Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Złote pióro - wyniki VI etapu

Andrzej Szkocki
Komisja konkursowa (od lewej: Bogna Skarul, Paweł Bartnik i Danuta Dąbrowska) w trakcie sprawdzania prac szóstego etapu.
Komisja konkursowa (od lewej: Bogna Skarul, Paweł Bartnik i Danuta Dąbrowska) w trakcie sprawdzania prac szóstego etapu. Andrzej Szkocki
Powoli zbliżamy się do końca obecnej edycji konkursu, ale jeszcze trochę wysiłku przed Wami. Zachęcam do wytrwania, a sądząc po ilości prac, które otrzymujemy, tych wytrwałych jest dużo.

Potraficie też podjąć kolejne wyzwania, jakimi są proponowane przez nas tematy. Staramy się, aby były ciekawe dla Was, dawały możliwości wykazania się inwencją twórczą i skłaniały do chwili refleksji. Mam wrażenie, że nie do końca nam się to udało przy zadaniu dla gimnazjalistów. Prosiliśmy, abyście przedstawili własną wizję swojej miejscowości wcielając się na chwilę w postać burmistrza czy prezydenta miasta. Wasze prace pokazały, że jesteście dobrymi obserwatorami tego, co Was otacza, czasem lepszymi niż ci, którzy z pozycji urzędników wielu rzeczy nie widzą.

Macie też konkretne propozycje, co należałoby zmienić, aby Wasza miejscowość była piękniejsza, bardziej atrakcyjna dla przyjezdnych, a przede wszystkim stwarzająca mieszkańcom dogodne warunki życia, pracy, nauki i odpoczynku. Niektórzy mocno podkreślali szczególne walory swoich miejscowości, które nie są, według nich, dostatecznie wykorzystane dla rozwoju i promocji danego miejsca. Wydaje mi się, że to są bardzo cenne spostrzeżenia, bo przecież za parę lat to właśnie Wy będziecie nie tylko wybierać burmistrzów czy prezydentów, ale sami będziecie mogli kandydować na te stanowiska i mieć realny wpływ na zmiany, o których teraz piszecie.

O ile jednak prace gimnazjalistów były ciekawe i wartościowe poznawczo, o tyle z walorami "pisarskimi" było nieco gorzej. Zbyt mało było w tych pracach własnych poszukiwań formalnych, refleksji nie tylko nad tym - co, ale także - jak opisać. W efekcie prace w niewielkim stopniu różniły się od siebie. Znaleźliśmy jednak wyjątki, o których trzeba tu wspomnieć. Za najlepszą uznaliśmy pracę Aleksandry Figurskiej z Gimnazjum nr 10 w Szczecinie, a o naszej ocenie zadecydowała właśnie forma, pomysł konsekwentnie przeprowadzony. Aleksandra pozornie pisze tylko o osbie, swoim codziennym życiu. Ale przy takich właśnie codziennych czynnościach zauważa, co należałoby zmienić w otaczającej ją przestrzeni. Zupełnie inna, ale godna najwyższego podziwu jest praca Jakuba Szczyrskiego z Gimnazjum nr 46 w Szczecinie zawierająca plan przestrzennego zagospodarowania dzielnicy Zdroje. Jakub podzielił całość przestrzeni na osiem obszarów i konsekwentnie, bardzo konkretnie relacjonuje plan zmian w każdym z nich. Wielkie brawa również za tak dobrą znajomość dzielnicy Zdroje. O dwóch przynajmniej jeszcze pracach trzeba wspomnieć. Autorką pierwszej jest Ewelina Łuszcz z Gimnazjum nr 7 w Szczecinie, drugiej- Kamila Brodniak z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie.Ewelina skonstruowała swoja wypowiedź z trzech listów pisanych do prezydenta miasta przez: 10-letnią dziewczynkę, psa Maksa i starszą panią. To propozycje zmian widziane z perspektywy tych konkretnych postaci, są bardzo różne, ale przecież układają się w pewną całość. Kamila wpadła na pomysł dialogu pomiędzy władcą i jego sługą?doradcą? Janem. Sporo tu ironii i humoru, całość bardzo dobrze napisana.

Z licealistami było zupełnie inaczej. Pytanie o to, gdzie we współczesnym świecie dostrzegają niebo, piekło i czyściec najwyraźniej skłoniło do przemyśleń, bardzo osobistych refleksji. Wiele prac napisanych zostało z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Dawno już nie trafiło się tak dobrze wykonane zadanie naszego konkursu, co, niestety, znów postawiło nas przed dylematem, które prace wyróżnić najwyższą punktacją. Poprzeczkę musieliśmy postawić bardzo wysoko, bo taki poziom wyznaczyliście Waszymi wypowiedziami. Za wielki talent i umiejętność wykorzystania go w znakomitym pisaniu, ale też za wyobraźnię, inwencję i głęboką refleksję najwyżej oceniliśmy pracę Bartłomieja Lesiaka z III LO w Szczecinie. Jego wypowiedź przypomina technikę strumienia świadomości, ciągu skojarzeń i przybliżeń do określenia trzech naczelnych kategorii wskazanych w temacie. Króciutki, oparty na pomyśle listu życia do ludzkiej istoty jest tekst Natalii Dydo z V LO w Szczecinie. Na wyróżnienie zdecydowanie zasługują też dwie prace, których autorkami są uczennice II LO w Nowogardzie - Agata Tychoniec i Magdalena Jakubowska. Obie bardzo pięknie napisane, oparte na przemyślanej kompozycji i całościowym projekcie. I wreszcie przynajmniej wymienić tu trzeba prace: Adrianny Miller z II LO w Szczecinie, Filipa Szyszkowskiego z LO w Kamieniu Pomorskim i Jakuba Mateusza Borunia z V LO w Szczecinie. Nie mogę ich tutaj wszystkich szczegółowo omawiać, ale autorom tych wymienionych i tych, których tu nie wymieniłam, a też są bardzo dobre gratuluję i życzę dalszych sukcesów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński