MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ChatGPT-4 oszukał profesorów w ślepym teście i okazał się lepszy od studentów. Po tym eksperymencie ocenianie musi ulec zmianie

OPRAC.:
Katarzyna Mazur
Katarzyna Mazur
W ślepej próbie profesorowie nie zorientowali się, że oceniają pracę maszyny
W ślepej próbie profesorowie nie zorientowali się, że oceniają pracę maszyny freepik.com
Badanie, które przeprowadzono w Wielkiej Brytanii jasno pokazuje, że modele generatywnej AI, takie jak popularny ChatGPT-4, stają się w swoim rozumowaniu i sposobie komunikowania nieodróżnialne od człowieka. Stawia to uczelnie całego świata przed koniecznością zrewidowania swoich systemów oceniania tak, aby zminimalizować ryzyko oszustwa.

Spis treści

ChatGPT-4 lepszy od studentów – eksperyment

Naukowcy z University of Reading przeprowadzili badanie, którego wyniki zaskoczyły świat akademicki. Studenci otrzymali zdalne zadania egzaminacyjne, które mieli wykonać w ramach pracy domowej i przesłać online. Autorzy eksperymentu stworzyli fikcyjne tożsamości studentów i przesłali odpowiedzi wygenerowane przez ChatGPT-4, aby sprawdzić, czy profesorowie będą w stanie wykryć oszustwo. Egzaminatorzy nie byli świadomi, że biorą udział w badaniu i sprawdzali prace zgodnie ze standardowymi praktykami. Spośród 33 odpowiedzi przygotowanych przez AI, tylko jedna została zakwestionowana przez egzaminatorów. Co więcej, większość odpowiedzi AI uzyskała wyższe oceny niż prace prawdziwych studentów​.

Zagrożona jest rzetelność oceniania – wnioski z badania

Wyniki tego eksperymentu wskazują na ogromny potencjał sztucznej inteligencji do oszukiwania systemu edukacyjnego. Badania potwierdzają, że AI, takie jak ChatGPT, przechodzą „test Turinga” – czyli stały się na tyle zaawansowane, że potrafią imitować ludzkie myślenie i komunikację w sposób nierozpoznawalny nawet dla doświadczonych oceniających. Dr Peter Scarfe, jeden z autorów badania, podkreśla, że zrozumienie, jak AI wpłynie na rzetelność ocen edukacyjnych, ma międzynarodowe znaczenie.

W obliczu tych danych oczywiste jest, że sektory edukacyjne muszą ewoluować, aby przeciwdziałać potencjalnym oszustwom z użyciem AI. Uniwersytet w Reading planuje zmiany w sposobie oceniania, w tym wprowadzenie zadań praktycznych i związanych z miejscem pracy, które będą trudniejsze do oszukania przez AI. Prof. Elizabeth McCrum, prorektor ds. edukacji, zaznacza, że niektóre zadania będą wspierać studentów w krytycznym i etycznym korzystaniu z AI, podczas gdy inne będą wykonywane bez jej użycia​.

„Oduczanie studentów” a przyszłość bezpieczeństwa edukacyjnego

Eksperci, tacy jak prof. Karen Yeung z University of Birmingham, ostrzegają, że dostępność generatywnej sztucznej inteligencji może prowadzić nie tylko do łatwego oszukiwania w egzaminach domowych, ale mieć dużo poważniejsze skutki. Yeung zauważa, że może to skutkować „oduczaniem” studentów, którzy staną się zbyt zależni od technologii i zatracą swoje naturalne zdolności do wykonywania intelektualnych zdolności. Pozbawieni narzędzia mogą nie być w stanie samemu pisać i analizować. Dlatego też, aby zapobiec kryzysowi zaufania społecznego, konieczne jest opracowanie nowych metod oceniania i nauczania, które uwzględniają dynamiczny rozwój AI​.

Badanie przeprowadzone przez University of Reading ukazuje, jak szybko rozwija się technologia AI i jakie stawia wyzwania przed tradycyjnymi metodami edukacji. Aby zachować rzetelność akademicką i odpowiednio przygotować studentów uniwersytety muszą dostosować swoje metody oceniania i nauczania. Obejmuje to zarówno krytyczne wykorzystanie AI, jak i opracowanie bardziej praktycznych form egzaminów, które lepiej odzwierciedlają rzeczywiste umiejętności i wiedzę studentów.

Źródła: University of Reading

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

od 7 lat
Wideo

Fale upałów nad Polską. Jak się chronić?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: ChatGPT-4 oszukał profesorów w ślepym teście i okazał się lepszy od studentów. Po tym eksperymencie ocenianie musi ulec zmianie - Strefa Edukacji

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński