Firma DAF skończyła 60 lat

Wojciech Frelichowski
Rok. 1953. Montaż pierwszych kabin DAF. Fot. DAF
Latem 1949 roku w holenderskim Eindhoven fabryka samochodów N.V. Van Doorne'a rozpoczęła produkcję pojazdów ciężarowych.

Zakłady założone w 1928 r. przez Huba van Doorne'a po zakończeniu II woijny światowej wyczuły popyt na ciężarówki - zrujnowana Europa musiała się odbudować, co wiązało się z koniecznością przewozy materiałów budowlanych.

Początkowo produkowano tylko modele o masie całkowitej 3 i 5 ton, składające się z podwozi, silników i osi, wyposażone w osłonę chłodnicy z siedmioma chromowanymi paskami; kabiny na zamówienie konstruowali miejscowi, niezależni rzemieślnicy. Od roku 1953 zaczęto produkować fabryczne kabiny, a wśród nich luksusową jak na owe czasy wersję z oświetleniem wewnętrznym i drugą wycieraczką przedniej szyby.

Obecna hala montażowa fabryki DAF w Eindhoven
Obecna hala montażowa fabryki DAF w Eindhoven Fot. DAF

Rok. 1953. Montaż pierwszych kabin DAF.
(fot. Fot. DAF)

Pierwsze generacje ciężarówek DAF były wyposażane w silniki benzynowe Hercules lub diesle marki Perkins. W 1957 r. fabryka uruchomiła produkcję silników na miejscu w oparciu o licencję Leylanda. Dwa lata później DAF był jednym z pierwszych producentów stosujących turbosprężarki w silnikach diesla dla samochodów ciężarowych. W 1973 r. zakłady wprowadziły chłodzenie międzystopniowe, zwiększające moc i moment obrotowy, co zaowocowało oszczędniejszym zużyciem paliwa.

W połowie lat 50 XX wieku zaczął się rozwijać międzynarodowy transport drogowy. W związku z tym DAF wprowadził nową serię ciężkich podwozi ciężarowych (DO), na których zaczęto montować kabiny z miejscem do spania. W 1962 roku na wystawie RAI w Amsterdamie firma zaprezentowała rewolucyjny model 2600, zaprojektowany specjalnie na potrzeby transportu międzynarodowego i wyróżniający się niespotykanym wnętrzem, dużą powierzchnią szyb oraz przestronną kabiną sypialną. W owych czasach były to niespotykane cechy.

Obecna hala montażowa fabryki DAF w Eindhoven
(fot. Fot. DAF)

W 1985 r. firma wprowadziła tak zwaną przestrzenną kabinę (Space Cab) dla swoich wiodących modeli. Kabina była produkowana w wersji z podwyższonym dachem, zapewniającym kierowcy więcej przestrzeni roboczej, życiowej i sypialnej. W roku 1994, DAF zaprezentował kabinę "Super Space", przewyższającą wszelkie standardy wygody kierowców i przestronnego wnętrza. Obecnie kabina tego typu opracowana dla wiodącego modelu XF105 jest jedną z najbardziej przestronnych kabin na rynku.

Pod koniec lat osiemdziesiątych, zakłady w Eindhoven produkowały około 18000 ciężarówek rocznie, a po dziesięciu latach ilość ta wzrosła do około 25000. W pierwszych latach nowego tysiąclecia, zakłady te produkowały już niemal 31000 samochodów rocznie (dane za 2004 r.). W 2008 r., w Eindhoven wyprodukowano prawie 40000 średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, a do tego ponad 12000 modeli LF i ponad 12700 modeli z serii CF i XF105 zmontowano w brytyjskich zakładach Leyland Trucks, co razem dało roczną produkcję dochodzącą do 65000 sztuk.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie