Jeep hurricane

oprac. ejcz, Źródło: mototarget, 19 stycznia 2005 r.
Hurricane nawiązuje do ekstremalnych pojazdów, jakimi jeżdżą najwięksi entuzjaści jeep'a.
Hurricane nawiązuje do ekstremalnych pojazdów, jakimi jeżdżą najwięksi entuzjaści jeep'a.
Sensacyjne koncepcje i ekstremum ekspresji nie są niczym nowym w życiu Chrysler Group: Dodge miał swego Tomahawka, a Chrysler - ME Four-Twelve. Na scenie North American International Auto Show 2005 jeep podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej, tym razem dla samego siebie.

- Jeep hurricane to najlepszy pojazd 4x4 jaki dotąd zbudowano, dysponujący największą mocą napędu i nieograniczonymi możliwościami użytkowymi - mówi Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania Chrysler Group.

Dwa silniki

Silnik HEMI w hurricane to Hemi razy dwa. Jeden z przodu, drugi z tyłu, a każdy rozwija 335 KM i moment 500 Nm, czyli razem 670 KM i 1000 Nm.

Oba silniki HEMI mają system zmiennej pojemności czynnej MDS i zależnie od potrzeb jeep hurricane może być napędzany 4, 8, 12 lub 16 cylindrami. Oznacza to masę dostępnego na każde życzenie momentu obrotowego, o którym inne 4x4 mogą tylko pomarzyć. A dzięki takiej mocy jeep przyspiesza od 0 do 96 km/h w mniej niż pięć sekund.

Przenoszenie momentu obrotowego odbywa się za pośrednictwem centralnej skrzynki rozdzielczej i półosi z mechanicznie sterowanym rozdziałem mocy na poszczególne koła. Niezależne przednie i tylne zawieszenie o skoku 508 mm opiera się na wahaczach trapezowych i sprężynach śrubowych z amortyzatorami o regulowanej przez kierowcę twardości.

Niezwykła zwrotność

Prześwit pojazdu wynosi 363 mm a kąty natarcia i zejścia - mają niewiarygodne, niemal pionowe 64 i 86,7 stopni. W "towarzystwie" 37-calowych kół hurricane nie napotka wiele przeszkód, na które nie mógłby się wspiąć.

Jeep hurricane jest jedynym pojazdem wystawowym o całkowicie unikalnych możliwościach manewrowych. Dzięki zdolności skręcania przednich i tylnych kół do wewnątrz - jego promień zawracania wynosi zero.

Pojazd dysponuje ponadto dwoma trybami zautomatyzowanego kierowania 4 kołami: tradycyjnym, gdy tylne koła skręcają się na zewnątrz - by zmniejszyć średnicę zawracania oraz terenowym, gdy wszystkie koła można skręcić w jedną stronę - do jazdy na podobieństwo pełzania kraba. Tryb terenowy pozwala poruszać się bokiem - bez zmiany kierunku.

- Gdzieś w dżungli, zdolność zmiany kierunku na minimalnej przestrzeni może oznaczać różnicę pomiędzy wielką przygodą, a koniecznością wzywania pomocy - twierdzi Trevor Creed - Zadaniem systemu sterowania czterech kół jest uchronienie kierowców off-road'u od pułapek na szlaku.

Karoseria i wnętrze

Jednoczęściowa karoseria hurricane wykonana jest ze wzmacnianego włókna węglowego jako struktura, zastępująca tradycyjną ramę podwozia i do niej właśnie montowane jest zawieszenie wraz z systemem napędowym. Dolna konstrukcja aluminiowa dodatkowo stabilizuje całość konstrukcji, pełniąc jednocześnie funkcję płyt osłonowych zespołów podwozia.

Całość ma niewielką masę i wysoką odporność mechaniczną - obok funkcjonalnego wyglądu. Znajduje tu swój wyraz minimalistyczny stosunek do stylizacji pojazdu o dwóch fotelach i bez drzwi - wzbogaconej siedmiodzielną kratą chłodnicy jeep'a.

Wnętrze zaprojektowane w czystym karbonie i polerowanym aluminium z dekoracyjnymi akcentami Black Thunder oraz Tiluminum.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie