Projekt Zachodniej obwodnicy Szczecina został podzielony na dwa odcinki i projektowaniem każdego z nich zajmie się inny wykonawca. Ich wyłonienie zajęło więcej czasu, ponieważ pierwotnie przetarg na zaprojektowanie obu odcinków wygrała pracownia Transprojekt Gdański. Przetarg został jednak unieważniony i ponownie konieczne było wyłonienie wykonawców, którzy w środę podpisali już stosowne umowy.
Za wykonanie projektu dla odcinka Kołbaskowo - Police, o długości 25,5 kilometra, odpowiedzialne będzie konsorcjum TPF i Databout, które za wykonaną pracę zainkasuje prawie 15 milionów złotych. Na przygotowanie dokumentacji projektowej mają 13 miesięcy od momentu podpisania umowy. Przed trudniejszym zadaniem stoi firma Voessing Polska z Bydgoszczy, która zaprojektuje odcinek Police - Goleniów. Projekt 23 kilometrowej trasy musi uwzględniać 5 kilometrowy tunel biegnący pod Odrą. Realizacja tego zadania będzie kosztowała prawie 40 milionów złotych, a projektant ma 15 miesięcy na wykonanie zadania.
- Ta inwestycja ma istotne znaczenie, bo Szczecin jest ważnym węzłem komunikacyjnym - mówił Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Profesjonalizm GDDKiA docenił gospodarz miejsca, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który powiedział, że "to wspaniała ekipa, które realizuje inwestycje na drogach i odpowiada za ich utrzymanie". Przy podpisaniu umowy obecni byli szczecińscy posłowie, a także wojewoda zachodniopomorski. Wszyscy zgodnie mówili o spełnieniu marzeń i rozwoju Pomorza Zachodniego.
- Inwazja inwestycyjna na Pomorzu Zachodnim trwa i to nie jest ostatnie słowo - zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Zachodnia Obwodnica Szczecina. Droga ekspresowa i najdłuższy tunel w Polsce
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała długość ok. 48,6 km i będzie się składać z dwóch dwupasowych jezdni w obu kierunkach. Ma ona poprawić skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego. Największym wyzwaniem tej inwestycji będzie bez wątpienia budowa tunelu drogowego pod Odrą, który będzie liczył sobie 5 kilometrów długości, co uczyni go najdłuższym w Polsce. Tunel zostanie wykonany przy użyciu technologii drążenia maszyną TBM. Budowa arterii znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?