Wspomniana jednostka wygląda nietypowo. To na co warto zwrócić uwagę to wiertnia, która wgryza się w dno zalewu, a urobek jest prowadzony podwodnym rurociągiem refulacyjnym, czyli tzw. sinkerem. To dzięki dwóm rurom refulacyjnym powstają dwie nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim. Na razie mają mało wdzięczne nazwy W22 i W28. Wyspy wynurzą się z wód zalewu za około półtora miesiąca.
- Do tej pory zostały wykonane obrzeża obu wysp w 3/4 na poziomie -1 lustra przy średnim stanie wody - mówi Paweł Szumny, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morksiego w Szczecinie. - Powstała również mijanka po stronie wschodniej zalewu. W tej chwili statkom wchodzącym do portu. Nasz wykonawca ma bardzo nowoczesne jednostki. Mamy nadzieję, że przy takim tempie pracy, gdy nie przeszkodzi nam epidemia, to projekt uda się wykonać w terminie, a nawet przed czasem.
Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Doskonale oznaczona będzie wyspa W22, a to ze względu na żeglarzy. - Niestety żeglarze nie zwracają uwagi na znaki ustawione przez wykonawcę - dodaje Paweł Szumny.
Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.
Jak podaje Urząd Morski modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.
Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja ma zakończy się w 2022 roku.