Zagrożona firma

Piotr Jasina, 22 grudnia 2005 r.Zaktualizowano 
- Nieodpowiedzialności decydentów ze Szczecina może doprowadzić do upadku spółki, której miasto jest współwłaścicielem - uważa Andrzej Markowski, prezes Szczecińsko Polickiego Przedsiębiorstwa Autobusowego.

Przed kilkoma dniami spotkali się prezydent Marian Jurczyk i jego zastępca Andrzej Grabiec z burmistrzem Polic Władysława Diakunem, wiceburmistrzem Jakubem Pisańskim oraz prezesem SPPK Andrzejem Markowskim. Powodem był przetarg na finansowanie szczecińsko-polickiej spółki przewozowej. Przetarg po raz kolejny został unieważniony. Udziałowcy się nie dogadali. Swoich racji będą dochodzić w Urzędzie Zamówień Publicznych.

Historia choroby

SPPK już w kwietniu 2003 roku wnioskowało do władz Szczecina o zgodę na podpisanie 10-letniej umowy na przewozy autobusowe. Dopiero w kwietniu Szczecin taką zgodę uzyskał i ogłosił przetarg.

- Otwarcie ofert nastąpiło dopiero po 9 miesiącach - wspomina szef SPPK. - Przetarg unieważniono. Podobnie jak drugi, pod koniec czerwca i trzeci 13 grudnia. Tłumaczono, że nie ma pieniędzy na zwiększenie dotacji na komunikacje miejską.

Manipulacja...

W protokole ze zgromadzenia udziałowców SPPK w lutym br. wiceprezydent Andrzej Grabiec podpisał się pod stwierdzeniem, że proponowana przez spółkę stawka brutto 4,59 zł za 1 wozokilometr jest uzasadniona ekonomicznie.

- Uwzględniając trudności finansowe Szczecina w ostatniej ofercie zaproponowaliśmy niższą stawkę, 4,2 zł - wyjaśnia prezes SPPK. - Mimo, iż w ciągu roku paliwo podrożało o 30 proc. Na olej napędowy rocznie wydajemy pawie 5 mln zł (30 proc. kosztów działalności).

Prezes dodał, że proponował osiągnięcie stawki docelowej za wozokilometr w ciągu 3 lat.

Przetarg i tak unieważniono zasłaniając się brakiem pieniędzy w budżecie.
Zdaniem prezesa SPPK przetarg był zmanipulowany, a o jego unieważnieniu zadecydowano jeszcze zanim ogłoszono ofertę.

- Radni Szczecina w połowie listopada otrzymali projekt budżetu na 2006 r. - tłumaczy nasz rozmówca. - Już w tym projekcie nie uwzględniono dotacji na komunikację miejską na poziomie, który zakładał pozytywne rozstrzygnięcie grudniowego przetargu. To bulwersujące, tym bardziej że Szczecin ma w tej spółce ponad 30 proc. udziałów.

Dlaczego 10 lat

Z 60 autobusów, które posiada SPPK w ciągu trzech lata 20 należy wymienić. Udziałowców nie stać na wyłożenie tych pieniędzy. Potrzebne są kredyty.

- Żaden bank jednak nie udzieli nam 10-letniego kredytu jeśli nie będziemy mieli na taki sam okres umowy z ZDiTM - tłumaczy prezes SPPK.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3