwiczyć to w bezpiecznych warunkach na płytach poślizgowych podczas kursu doskonalenia techniki jazdy.

Droga pokryta czarnym lodem lekko się świeci, wyglądając na mokrą. To jedyny sygnał, jaki możemy zauważyć, bo tzw. czarny lód jest cienki i przezroczysty. Warto również obserwować pobocze, drzewa i ogrodzenia wzdłuż jezdni. Jeśli pokrywa je lód, to znak, że droga po której jedziemy również może być nim pokryta.

Miejsca szczególnie zagrożone powstaniem czarnego lodu to obszary niezabudowane - głównie okolice jezior i rzek, tereny lesiste, pagórkowate, a także mosty, tunele i wiadukty.

- Tam zwłaszcza trzeba utrzymać większy niż zazwyczaj dystans w stosunku do pojazdu, który jedzie przed nami - radzi nasz ekspert. - Należy też zwolnić, bo w ten sposób będziemy mieć więcej czasu, by zauważyć znaki świadczące o tym, że drogę pokrywa czarny lód, a w razie poślizgu mamy więcej czasu na odpowiednią reakcję. Dlatego zachowujmy czujność, by nie wpaść w poślizg i nie spowodować kolizji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński