Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz, jak budują megamaszynę. Ona wydrąży tunel pod Świną

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Trwają prace przy budowie maszyny, która wydrąży tunel pod Świną. Mimo panującej pandemii koronawirusa chińska firma CREG (China Railway Engineering Group) kontynuuje rozpoczęty w ubiegłym roku montaż i jest on już dalece zaawansowany.

W pełni gotowe są już silniki elektryczne, główne śruby napędowe i reduktory, a także główne łożysko, pompa hydrauliczna oraz przednia i środkowa tarcza. Do wykonania pozostało jeszcze kilka części: główny napęd, głowica tnąca oraz przednia i środkowa osłona.

Maszyna drążąca tunel TBM (Tunnel Boring Machine) będzie miała ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w całość – wyniesie 2.740 ton.

Drążenie tunelu z komory startowej rozpocznie się w pierwszej połowie przyszłego roku. Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km – z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu.

ZOBACZ TEŻ:

Pomimo panującej na świecie epidemii koronawirusa budowa maszyny TBM, która będzie wiercić tunel pod Świną, jest kontynuowana w Chinach zgodnie z harmonogramem. Obecnie wykonano wszystkie kluczowe elementy, trwa próbny montaż. Prace nad maszyną są zaawansowane w około 80 - 85 %. Maszyna powstaje w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Odbiory fabryczne zaplanowane są na połowę czerwca.

Urządzenie składające się z kilku tysięcy części powinno przypłynąć do Polski pod koniec lata.

Co się dzieje na budowie tunelu pod Świną? Zobacz zdjęcia z ...

Pełną parą idą też prace na budowie tunelu na wyspie Uznam. A na budowie świnoujskiego tunelu dzieje się naprawdę dużo. Powstał węzeł betoniarski zapewniający obsługę betonowania tunelu, trwają prace zbrojarskie, montowanie koszy zbrojeniowych wzmacniających elementy betonowe niezbędne dla wykonania komory startowej maszyny drążącej i związane z wykonaniem ścian szczelinowych dla komory startowej maszyny.

Ponadto powstaje hala prefabrykacji elementów betonowych, które będą używane przy budowie tunelu.

Inwestycja ma być gotowa do września 2022 roku.

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński