Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zachodniopomorskie szynobusy z GPS, klimatyzacją i monitoringiem już na torach

Sławomir Włodarczyk
Takie piękne autobusy szynowe – 219 M "Atribo”, wkrótce pojadą po naszych torach. Foto: PESA Bydgoszcz.
Takie piękne autobusy szynowe – 219 M "Atribo”, wkrótce pojadą po naszych torach. Foto: PESA Bydgoszcz. Sławomir Włodarczyk
W firmie Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. rodzą się zachodniopomorskie szynobusy. Dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych zamówił w styczniu tego roku Urząd Marszałkowski w Szczecinie. Jedna z maszyn już przechodzi testy. Trwają one na szklaku z Bydgoszczy do Żmigrodu. Pierwsze 219 M "Atribo" przyjadą do Szczecina już we wrześniu br.
Zachodniopomorskie szynobusy z GPS, klimatyzacją i monitoringiem już na torach

Testowany szynobus przejdzie też próby na zachodniopomorskich torach. Wezmą w nich udział maszyniści i mechanicy z Kołobrzegu. Jak poinformował producent, wszystko w celu sprawdzenia poprawności współdziałania wszystkich typów występujących na Pomorzu Zachodnim urządzeń kolejowych z pociągiem.

Wiadomo już, że nowe szynobusy będą obsługiwać trasy kolejowe na szlakach: Szczecin - Goleniów - Kołobrzeg, Szczecin - Stargard - Szczecinek i dalej do Chojnic oraz Stargard - Wałcz (po wyremontowaniu torów). Gospodarzem szynobusów będą Przewozy Regionalne.

Producent zapewnia, że spalinowy trójczłonowy zespół trakcyjny 219 M "Atribo" jest już sprawdzony i z powodzeniem spisuje się na rynku włoskim. Rozwija prędkość eksploatacyjną do 120 km/h, zabiera 157 pasażerów na miejscach siedzących i 160 na miejscach stojących.

Nasze szynobusy będą wyposażone m.in. w system informacji audiowizualnej, dzięki któremu podróżni będą na informowani o rozkładzie jazdy pociągu, jego lokalizacji oraz najbliższych stacjach i prędkości pociągu. Wnętrza wagonów zostaną wyposażone w klimatyzację. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwać będzie system zewnętrznego i wewnętrznego monitoringu oraz system diagnostyki pokładowej pojazdów, którego zadaniem jest monitorowanie pracy najważniejszych podzespołów, a także wykrywanie i eliminacja sytuacji stwarzających zagrożenie pożarowe. Konstrukcja pojazdu umożliwia niezawodną pracę zarówno w warunkach upalnego lata jak i przy temperaturach ujemnych.

To nie wszystkie zalety zachodniopomorskich autobusów szynowych. W części wielofunkcyjnej pojazd dostosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz osób z dużym bagażem. Posiada też kabinę sanitarną przystosowaną dla osób niepełnosprawnych.

Wartość kontraktu to blisko 150 mln zł brutto.

Zakup szyno busów był możliwy dzięki pieniądzom z Regionalnego Programu Operacyjnego. Województwo dostanie ponad 75 mln zł dofinansowania. Dostawy maszyn rozpoczną się we wrześniu br., a zakończą w maju 2012 roku.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński