Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielone światło dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jak miałaby wyglądać? [szczegóły]

Marek Jaszczyński [email protected]
To jedna z wizji Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Tak ma wyglądać przystanek SKM w rejonie ulicy Ku Słońcu, który roboczo nazwaliśmy Szczecin Miasteczko Akademickie. Wizualizacje Maciej Sochanowski
To jedna z wizji Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Tak ma wyglądać przystanek SKM w rejonie ulicy Ku Słońcu, który roboczo nazwaliśmy Szczecin Miasteczko Akademickie. Wizualizacje Maciej Sochanowski
Dobra informacja dla zwolenników transportu szynowego. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego zapowiedziało powstanie studium wykonalności dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Ambitne plany

Ambitne plany

Docelowo Szczecińska Kolej Metropolitalna ma składać się z 4 linii łączących Police, Goleniów, Stargard i Gryfino ze Szczecinem - które na obszarze miasta utworzą również "quasi" kolei miejską. Linie tramwajowe pozostaną bez zmian, nastąpi likwidacja wielu linii autobusowych i zmiana tras w rejonie poszczególnych stacji tak, aby zapewnić skomunikowanie z punktami integracyjnymi (stacjami).

- Na zebraniu członków Stowarzyszenia SOM podjęliśmy uchwałę o pozyskaniu pieniędzy na opracowanie studium wykonalności SKM - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. - Będziemy starali się o dofinansowanie w ministerstwie rozwoju regionalnego. Szacujemy, że wykonanie dokumentu to koszt powyżej 1 miliona złotych.

Szkielet komunikacyjny

Studium wykonalności to dokładna analiza projektu z analizą finansową, prawną, lokalizacją, planem wdrożenia, pozyskiwaniem funduszy, prognozą przychodów i zysków.

- SENS wspierał, wspiera i będzie wspierał wszystkimi siłami to przedsięwzięcie. Warto też podkreślić, że już ponad rok temu wystosowaliśmy wniosek o sporządzenie studium wykonalności dla SKM - mówią przedstawiciele Stowarzyszenia Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina.

Zdaniem SENS-u, uruchomienie komunikacji kolejowej na terenie Szczecina w powiązaniu z innymi miastami Aglomeracji Szczecińskiej, a także z Portem Lotniczym Szczecin-Goleniów, przyczyni się do zdecydowanego zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej oraz pozwoli objąć znacznie większy obszar miasta bardziej niezawodną komunikacją szynową.

- Będzie to skutkowało wzrostem liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej, co jest celem zapisanym w Polityce Transportowej Miasta Szczecin, a co za tym idzie zmniejszeniem liczby samochodów poruszających się po centrum Szczecina - mówi Damian Lachowski, prezes SENS. - Kolejnym niezaprzeczalnym atutem kolejowego połączenia prawobrzeża z lewobrzeżem Szczecina jest fakt, że powstałaby wydajna, alternatywna do ulicy Gdańskiej (obsługującej ruch samochodowy, autobusowy i tramwajowy) trasa komunikacji miejskiej. Wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat zdarzało się, że jedno zdarzenie losowe na ul. Gdańskiej zatrzymywało praktycznie cały ruch na kierunku prawobrzeże-lewobrzeże, co nie powinno mieć miejsca w centrum półmilionowej aglomeracji miejskiej. Kolej daje także możliwość uruchomienia szybkiego i sprawnego połączenia komunikacyjnego nowopowstających parków przemysłowych w Trzebuszu i Dunikowie oraz planowanej inwestycji firmy Teleskop w Skolwinie i tym samym wzrost atrakcyjności tych terenów dla potencjalnych inwestorów.

Przypomnijmy, że projekt SKM został zaprezentowany w listopadzie 2011 roku przed radnymi Rady Miasta Szczecin i spotkał się z przychylnym przyjęciem. Ponownie mogli się z nim zapoznać uczestnicy konferencji "Rozwój infrastruktury kolejowej w Województwie Zachodniopomorskim".

- SKM ma być szkieletem komunikacyjnym pomiędzy Szczecinem, Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. I takiego zakresu ma dotyczyć studium - mówi Maciej Sochanowski, autor projektu uruchomienia SKM.

Zobacz więcej:

Tak dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie [prezentacja, wideo]

Na początek do Niebuszewa

Zgodnie z projektem, tzw. etap 0 dla kolei miejskiej, to uruchomienie przewozów na odcinku pomiędzy Szczecinem Głównym a Szczecinem Niebuszewo. Wymaga to modernizacji przystanków kolejowych na linii 406: Szczecin Pomorzany - Turzyn - Pogodno - Łękno - Niebuszewo.

Założenie jest takie, żeby wydłużyć kursowanie pociągów w relacji: Szczecin Główny - Stargard i Szczecin Główny - Goleniów o odcinek Szczecin Główny - Szczecin Niebuszewo (około 8 km) przy jednoczesnym zwiększeniu ilości pociągów obsługujących linię Szczecin - Stargard (korekta zwiększająca ilość pociągów w okresach poza szczytami komunikacyjnymi).

Ważną rolę odgrywa w tych planach dworzec Szczecin - Niebuszewo. Zgodnie z "Koncepcją rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym", której autorami jest zespół: dr inż. Marek Molewicz i mgr inż. Józef Jastrzębski ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Szczecinie, na niewykorzystanych dotychczas terenach przy dworcu Niebuszewo należy wybudować pętlę końcową autobusów miejskich obsługujących północne dzielnice Szczecina.

Przy dworcu powinien zostać zbudowany parking typu Park&Ride dla samochodów osobowych, które mieszkańcy dzielnic północnych pozostawią i skorzystają z transportu publicznego, aby dojechać do centrum. Pętlę autobusową z peronami kolejowymi i przystankami tramwajowymi można połączyć kładką dla pieszych, która powinna sięgać w okolice ul. Pszczelnej i służyć mieszkańcom Osiedla Książąt Pomorskich.

- SKM ma być szkieletem komunikacyjnym pomiędzy Szczecinem, Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. I takiego zakresu ma dotyczyć studium
Maciej Sochanowski, autor projektu uruchomienia SKM

Nowe przystanki

Pierwszy etap realizacji SKM, to budowa drugiego toru na linii 406 pomiędzy Pomorzanami i Turzynem, budowa lokalnego centrum sterowania na linii 406 oraz przebudowa przystanków kolejowych i integracja ich z transportem publicznym. Przewidziano także budowę nowych przystanków: Szczecin Cmentarz Centralny (ul. Ku Słońcu - choć pewnie lepsza była by nazwa Szczecin Miasteczko Akademickie), Szczecin - Szczeciński Park Naukowo - Technologiczny (ul. Arkońska/ Niemierzyńska).
Drugi etap, to m.in. budowa linii kolejowej na osiedle Chemik w Policach (ok. 1,2 km), a także ewentualna budowa nowych przystanków w Skolwinie, przy ulicy Artyleryjskiej i w rejonie ulicy Nad Odrą.

Co trzeba zrobić, żeby uruchomić przejazdy?

Wśród niezbędnych inwestycji w infrastrukturę jest wymieniana budowa łącznicy na Osiedle w Policach, modernizacja drugiego toru od Polic do Dworca Niebuszewo i modernizacja torowiska od Niebuszewa do Turzyna. Wreszcie modernizacja istniejącego toru oraz dobudowa drugiego toru od Turzyna do Dworca Głównego. W Szczecinie Zdrojach miałby powstać węzeł przesiadkowy pomiędzy SKM, Szczecińskim Szybkim Tramwajem i komunikacją autobusową.

Ile to ma kosztować?

Całkowity koszt projektu w części infrastrukturalnej to 230 mln złotych (wykonanie elementów niezbędnych do funkcjonowania systemu) Koszt pozyskania taboru to 280 mln złotych.

W etapie "zerowym" modernizacja infrastruktury ma kosztować około 5 mln zł (modernizacja przystanków Pomorzany, Turzyn, Pogodno, Łękno, Niebuszewo) W etapie pierwszym w infrastrukturę należałoby włożyć ok. 125 mln złotych, a na zakup ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych wydać około 160 mln złotych. W etapie drugim modernizacja przystanków i linii kolejowej nr 406 , wraz z budową łącznicy do osiedla w Policach, to wydatek około 100 mln złotych oraz zakup sześciu EZT (120 mln złotych).

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński