Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ze Szczecina do Poznania taniej koleją czy autem? Znamy raport "Konkurencyjność kolei"

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Urząd Transportu Kolejowego przygotował raport z danych przewoźników kolejowych o działalności przewozowej realizowanej w 2020 roku.

Autorzy przeprowadzili analizę konkurencyjności transportu kolejowego w relacjach pomiędzy miastami o populacji przekraczającej 100 tysięcy osób. Wśród opisanych tras znalazły się dwie z naszego regionu.

Połączenie kolejowe Szczecin - Koszalin

Jak przyznają autorzy raportu - przy połączeniu kolejowym Szczecin -Koszalin - oferta przewoźników kolejowych jest konkurencyjna w stosunku do podróży samochodem pod względem czasu przejazdu oraz jego kosztów.

Odległość pomiędzy stacjami Koszalin oraz Szczecin Główny wynosi 173 km przy przejeździe przez Białogard i Świdwin oraz 184 km przy przejeździe przez Kołobrzeg. W 2020 roku kolejowe przewozy pasażerskie na tym odcinku realizowało dwóch przewoźników oraz PKP Intercity. Największy udział w sprzedaży biletów kolejowych odnotowuje spółka POLREGIO. Czas przejazdu pociągów kategorii REGIO uruchamianych przez POLREGIO jest nieznacznie dłuższy niż pociągów PKP Intercity, co przy niższej cenie biletu okresowego przekonuje pasażerów do korzystania z usług pierwszej z tych spółek. Najszybszy pociąg przewoźnika POLREGIO pokonuje tę trasę w 2 godziny 26 minut (146 minut). Uzupełnieniem oferty spółki POLREGIO są pociągi dalekobieżne kategorii IC uruchamiane przez PKP Intercity. Najszybszy pociąg przewoźnika pokonuje odległość 173 km w 2 godziny 14 minut (134 minut).

Jedynym konkurentem transportu kolejowego na tej trasie jest samochód. Choć czas przejazdu własnym środkiem transportu jest krótszy, to znacznie bardziej kosztowny. Pomimo tego, że pociągi kursują rzadko, to stanowią one, pod względem czasu, komfortu oraz kosztu, optymalną alternatywę dla samochodu.

Przebudowa na odcinku linii ze Szczecina do Poznania. Finał ...

Połączenie kolejowe Szczecin-Poznań

Druga trasa, która znalazła się w raporcie to Szczecin-Poznań. Jak czytamy w raporcie, wyniki przewozowe osiągane przez transport szynowy na trasie ze Szczecina do Poznania nie napawają optymizmem, biorąc pod uwagę istniejące zapotrzebowanie na przewozy w tej relacji.

Pomiędzy Szczecinem a Poznaniem z usług kolei skorzystało w 2020 roku tylko 171 tysięcy osób. Oferta ta jest
niewystarczająca w stosunku do istniejącego potencjału przewozowego. Najszybszy pociąg przewoźnika pokonuje dystans pomiędzy miastami w niespełna trzy godziny. Ofertę państwowego przewoźnika uzupełnia finansowana ze środków jednostek
samorządu terytorialnego spółka POLREGIO, uruchamiająca na tej trasie pociągi kategorii REGIO. Najszybszy pociąg przewoźnika pokonuje omawianą trasę w 3 godziny 24 minuty (204 minuty).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński