MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zielony "potwór" na zalewie. Nie straszy, ale ciężko pracuje: pogłębia tor wodny Świnoujście - Szczecin

Marek Jaszczyński
Prace przy pogłębianiu toru wodnego nie zwalniają tempa. Pogłębiarka "Amazone" wydobyła do końca czerwca około 3,4 mln metrów sześciennych urobku.

Wspomniana jednostka wygląda nietypowo. To na co warto zwrócić uwagę to wiertnia, która wgryza się w dno zalewu, a urobek jest prowadzony podwodnym rurociągiem refulacyjnym, czyli tzw. sinkerem. To dzięki dwóm rurom refulacyjnym powstają dwie nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim. Na razie mają mało wdzięczne nazwy W22 i W28. Wyspy wynurzą się z wód zalewu za około półtora miesiąca.
- Do tej pory zostały wykonane obrzeża obu wysp w 3/4 na poziomie -1 lustra przy średnim stanie wody - mówi Paweł Szumny, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morksiego w Szczecinie. - Powstała również mijanka po stronie wschodniej zalewu. W tej chwili statkom wchodzącym do portu. Nasz wykonawca ma bardzo nowoczesne jednostki. Mamy nadzieję, że przy takim tempie pracy, gdy nie przeszkodzi nam epidemia, to projekt uda się wykonać w terminie, a nawet przed czasem.

Zielony "potwór" na zalewie. Nie straszy, ale ciężko pracuje...

Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Doskonale oznaczona będzie wyspa W22, a to ze względu na żeglarzy. - Niestety żeglarze nie zwracają uwagi na znaki ustawione przez wykonawcę - dodaje Paweł Szumny.

Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

Jak podaje Urząd Morski modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja ma zakończy się w 2022 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kadra Probierza przed Portugalią - meldunek ze Stadionu Narodowego

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński