- To normalne w procedurze przetargowej, jest duże zainteresowanie od potencjalnych wykonawców inwestycji, stąd decyzja o przesunięciu terminu otwarcia ofert - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak podaje GDDKiA wpłynęło ponad 200 pytań, stąd konieczność udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania, a to wymaga czasu.
Projekt będzie składał się z dwóch części. Pierwsza obejmuje dwa odcinki Kołbaskowo - Dołuje oraz Dołuje - Police, wraz z węzłem Będargowo, a druga część odcinek Police – Goleniów.
Budowa ZDOS została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.). 411 milionów złotych zostało przeznaczonych na projekt i wykup nieruchomości pod Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina. Według szacunków koszt przedsięwzięcia to około 6 miliardów złotych. Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6. Fragment ZDOS będzie jednocześnie II etapem obwodnicy Warzymic i Przecławia - od Siadła Górnego do węzła Szczecin Zachód (długość 2,3 km).
W korytarzu z decyzji środowiskowej ZDOS zostało zaprojektowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa wraz z mostami, wiaduktami i przepustami. Największym obiektem na tej inwestycji będzie bez wątpienia tunel drogowy pod rzeką Odrą o długości 5 km. Tunel ma składać się z dwóch odrębnych naw dla dwóch jezdni drogi S6 i zostanie wykonany przy użyciu technologii drążenia maszyną TBM.
- W 2024 roku planujemy zakończyć realizację tego etapu - poinformował Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.
Co ciekawe, pierwsze pojazdy będą mogły wjechać na ZDOS - konkretnie w kierunku Kołbaskowa - zanim powstanie cała inwestycja.
- Budowa drogi ekspresowej trwa około 3 lat. Natomiast budowa tunelu, (mamy doświadczenia z tunelu pod Świną) trwa około od 1,5 do 2 lat dłużej od budowy drogi ekspresowej. I to pomimo tego, że będziemy chcieli angażować aż 2 tarcze do drążenia tunelu - powiedział Łukasz Lendner.
ZOBACZ TEŻ:
WIZUZALIZACJE DROGI
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?