Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zainteresowanie autami używanymi nie słabnie. "Używki" idą u nas niemal jak świeże bułeczki. Najpopularniejsze marki używanych samochodów

Bogna Skarul
Bogna Skarul
W tej chwili Polacy najchętniej kupują samochodu używane w czarnym kolorze. I są to przede wszystkim SUV-y.

Od trzech na rynku występuje niedobór samochodów używanych - wynika z analizy AAA AUTO. A to jest spowodowane kilkoma czynnikami. Przede wszystkim występują różne opóźnienia w produkcji i sprzedaży nowych samochodów:

  • związane z ograniczeniami w produkcji w czasie pandemii,
  • z powodu kryzysu w produkcji układów scalonych pod koniec 2021 roku,
  • z uwagi na zakłócenia procesów produkcyjnych w Ukrainie.

Niedobór „nowych” samochodów używanych

Zdaniem firmy zainteresowanie samochodami używanymi nie słabnie, bo z perspektywy sytuacji epidemicznej – są pod tym względem bezpieczniejsze niż transport publiczny. Poza tym na nowy samochód trzeba poczekać od jednego do 18 miesięcy, więc samochody używane stały się atrakcyjną alternatywą. A dążenie do elektromobilności budzi pewne obawy i zwiększa zainteresowanie zakupem samochodów używanych w okresie przejściowym. W rezultacie ceny samochodów używanych wzrosły w ubiegłym roku o ok. 15 proc.

Jak przewidują eksperci prawdopodobnie w tym roku będzie podobnie.

W ubiegłym roku wśród samochodów używanych w Polsce największym zainteresowaniem cieszyły się Opel Astra, Hyundai i30 i Ford Focus. W Polsce popyt na samochody benzynowe wzrósł kosztem samochodów z silnikiem Diesla.

W porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku, w tym roku w Polsce sprzedano 6 razy więcej pojazdów hybrydowych i prawie 5 razy więcej pojazdów elektrycznych. Mimo to popyt na paliwa alternatywne nie rośnie w takim tempie, a klienci wybierają raczej silniki benzynowe o niedużych pojemnościach.

Pandemia zmieniła także przyzwyczajenia związane z podróżowaniem – w efekcie w Polsce rośnie zapotrzebowanie na samochody kombi i SUV (w Polsce - jest to drugi co do popularności typ samochodu). Jednocześnie stopniowo maleje zainteresowanie hatchbackami. Od dwóch lat samochody kombi zajmują pierwsze miejsce, a w tym roku stanowią 27 proc. wszystkich sprzedanych samochodów.

W Polsce udział samochodów typu SUV wzrósł znacząco – o 53 proc. Obecnie stanowią one 23 proc. całkowitej liczby sprzedawanych pojazdów.

W Polsce jeśli chodzi o kolory sprzedających się najlepiej aut to prym wiedzie kolor czarny (20 proc.). Za nim plasują się szary (18 proc.) i srebrny (15 proc.).

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński