Normy zostały przekroczone tam, gdzie panuje największy ruch kołowy. Zanieczyszczenie powietrza w tych miejscach ma bowiem główny związek ze spalinami samochodowymi.
Trujące spaliny
Po raz pierwszy zanotowano przekroczenie stężenia tzw. pyłu PM10 w rejonie placu Rodła. Tu, od ubiegłego roku działa automatyczna stacja do pomiaru zanieczyszczeń.
- Poziomy stężeń w tym miejscu nie zmieniły się znacznie, jednak w 2005 roku zaostrzone zostały normy dla pyłu zawieszonego PM10 - poinformowała Małgorzata Kołodziej-Nowakowska, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.
Dodatkowo badania WIOŚ wykazały, że w kilku punktach Szczecina występują przekroczenia dopuszczalnego poziomu stężeń dwutlenku azotu. Najgorzej jest na Bramie Portowej oraz w rejonie "starego śródmieścia", a zwłaszcza ul. Jagiellońskiej i al. Piastów.
Plan dla Szczecina
Nie wiadomo, jak duża jest skala tego zagrożenia, ponieważ pomiary nie były przeprowadzane tzw. metodą automatyczną, dającą najlepsze wyniki. Dlatego badania zostaną powtórzone.
Oprócz pyłu PM 10 i dwutlenku azotu, stężenia pozostałych zanieczyszczeń, nie przekroczyły w ubiegłym roku dopuszczalnych poziomów. Stężenia dwutlenku siarki, tlenku węgla, benzenu i ołowiu były niskie i nie przekraczały 50 proc. wartości dopuszczalnych. Nie przekroczono też poziomu alarmowego stężenia ozonu.
W związku ze stwierdzonymi przekroczeniami, do końca maja wojewodzie przekazana zostanie ocena jakości powietrza za ubiegły rok. Wojewoda w ciągu 15 miesięcy, po zasięgnięciu opinii prezydenta Szczecina, określi program ochrony powietrza dla Szczecina. W rozporządzeniu tym podane mają być sposoby działań zmierzających do obniżenia stężeń pyłu PM10 oraz innych zanieczyszczeń w powietrzu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?