Zmiany w SPP w Szczecinie. Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie ma być większa i droższa! Ruszyły konsultacje - 14.07.2020

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Trzy strefy komunikacyjne, powiększenie SPP, 17 parkingów P&R przy stacjach SKM, płatne parkingi i parkingowce w centrum – we wtorek rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie zmiany systemu parkingowego w Szczecinie.

SPP w Szczecinie - konsultacje społeczne

Konsultacje potrwają do 13 sierpnia 2020 roku. Urzędnicy przedstawili kilka wariantów.

Proponują m.in. aby w strefie A pierwsza godzina kosztowała 3,60 zł (druga 4,30 zł, trzecia 5,10 zł, i 3,60 zł za każdą kolejną), a w strefie B 2,80 zł za pierwszą godzinę (3,30 zł za drugą, 3,90 zł za trzecią i 2,80 za każda kolejną). Obecnie to 2,80 zł (A) i 1,60 zł (B) za pierwszą godzinę.

Inny wariant przewiduje, że droższe opłaty byłby w tzw. strefie śródmiejskiej, ale powstałaby dopiero, po wybudowaniu parkingowców.

Szczegóły

- Przyjęto założenie, że system komunikacyjny Szczecina oparty jest o dwie osie tj. przebieg Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz linię tramwajową łączącą lewy i prawy brzeg. Po nałożeniu na mapę dostępnych elementów i danych autorzy koncepcji zaproponowali podział miasta na trzy strefy - wyjaśnia Wojciech Jachim ze spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne w Szczecinie.

  1. Strefa Strategicznej Interwencji (z ułatwieniami dla ruchu pieszego, komunikacji publicznej, zmierzająca do stopniowego ograniczania ruchu samochodowego na Starym Mieście i Łasztowni),
  2. Strefa SKM (z przywilejami dla komunikacji publicznej i pojazdów elektrycznych)
  3. Strefa Zewnętrzna (obszar poza śródmieściem oddzielony linią SKM - bez ograniczeń w ruchu z uwzględnieniem parkingów buforowych na granicy strefy).

Zmiany w SPP w Szczecinie. Strefa Płatnego Parkowania w Szcz...

Zmiany w SPP

Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys. Badania zapełnienia strefy wykonane pod koniec 2018 roku wskazują, że na wielu ulicach SPP i tuż za jej granicami zapełnienie miejsc postojowych w godzinach największej kumulacji przekracza 100 proc. (co wynika z faktu, że kierowcy parkują także w miejscach niedozwolonych). Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9 proc. (w godzinie maksymalnej – 97,1 proc.), a powinno oscylować ok. 70-80 proc.

- W celu zwiększenia rotacji pojazdów w centrum i dostosowania SPP do zmieniających się potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców, interesantów - plan przewiduje poszerzenie strefy i zmiany w cenniku opłat. Uwzględniono trzy warianty poszerzenia SPP, które razem obejmują ok. 4900 miejsc postojowych wobec blisko 7 tys. istniejących obecnie - dodaje Jachim.

Autorzy opracowania proponują podniesienie cen jednorazowych, abonamentów, opłaty dodatkowej i opłat zryczałtowanych (za wyjątkiem opłat dla osób niepełnosprawnych i rodziców dzieci uczęszczających do placówek oświatowych).

Ważna zmiana dotyczy ograniczenia liczby abonamentów. Abonamenty miesięczne mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Projekt zakłada likwidację abonamentów rocznych. Kolejną nowością jest abonament dla każdego na dowolną liczbę dni roboczych w cenie 34,60 zł/dzień dla strefy A i 26,80 dla B.

SPRAWDŹ:

CZYTAJ TEŻ: Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie. Uwaga kierowcy. Znów płacimy za parkowanie w mieście - 14.07.2020

Przy 17 stacjach SKM planowana jest budowa parkingów P&R na blisko 900 miejsc. Autorzy koncepcji proponują także wykorzystanie przestrzeni poza drogami publicznymi na tworzenie płatnych parkingów niestrzeżonych. Parkingi takie poprzez zastosowanie preferencji dla mieszkańców oraz innych niż w SPP cen pozwolą na zwiększenie rotacji i uporządkowanie parkowania w danym rejonie. Projekt wskazuje trzy konkretne lokalizacje: ulice Szymanowskiego i Ogińskiego, pod Trasą Zamkową i ul. Czarneckiego (w sumie ok. 340 miejsc).

Następnym elementem są parkingowce na ok. 700 miejsc w znanych już lokalizacjach:

  • kwartał ulic. Bohaterów Getta Warszawskiego i Wojska Polskiego – ok. 200 miejsc;
  • plac Zawiszy – nie mniej niż 200 miejsc;
  • Trasa Zamkowa – ok. 210 miejsc + 100 miejsc bezpośrednio pod Trasą Zamkową.

Celem konsultacji jest zebranie od mieszkańców Szczecina opinii w sprawie planowanych zmian. Na stronie konsultuj.szczecin.pl znajdują się: prezentacja na temat proponowanych zmian oraz formularz konsultacyjny z pytaniami.
W planie konsultacji jest także spotkanie z mieszkańcami za pośrednictwem w formie wideo konferencji (22 lipca 2020, o godz. 17).

Efektem konsultacji będą projekty uchwał na sesje rady miasta.

ZOBACZ TAKŻE:

Mistrzowie parkowania w Szczecinie. ZDJĘCIA od naszych Inter...

ZOBACZ TEŻ:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Już się zaczyna nie dosyć że strefy parkowania są że pożal się Boże to ma być jeszcze drożej widać przykład idzie z Warszawy

Dodaj ogłoszenie