Zmiany w SPP w Szczecinie. Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie ma być większa i droższa! Ruszyły konsultacje - 14.07.2020

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Trzy strefy komunikacyjne, powiększenie SPP, 17 parkingów P&R przy stacjach SKM, płatne parkingi i parkingowce w centrum – we wtorek rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie zmiany systemu parkingowego w Szczecinie.

SPP w Szczecinie - konsultacje społeczne

Konsultacje potrwają do 13 sierpnia 2020 roku. Urzędnicy przedstawili kilka wariantów.

Proponują m.in. aby w strefie A pierwsza godzina kosztowała 3,60 zł (druga 4,30 zł, trzecia 5,10 zł, i 3,60 zł za każdą kolejną), a w strefie B 2,80 zł za pierwszą godzinę (3,30 zł za drugą, 3,90 zł za trzecią i 2,80 za każda kolejną). Obecnie to 2,80 zł (A) i 1,60 zł (B) za pierwszą godzinę.

Inny wariant przewiduje, że droższe opłaty byłby w tzw. strefie śródmiejskiej, ale powstałaby dopiero, po wybudowaniu parkingowców.

Szczegóły

- Przyjęto założenie, że system komunikacyjny Szczecina oparty jest o dwie osie tj. przebieg Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz linię tramwajową łączącą lewy i prawy brzeg. Po nałożeniu na mapę dostępnych elementów i danych autorzy koncepcji zaproponowali podział miasta na trzy strefy - wyjaśnia Wojciech Jachim ze spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne w Szczecinie.

  1. Strefa Strategicznej Interwencji (z ułatwieniami dla ruchu pieszego, komunikacji publicznej, zmierzająca do stopniowego ograniczania ruchu samochodowego na Starym Mieście i Łasztowni),
  2. Strefa SKM (z przywilejami dla komunikacji publicznej i pojazdów elektrycznych)
  3. Strefa Zewnętrzna (obszar poza śródmieściem oddzielony linią SKM - bez ograniczeń w ruchu z uwzględnieniem parkingów buforowych na granicy strefy).

Zmiany w SPP w Szczecinie. Strefa Płatnego Parkowania w Szcz...

Zmiany w SPP

Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys. Badania zapełnienia strefy wykonane pod koniec 2018 roku wskazują, że na wielu ulicach SPP i tuż za jej granicami zapełnienie miejsc postojowych w godzinach największej kumulacji przekracza 100 proc. (co wynika z faktu, że kierowcy parkują także w miejscach niedozwolonych). Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9 proc. (w godzinie maksymalnej – 97,1 proc.), a powinno oscylować ok. 70-80 proc.

- W celu zwiększenia rotacji pojazdów w centrum i dostosowania SPP do zmieniających się potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców, interesantów - plan przewiduje poszerzenie strefy i zmiany w cenniku opłat. Uwzględniono trzy warianty poszerzenia SPP, które razem obejmują ok. 4900 miejsc postojowych wobec blisko 7 tys. istniejących obecnie - dodaje Jachim.

Autorzy opracowania proponują podniesienie cen jednorazowych, abonamentów, opłaty dodatkowej i opłat zryczałtowanych (za wyjątkiem opłat dla osób niepełnosprawnych i rodziców dzieci uczęszczających do placówek oświatowych).

Ważna zmiana dotyczy ograniczenia liczby abonamentów. Abonamenty miesięczne mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Projekt zakłada likwidację abonamentów rocznych. Kolejną nowością jest abonament dla każdego na dowolną liczbę dni roboczych w cenie 34,60 zł/dzień dla strefy A i 26,80 dla B.

SPRAWDŹ:

CZYTAJ TEŻ: Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie. Uwaga kierowcy. Znów płacimy za parkowanie w mieście - 14.07.2020

Przy 17 stacjach SKM planowana jest budowa parkingów P&R na blisko 900 miejsc. Autorzy koncepcji proponują także wykorzystanie przestrzeni poza drogami publicznymi na tworzenie płatnych parkingów niestrzeżonych. Parkingi takie poprzez zastosowanie preferencji dla mieszkańców oraz innych niż w SPP cen pozwolą na zwiększenie rotacji i uporządkowanie parkowania w danym rejonie. Projekt wskazuje trzy konkretne lokalizacje: ulice Szymanowskiego i Ogińskiego, pod Trasą Zamkową i ul. Czarneckiego (w sumie ok. 340 miejsc).

Następnym elementem są parkingowce na ok. 700 miejsc w znanych już lokalizacjach:

  • kwartał ulic. Bohaterów Getta Warszawskiego i Wojska Polskiego – ok. 200 miejsc;
  • plac Zawiszy – nie mniej niż 200 miejsc;
  • Trasa Zamkowa – ok. 210 miejsc + 100 miejsc bezpośrednio pod Trasą Zamkową.

Celem konsultacji jest zebranie od mieszkańców Szczecina opinii w sprawie planowanych zmian. Na stronie konsultuj.szczecin.pl znajdują się: prezentacja na temat proponowanych zmian oraz formularz konsultacyjny z pytaniami.
W planie konsultacji jest także spotkanie z mieszkańcami za pośrednictwem w formie wideo konferencji (22 lipca 2020, o godz. 17).

Efektem konsultacji będą projekty uchwał na sesje rady miasta.

ZOBACZ TAKŻE:

Mistrzowie parkowania w Szczecinie. ZDJĘCIA od naszych Inter...

ZOBACZ TEŻ:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Już się zaczyna nie dosyć że strefy parkowania są że pożal się Boże to ma być jeszcze drożej widać przykład idzie z Warszawy

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3