NFZ pyta pacjentów o opinię na temat ambulatoryjnej opieki specjalistycznej od poniedziałku (19 grudnia). Do wybranych losowo pacjentów mogą dzwonić ankieterzy NFZ, by zapytać ich o ocenę jakości leczenia. Ankieta jest anonimowa. Pacjent nie musi, a nawet nie powinien podawać ankieterowi żadnych informacji o sobie, zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z którego skorzystał (a ankieterowi nie wolno o to pytać!).
- To kluczowe ze względów bezpieczeństwa - tłumaczy Małgorzata Koszur, rzeczniczka prasowa zachodniopomorskiego oddziału NFZ w Szczecinie.
Ankieter zada kilka pytań. Będzie go interesować stopień trudności w zapisaniu się na wizytę, zachowanie i postawy pracowników rejestracji, zaangażowanie lekarza, stopień zrozumiałości informacji przekazywanych pacjentowi i prawdopodobieństwo polecenia placówki w przyszłości. Każdy z tych obszarów można ocenić w skali od zera do dziesięciu.
- Dzięki badaniu ankietowemu chcemy sprawdzić, jak pacjenci oceniają jakość opieki w placówkach, w których się leczą - twierdzi Małgorzata Koszur. - Oddajemy głos pacjentom, chcemy poznać ich opinie.
Jak podkreśla rzeczniczka, to ważny element strategii działania NFZ.
- Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą i wskazać te obszary, które wymagają poprawy - podkreśla Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia. - Zachęcam do podzielenia się swoją opinią. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny.
Ankieterzy mogą dzwonić od poniedziałku do soboty, w godzinach od 8 do 18. To już czwarte badanie ankietowe prowadzone przez NFZ. Poprzednie dotyczyły leczenia szpitalnego i porad udzielanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Badanie zawsze można przerwać
Jak się dowiedzieliśmy, ankieter nie powinien pytać ani o przebieg leczenia, ani o kwestie medyczne - w imieniu NFZ sprawdza jedynie jakość i sprawność obsługi pacjentów w poradniach specjalistycznych. Ankieta jest anonimowa, ankieterzy znają jedynie: numer telefonu, płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył i datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę.
- Ankieterzy zadadzą tylko pięć pytań, a przed ich zadaniem uprzedzą, że dzwonią w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia - informuje rzeczniczka NFZ.
Jeśli pacjent podczas rozmowy z ankieterem będzie mieć jakiekolwiek wątpliwości (dotyczące tożsamości ankieterów i samego badania albo np. kiedy ankieter poprosi o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca), należy natychmiast zakończyć rozmowę i skontaktować z infolinią - bezpłatny nr 800 190 590. Infolinia pracuje przez całą dobę, 7 dni w tygodniu.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?