Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zintegrowane Centrum Przesiadkowe w Gryfinie w ramach SKM. Będzie winda na „górkę”! ZDJĘCIA

Katarzyna Świerczyńska
Katarzyna Świerczyńska
Budowa windy na Górny Taras to część większego projektu, czyli stworzenia w Gryfinie Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Budowa windy na Górny Taras to część większego projektu, czyli stworzenia w Gryfinie Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej Fot. Małgorzata Czyleko
To ostatni etap miejskiej inwestycji związanej z budową węzła przesiadkowego. Trwa remont ulicy Kolejowej, a obok schodów powstanie winda.

Chodzi o tak zwane „białe schody”, zmorę wielu mieszkańców. Strome wejście prowadzące ze stacji kolejowej na Górny Taras są poważną barierą dla niepełnosprawnych, ale też niełatwe do pokonania dla podróżnych z ciężkimi bagażami czy dziecięcymi wózkami.

Schody teoretycznie można ominąć, ale wymaga to nadrobienia drogi i pokonania stromej górki na ulicy 9 maja. Teraz obok schodów ma powstać winda, która połączy ulicę Kolejową z położoną wyżej ulicą 9 maja. Teren jest już rozkopany, a pierwsi mieszkańcy, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pojadą windą w kwietniu 2023 roku.

- Winda to jest element dużego projektu, czyli Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej - tłumaczy Tomasz Miler, wiceburmistrz Gryfina. Prace związane z przebudową samej stacji kolejowej, ale też przejścia podziemnego leżą po stronie PKP Polskich Linii Kolejowych, ale za infrastrukturę, która uzupełni projekt, odpowiedzialny jest samorząd.

Burmistrz nie ukrywa, że ostatni etap prac jest najtrudniejszy ze względu na opóźnienia ze strony PKP PLK, jednak są i dobre wieści.

- Mamy pierwsze pozytywne informacje, że jest pozwolenie na budowę przejścia podziemnego i prace niedługo ruszą - tłumaczy.

To kluczowe dla samego remontu odcinka ul. Kolejowej przy stacji, ponieważ budowy dosłownie będą się stykały i wszystko musi być ze sobą zgrane.

- Sama winda znacząco ułatwi komunikację w tym rejonie, bo schody rzeczywiście stanowią sporą barierę architektoniczną - dodaje Tomasz Miler.

Do tej pory miasto zrealizowało już w ramach inwestycji przebudowę ulic 1 Maja i Sprzymierzonych. To można powiedzieć reprezentacyjne ulice, które podróżny wysiadający z pociągu i idący w kierunku centrum widzi jako pierwsze. Wzdłuż ulicy 1 Maja, która graniczy z miejskim parkiem, jest część spacerowa, ale powstał też parking, z którego korzystają mieszkańcy. Tu znajduje się także postój taksówek. Ta część inwestycji kosztowała około pięciu i pół miliona złotych i została zakończona w 2020 roku. Rok wcześnie miasto przebudowało odcinek ulicy Kolejowej prowadzący do przejazdu kolejowego. Tam też powstał nowy parking.

- To parking przede wszystkim z myślą o podróżnych, którzy do węzła przesiadkowego dojadą samochodem i stąd będą kontynuować podróż komunikacją publiczną - mówi Tomasz Miler.

Roboty budowlane na ulicy Kolejowej i budowa parkingu kosztowały ponad dwa miliony 400 tysięcy złotych. Ostatni etap prac, czyli obecnie remontowany odcinek ul. Kolejowej oraz budowa windy będzie kosztował ponad 700 tys. zł.
Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z planami, SKM-ka powinna działać wiosną przyszłego roku, jednak ukończenie inwestycji zależy przede wszystkim od dotrzymania terminów przez PKP PLK.

ZOBACZ TEŻ:

Zintegrowane Centrum Przesiadkowe w Stargardzie. Tu jest ter...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński