Ambitne plany
Ambitne plany
Docelowo Szczecińska Kolej Metropolitalna ma składać się z 4 linii łączących Police, Goleniów, Stargard i Gryfino ze Szczecinem - które na obszarze miasta utworzą również "quasi" kolei miejską. Linie tramwajowe pozostaną bez zmian, nastąpi likwidacja wielu linii autobusowych i zmiana tras w rejonie poszczególnych stacji tak, aby zapewnić skomunikowanie z punktami integracyjnymi (stacjami).
- Na zebraniu członków Stowarzyszenia SOM podjęliśmy uchwałę o pozyskaniu pieniędzy na opracowanie studium wykonalności SKM - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. - Będziemy starali się o dofinansowanie w ministerstwie rozwoju regionalnego. Szacujemy, że wykonanie dokumentu to koszt powyżej 1 miliona złotych.
Szkielet komunikacyjny
Studium wykonalności to dokładna analiza projektu z analizą finansową, prawną, lokalizacją, planem wdrożenia, pozyskiwaniem funduszy, prognozą przychodów i zysków.
- SENS wspierał, wspiera i będzie wspierał wszystkimi siłami to przedsięwzięcie. Warto też podkreślić, że już ponad rok temu wystosowaliśmy wniosek o sporządzenie studium wykonalności dla SKM - mówią przedstawiciele Stowarzyszenia Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina.
Zdaniem SENS-u, uruchomienie komunikacji kolejowej na terenie Szczecina w powiązaniu z innymi miastami Aglomeracji Szczecińskiej, a także z Portem Lotniczym Szczecin-Goleniów, przyczyni się do zdecydowanego zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej oraz pozwoli objąć znacznie większy obszar miasta bardziej niezawodną komunikacją szynową.
- Będzie to skutkowało wzrostem liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej, co jest celem zapisanym w Polityce Transportowej Miasta Szczecin, a co za tym idzie zmniejszeniem liczby samochodów poruszających się po centrum Szczecina - mówi Damian Lachowski, prezes SENS. - Kolejnym niezaprzeczalnym atutem kolejowego połączenia prawobrzeża z lewobrzeżem Szczecina jest fakt, że powstałaby wydajna, alternatywna do ulicy Gdańskiej (obsługującej ruch samochodowy, autobusowy i tramwajowy) trasa komunikacji miejskiej. Wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat zdarzało się, że jedno zdarzenie losowe na ul. Gdańskiej zatrzymywało praktycznie cały ruch na kierunku prawobrzeże-lewobrzeże, co nie powinno mieć miejsca w centrum półmilionowej aglomeracji miejskiej. Kolej daje także możliwość uruchomienia szybkiego i sprawnego połączenia komunikacyjnego nowopowstających parków przemysłowych w Trzebuszu i Dunikowie oraz planowanej inwestycji firmy Teleskop w Skolwinie i tym samym wzrost atrakcyjności tych terenów dla potencjalnych inwestorów.
Przypomnijmy, że projekt SKM został zaprezentowany w listopadzie 2011 roku przed radnymi Rady Miasta Szczecin i spotkał się z przychylnym przyjęciem. Ponownie mogli się z nim zapoznać uczestnicy konferencji "Rozwój infrastruktury kolejowej w Województwie Zachodniopomorskim".
- SKM ma być szkieletem komunikacyjnym pomiędzy Szczecinem, Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. I takiego zakresu ma dotyczyć studium - mówi Maciej Sochanowski, autor projektu uruchomienia SKM.
Tak dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie [prezentacja, wideo]Zobacz więcej:
Na początek do Niebuszewa
Zgodnie z projektem, tzw. etap 0 dla kolei miejskiej, to uruchomienie przewozów na odcinku pomiędzy Szczecinem Głównym a Szczecinem Niebuszewo. Wymaga to modernizacji przystanków kolejowych na linii 406: Szczecin Pomorzany - Turzyn - Pogodno - Łękno - Niebuszewo.
Założenie jest takie, żeby wydłużyć kursowanie pociągów w relacji: Szczecin Główny - Stargard i Szczecin Główny - Goleniów o odcinek Szczecin Główny - Szczecin Niebuszewo (około 8 km) przy jednoczesnym zwiększeniu ilości pociągów obsługujących linię Szczecin - Stargard (korekta zwiększająca ilość pociągów w okresach poza szczytami komunikacyjnymi).
Ważną rolę odgrywa w tych planach dworzec Szczecin - Niebuszewo. Zgodnie z "Koncepcją rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym", której autorami jest zespół: dr inż. Marek Molewicz i mgr inż. Józef Jastrzębski ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Szczecinie, na niewykorzystanych dotychczas terenach przy dworcu Niebuszewo należy wybudować pętlę końcową autobusów miejskich obsługujących północne dzielnice Szczecina.
Przy dworcu powinien zostać zbudowany parking typu Park&Ride dla samochodów osobowych, które mieszkańcy dzielnic północnych pozostawią i skorzystają z transportu publicznego, aby dojechać do centrum. Pętlę autobusową z peronami kolejowymi i przystankami tramwajowymi można połączyć kładką dla pieszych, która powinna sięgać w okolice ul. Pszczelnej i służyć mieszkańcom Osiedla Książąt Pomorskich.
- SKM ma być szkieletem komunikacyjnym pomiędzy Szczecinem, Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. I takiego zakresu ma dotyczyć studium
Maciej Sochanowski, autor projektu uruchomienia SKM
Nowe przystanki
Pierwszy etap realizacji SKM, to budowa drugiego toru na linii 406 pomiędzy Pomorzanami i Turzynem, budowa lokalnego centrum sterowania na linii 406 oraz przebudowa przystanków kolejowych i integracja ich z transportem publicznym. Przewidziano także budowę nowych przystanków: Szczecin Cmentarz Centralny (ul. Ku Słońcu - choć pewnie lepsza była by nazwa Szczecin Miasteczko Akademickie), Szczecin - Szczeciński Park Naukowo - Technologiczny (ul. Arkońska/ Niemierzyńska).
Drugi etap, to m.in. budowa linii kolejowej na osiedle Chemik w Policach (ok. 1,2 km), a także ewentualna budowa nowych przystanków w Skolwinie, przy ulicy Artyleryjskiej i w rejonie ulicy Nad Odrą.
Co trzeba zrobić, żeby uruchomić przejazdy?
Wśród niezbędnych inwestycji w infrastrukturę jest wymieniana budowa łącznicy na Osiedle w Policach, modernizacja drugiego toru od Polic do Dworca Niebuszewo i modernizacja torowiska od Niebuszewa do Turzyna. Wreszcie modernizacja istniejącego toru oraz dobudowa drugiego toru od Turzyna do Dworca Głównego. W Szczecinie Zdrojach miałby powstać węzeł przesiadkowy pomiędzy SKM, Szczecińskim Szybkim Tramwajem i komunikacją autobusową.
Ile to ma kosztować?
Całkowity koszt projektu w części infrastrukturalnej to 230 mln złotych (wykonanie elementów niezbędnych do funkcjonowania systemu) Koszt pozyskania taboru to 280 mln złotych.
W etapie "zerowym" modernizacja infrastruktury ma kosztować około 5 mln zł (modernizacja przystanków Pomorzany, Turzyn, Pogodno, Łękno, Niebuszewo) W etapie pierwszym w infrastrukturę należałoby włożyć ok. 125 mln złotych, a na zakup ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych wydać około 160 mln złotych. W etapie drugim modernizacja przystanków i linii kolejowej nr 406 , wraz z budową łącznicy do osiedla w Policach, to wydatek około 100 mln złotych oraz zakup sześciu EZT (120 mln złotych).
Czytaj e-wydanie »Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?