reklama

Zwolnienia w Przewozach Regionalnych? Pracownicy grożą strajkiem

Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@mediaregionalne.plZaktualizowano 
Burzę w Przewozach Regionalnych wywołała wtorkowa zapowiedź zarządu spółki o planowanych zwolnieniach. W tym roku z firmy ma odejść około ośmiu procent pracowników, przy załodze liczącej w skali kraju blisko 9,5 tys. osób.
Burzę w Przewozach Regionalnych wywołała wtorkowa zapowiedź zarządu spółki o planowanych zwolnieniach. W tym roku z firmy ma odejść około ośmiu procent pracowników, przy załodze liczącej w skali kraju blisko 9,5 tys. osób. Andrzej Szkocki
Związkowcy obawiają się o miejsca pracy w Przewozach Regionalnych. Władze spółki i resort infrastruktury zapowiedziały redukcję etatów. I szybko otrzymały ultimatum.

Burzę w Przewozach Regionalnych wywołała wtorkowa zapowiedź zarządu spółki o planowanych zwolnieniach. W tym roku z firmy ma odejść około ośmiu procent pracowników, przy załodze liczącej w skali kraju blisko 9,5 tys. osób.

Sprawdziliśmy w jakim stopniu restrukturyzacja miałaby dotknąć zachodniopomorski oddział PR. Władze spółki nie chcą podawać konkretów.

- Trudno jest mówić o zakresie optymalizacji zatrudnienia w Przewozach Regionalnych, gdy jesteśmy jeszcze na początku planu restrukturyzacji, ze względu na fakt, że zgodę na jego przeprowadzenie wyraziło sześciu z szesnastu marszałków (w tym gronie nie ma marszałka województwa zachodniopomorskiego - red.) - mówi Marta Milewska, rzecznik spółki Przewozy Regionalne. - Skupiamy się w tej chwili na kontynuowaniu negocjacji, licząc na przekonanie wszystkich marszałków do restrukturyzacji, zakładającej pozyskanie większościowego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który ma zapewnić środki na oddłużenie i dokapitalizowanie spółki. Efektem ma być uzyskanie przez nią trwałej rentowności w ciągu pięciu lat. Na razie trudno więc mówić o konkretach.

To, że dojdzie do zwolnień jest jednak przesądzone.

- Trzeba pamiętać, że w procesie restrukturyzacji nie da się uniknąć optymalizacji zatrudnienia. Jednak decyzja o ewentualnej redukcji zatrudnienia jest zawsze najtrudniejsza i podejmuje się ją ostatecznie, gdy wyczerpią się wszystkie inne możliwości - dodaje Marta Milewska.

Tymczasem związki zawodowe postawiły ultimatum. Związkowcy oczekują do 31 października zawarcia porozumień, które doprowadzą do oddłużenia spółki. Chcą też wstrzymania zwolnień z przyczyn leżących po stronie pracodawcy do czasu zawarcia porozumień o sposobie i zasadach restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. W przeciwnym wypadku grożą strajku.

- Jako pracownicy i kolejarze nie będziemy dalej tolerowali destrukcji polskiego systemu kolejowego i marnotrawienia publicznych pieniędzy, a także odcięcia od możliwości korzystania z publicznego transportu kolejowego dla mieszkańców wielu regionów Polski - czytamy w związkowym komunikacie.
Dokument podpisali przedstawiciele 14 central kolejowych związków.

Pociągi Przewozów Regionalnych mogą stanąć także w naszym województwie, jeżeli do 31 października zarząd spółki i ministerstwo infrastruktury nie spełnią żądań 14 central związków zawodowych.

Skarb Państwa ma wnieść do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie długów Przewozów Regionalnych - szacowanych na 600 mln zł - jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Marszałkowie województw stali się właścicielami spółki po jej usamorządowieniu w 2008 roku.

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adi
W dniu 23.10.2014 o 22:21, :/ napisał:

akurat kolego zmiany drużyn są potrzebne tak samo jak zmiany w każdej normalnej pracy. Postaw się na miejscu takiego konduktora - mieszkasz w Szczecinie i pracujesz w PR w Szczecinie. Pociąg jest relacji Szczecin - Szklarska Poręba przykładowo i na taką trasę dla ułatwienia potrzebuje 12 godzin. Chciałbyś iść do pracy na 12 godzin i potem spędzić kolejny dzień wolny w Szklarskiej i wynajmować sobie nocleg płacić za wyżywienie itd tylko po to by jeszcze kolejnego dnia wrócić z powrotem pociągiem do Szczecina do kochającej żony i dzieci po 2 dniach nieobecności ? Konduktor to też człowiek który zasługuje na normalną pracę i normalne życie tak samo jak każdy z nas. Jeżdżę często pociągami i sam widzę jaką mają naprawdę ciężką prace użerając się z co niektórymi ludźmi i serdecznie im współczuję. Zresztą za czystość za opóźnienia pociągów itd tak samo to są pierwsze osoby które zbierają wszelkie joby od pasażerów

żeby więc nie musieli się tak męczyć popierasz to, by ich zwolnić - jasne, będą wówczas w domach z kochającymi żonami i dziećmi 24 h na dobę

 

dzięki...

:/

akurat kolego zmiany drużyn są potrzebne tak samo jak zmiany w każdej normalnej pracy. Postaw się na miejscu takiego konduktora - mieszkasz w Szczecinie i pracujesz w PR w Szczecinie. Pociąg jest relacji Szczecin - Szklarska Poręba przykładowo i na taką trasę dla ułatwienia potrzebuje 12 godzin. Chciałbyś iść do pracy na 12 godzin i potem spędzić kolejny dzień wolny w Szklarskiej i wynajmować sobie nocleg płacić za wyżywienie itd tylko po to by jeszcze kolejnego dnia wrócić z powrotem pociągiem do Szczecina do kochającej żony i dzieci po 2 dniach nieobecności ? Konduktor to też człowiek który zasługuje na normalną pracę i normalne życie tak samo jak każdy z nas. Jeżdżę często pociągami i sam widzę jaką mają naprawdę ciężką prace użerając się z co niektórymi ludźmi i serdecznie im współczuję. Zresztą za czystość za opóźnienia pociągów itd tak samo to są pierwsze osoby które zbierają wszelkie joby od pasażerów

A
Adi

dawać członkom rad nadzorczych po 25.000 zł miesięcznie, 50.000 zł prezesowi, 500.000 zł naodprawę pwenej kobiecie (żeby nie powiedzieć innego słowa na k) to pieniedzy na spłatę zadłużenia i na rozwój jeszcze długo nie będzie

 

a za rok wybory parlamentarne i trzeba szykować kolejne odprawy dla członków spółki co będa musieli odejść - pewnie też po 500 tys. lub więcej

 

optymalizacja zatrudnienia to wypier***enie nierobów a nie osób wypracowywujących zysk spółki!

Z
Zenek

Robi się wszystko aby Zachodniopomorskie było liderem bezrobocia w kraju. Chociaż w jednej dziedzinie będziemy najlepsi w kraju. Tylko że to " WSTYD " 

p
ppp

redukcja pociągów=redukcja etatów....zgniły kapitalizm...nic się teraz nie opłaca....pociągi przeładowane a mimo to dalej są likwidowane....w całej europie przewozy osób są nierentowne tylko u nas chcą na tym zarabiać....tylko kasa....ehhhhhh...ludzie już dawno powinni wyjść na ulicę....bo to co wyprawiają w tym kraju woła o pomstę do nieba :(

G
Gość

Głupio tak mi się wtrącać w nieswoje sprawy, ale jeżdżę ostatnio sporo PR i zauważyłem, że na np 230km trasie /3,5 godziny jazdy/ zmieniają się niekiedy aż 4 /cztery/ ekipy konduktorskie po 3 osoby. Ludzie bardzo mili ale...?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3