Zniżki w zamian za dane osobowe? Operator wyjaśnia

bs
Sebastian Wołosz
Zniżki a abonamencie w zamian za udostępnienie danych osobowych? Zbulwersowana pani Janina o pomoc w wyjaśnieniu swoich wątpliwości poprosiła „Głos”.

- To jakieś niesamowite praktyki. Jestem zbulwersowana - z wielkim oburzeniem zadzwoniła do nas pani Janina, nasza Czytelniczka. - Zgłaszam się do was z prośbą o wyjaśnienie tej sytuacji.

Pani Janina opowiada, że od paru lat jest klientką sieci komórkowej Play. Jest klientką sumiennie płacącą abonament. Ale ma umowę terminową na dwa lata. Właśnie mijał jej końcowy termin. Nie zdziwiła się więc, że zadzwonił do niej przedstawiciel operatora telefonii komórkowej i zaproponował przedłużenie umowy.

- Zapytałam więc, ile będę musiała płacić teraz za abonament - opowiada nasza Czytelniczka. - Mam być szczera, to liczyłam na różne zniżki. W końcu jestem starym klientem i do tego sumiennym. Należności płaciłam zawsze w terminie. Przedstawiciel Playa zaproponował mi nową taryfę, ale powiedział, że mogę płacić mniej, jednak pod warunkiem, że się zgodzę na możliwość udostępniania moich danych osobowych. Jeśli nie wyrażę zgody, to będę musiała płacić więcej. Dlaczego zostałam ukarana za to, że nie chcę aby kupczyli moimi danymi? Czy na takie praktyki prawo w ogóle pozwala?

Co na to rzecznik konsumentów

- Jeśli rzeczywiście tak było, że pani Janinie podwyższono cenę abonamentu ze względu na to, że nie chciała zgodzić się na posługiwanie się jej danymi osobowymi, to jest to niedopuszczalne - powiedziała nam Longina Kaczmarek, miejski rzecznik konsumentów. - To nie może być tak, że jak konsument nie wyraża na to zgody, to zostaje ukarany. W tym wypadku droższym abonamentem. Ale nie wiemy jak to było dokładnie. Możliwe bowiem, że pani Janina nie do końca zrozumiała propozycję przedstawiciela operatora telefonii komórkowej. Jeśli chodzi o umożliwienie posługiwania się swoimi danymi, to konsument powinien mieć prawo wyboru. Jeśli rzeczywiście miała miejsce taka sytuacja to sprawa nadaje się dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co na to UOKiK

- Obawiam się, że pani Janina źle zrozumiała ofertę, albo źle jej tę propozycję przedstawił przedstawiciel operatora - wyjaśnił nam rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Tu prawdopodobnie chodzi o specjalną bonifikatę za to, że pani Janina zgadza się na udostępnianie swoich danych. Wyobraźmy sobie bowiem taką sytuację: pani Janina ma sklep internetowy i chce do niego pozyskać klientów, a także chce mieć możliwość wysyłania im newsletterów, czy specjalnych ofert albo nawet zwykłych powiadomień o nowościach w swoim sklepie. Musi jakoś namówić swoich klientów, aby oni zdecydowali się udostępnić jej swoje adresy mailowe, czy numery telefonów komórkowych. Co robi? Dla osób, które się zdecydują na podanie tych danych proponuje jakąś zniżkę, jakiś bonus, który zachęciłby ich do podania danych. Inaczej jak miałaby ich do tego skłonić? I oni się na to decydują zupełnie świadomie. Po prostu tę zniżką pani Janina nagdarzałaby swoich klientów. To by była niejako nagroda.

- I tak pewnie było w tym przypadku - dodaje rzecznik prasowy UOKiK. - Jeśli jednak było inaczej, to serdecznie namawiam aby sprawę, ale udokumentowaną, zgłosić nam i urzędowi ochrony danych osobowych. Bo różne są okliczności podwyżaszania opłat lub dawania specjalnych zniżek, czy udzaiłu w promocjach. mam nadzieję, że pani Janina miała wybór.

Co na to operator telefonii komórkowej

- Rzeczywiście, to działa w druga stronę - tłumaczy Marcin Gruszka, z biura prasowego Play. - Kiedy klient wyrazi zgody marketingowe dostaje zniżkę. W ten sposób za to dziękujemy. Nie odwrotnie.

Prawdopodobnie więc pani Janina źle zrozumiała przedstawiciela Play, który zgłosił się do niej z propozycją przedłużenia umowy, albo on nie potrafił wystarczająco precyzyjnie wytłumaczyć na czym ta bonifikata faktycznie polega.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tazbelrkis

By się przydały jakieś zniżki bo nie wiem jak to ogarnać żeby też te zniżki dostać jestem w sieci długo 

p
pempek

E tam lepiej nie ryzykować, ja tamwole nie podawać danych osobowych na lewo i prawo, potem bedziemy mieli telefony codziennie i listy od jakiś nieznanych firm. 

k
kamilo

Wszystkie ceny jakie Play oferuje na swojej stronie internetowej są podawane z uwzględnieniem na pozwolenie na handel swoimi danymi osobowymi. W rzeczywistości jeżeli nie wyrażasz zgody na handel swoimi danymi osobowymi i ich udostępnianie abonamenty są droższe.To te droższe ceny powinny być oferowane z wyraźnym zaznaczeniem, że za zezwolenie na handel swoimi danymi otrzymasz od operatora jakąś tam bonifikatę. Takie praktyki powinny być zakazane.

G
Gość

Miałem kiedyś abonament w jednej z sieci i wiem jak to działa, najpierw mówią że najniższy abonament wynosi 35zł, ale jak pan popisze umowę na 2 lata to mamy promocję i będzie pan płacił 15zł. Po dwóch latach mówią że teraz niema promocji i abonament wynosi 35zł chyba że i tu padają różne propozycje,ale niczego nie wymuszają. Osobiście przeszedłem na kartę i mam spokój.

R
Romek co ma domek

ja mialem kiedys taki problem z Polsatem cyfrowym.nie chcialem aby handlowali moimi danymi osobowymi i nie wyrazilem zgody na to.oni to zrecznie nazywaja aby pozniej z okazji wpadki nie odpowiadac przed UOKiK,bo ten naklada milionowe kary.Jak klient zaczyna dociekac to staje sie klientem BBBeee.Wtedy oszusci nakladaja dodatkowe oplaty aby upokorzyc takiego.Ja prowadzilem nawet korespondencje z Dyrektorem z Warszawy ktory mnie nagabywal na udostepnienie danych.Nie padlem to mnie oszukali mowiac ze dostane kanal sportowy w pakiecie,ale nie dostalem.A umowa ktora podpisalem juz byla przawomocna.Po paru miesiacach zmieniali zakres kanalow w ofercie i musielismy wyrazic zgode(taki byl przePIS)albo rozwiazac umowe z czego skwapliwie skorzystalem.Mam spokoj do dzis i na platwormie cyfrowej te same kanaly co oni proponowali w pakiecie.I darmo.Pogonic dziadow co chca podstepnie zmusic czlowieka do wyrazenie zgody jak ta Pania.Ktos to musi robic i pokretne wymowki Playa nic nie maja do sprawiedliwosci .Ukarac oszustow .Pare baniek i po ptokach.

:)

w simplusie kiedys dostawalo sie 10zl z okazji urodzin ale to tylko dla tych co sie zarejestrowali -podali swoje dane, ale niestety od paru lat tego juz nie ma, a dane ciagle maja :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3