Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zachodnia Obwodnica Szczecina. Podpisano umowy z projektantami. W 2024 roku zakończy się projektowanie inwestycji

Łukasz Czerwiński
Łukasz Czerwiński
To bardzo ważny krok w kierunku powstania Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie, 30 listopada, podpisano umowy z projektantami dwóch odcinków, które utworzą drogowe obejście stolicy Pomorza Zachodniego. Efekty ich pracy powinniśmy poznać odpowiednio za 13 i 15 miesięcy. Wtedy do realizacji pozostanie ostatni etap prac, czyli budowa obwodnicy.

Projekt Zachodniej obwodnicy Szczecina został podzielony na dwa odcinki i projektowaniem każdego z nich zajmie się inny wykonawca. Ich wyłonienie zajęło więcej czasu, ponieważ pierwotnie przetarg na zaprojektowanie obu odcinków wygrała pracownia Transprojekt Gdański. Przetarg został jednak unieważniony i ponownie konieczne było wyłonienie wykonawców, którzy w środę podpisali już stosowne umowy.

Za wykonanie projektu dla odcinka Kołbaskowo - Police, o długości 25,5 kilometra, odpowiedzialne będzie konsorcjum TPF i Databout, które za wykonaną pracę zainkasuje prawie 15 milionów złotych. Na przygotowanie dokumentacji projektowej mają 13 miesięcy od momentu podpisania umowy. Przed trudniejszym zadaniem stoi firma Voessing Polska z Bydgoszczy, która zaprojektuje odcinek Police - Goleniów. Projekt 23 kilometrowej trasy musi uwzględniać 5 kilometrowy tunel biegnący pod Odrą. Realizacja tego zadania będzie kosztowała prawie 40 milionów złotych, a projektant ma 15 miesięcy na wykonanie zadania.

- Ta inwestycja ma istotne znaczenie, bo Szczecin jest ważnym węzłem komunikacyjnym - mówił Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Profesjonalizm GDDKiA docenił gospodarz miejsca, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który powiedział, że "to wspaniała ekipa, które realizuje inwestycje na drogach i odpowiada za ich utrzymanie". Przy podpisaniu umowy obecni byli szczecińscy posłowie, a także wojewoda zachodniopomorski. Wszyscy zgodnie mówili o spełnieniu marzeń i rozwoju Pomorza Zachodniego.

- Inwazja inwestycyjna na Pomorzu Zachodnim trwa i to nie jest ostatnie słowo - zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zachodnia Obwodnica Szczecina. Droga ekspresowa i najdłuższy tunel w Polsce

Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała długość ok. 48,6 km i będzie się składać z dwóch dwupasowych jezdni w obu kierunkach. Ma ona poprawić skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego. Największym wyzwaniem tej inwestycji będzie bez wątpienia budowa tunelu drogowego pod Odrą, który będzie liczył sobie 5 kilometrów długości, co uczyni go najdłuższym w Polsce. Tunel zostanie wykonany przy użyciu technologii drążenia maszyną TBM. Budowa arterii znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński