Zachodnia obwodnica Szczecina. Chęci są, ale co dalej?

Piotr Jasina
plan orientacyjny

Włodarze Szczecina, Polic i powiatu polickiego będą działać razem - podpisali list intencyjny w sprawie lobbowania za budową obwodnicy. Poparcie deklarują także gospodarze gminy Goleniów.

Razem będą skuteczniejsi

Prezydent Szczecina, starosta policki i burmistrz Polic postanowili wspólnie działać na rzecz budowy obwodnicy zachodniej Szczecina i Polic z przeprawą pod Odrą do Świętej. Podpisali dokument w tej sprawie. Pod listem intencyjnym podpisali się Piotr Krzystek, prezydent Szczecina, Władysław Diakun, burmistrz Polic i starosta policki Andrzej Bednarek.

"Zważywszy na przedłużający się proces decyzyjny oraz brak deklaracji stanowisk strony rządowej w zakresie realizacji Zachodniego Drogowego obejścia Szczecina, uznając przedsięwzięcie za kluczowe dla planów rozwojowych Gminy Miasta Szczecin, Gminy Police, powiatu polickiego, szczecińskiego obszaru metropolitalnego i całego regionu, strony podejmują wspólne działania, zmierzające do przygotowania procesu inwestycyjnego kluczowego elementu Zachodniego Obejścia Szczecina, obejmującego przeprawę pomiędzy węzłami drogowymi Police-Goleniów wraz z włączeniem jej w system komunikacji Gminy Miasto Szczecin" - czytamy w liście intencyjnym.

Jest dobry klimat

- Jest dobry klimat między naszymi miastami - stwierdził burmistrz Władysław Diakun informując radnych na ostatniej sesji gminnej o tym, iż wspólnie z powiatem i włodarzami Szczecina będą lobbować za przeprawą przez Odrę i za obwodnicą obu miast od strony zachodniej.

- Prowadzimy rozmowy z kolejnymi samorządami i instytucjami gospodarczymi, dla których obwodnica zachodnia jest ważna - dodał Diakun.

Wbrew rządowym opiniom

Wbrew warszawskiej perspektywie, obejście zachodnie Szczecina wraz z przeprawą między węzłami Police i Goleniów to inwestycja o strategicznym znaczeniu gospodarczym - podkreśla Piotr Krzystek prezydent Szczecina. - Na to chcemy wspólnie zwrócić uwagę, a także przygotować się do dialogu z przedstawicielami rządu.

Starosta policki Andrzej Bednarek zwrócił uwagę na fakt, iż obwodnica została zapomniana. Przywołał także niepokojącą wypowiedź minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak, która obwodnicę określiła jako lokalny problem, podobnie zresztą jak tunel pod Świną.

Studium kosztowało ponad 4 mln zł

Przypomnijmy, iż powstał projekt obwodnicy i raport oddziaływania na środowisko.

Raport niestety jest weryfikowany, bo członkowie Górnośląskiego Towarzystwa Przyrodniczego w przebiegu obwodnicy zachodniej Szczecina, dalej przez Police, Świętą do obwodnicy Goleniowa dopatrzyli się zagrożenia dla płazów. Sąd podzielił ich obawy. W efekcie trzeba od nowa wykonać raport oddziaływania na środowisko zachodniego drogowego obejścia miasta.
W lipcu ub.r. przedstawiciele urzędu marszałkowskiego podpisali umowę na opracowanie aktualizacji raportu oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wykonawcą jest szczecińska Pracownia Ochrony Środowiska Paweł Molenda.

- Uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach powinno nastąpić w terminie 28 miesięcy od zawarcia umowy - informowała przed rokiem rzeczniczka marszałka Gabriela Wiatr.

Ślad na mapie

Jest jeszcze inny problem - obwodnica pozostaje ciągle tylko śladem na mapie. Grzegorz Dziedzina, zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślał wielokrotnie w rozmowie z "Głosem", że planowana obwodnica spełnia aż trzy ustawowe przesłanki, by można ją było wpisać w ciąg dróg krajowych: stanowi obejście dużego miasta, komunikuje ze sobą inne drogi krajowe, ułatwia dojazd do przejść granicznych.

Niestety, przedstawiciele rządu z perspektywy Warszawy tych argumentów nie dostrzegają. Brakuje woli politycznej. Mimo, iż marszałek zachodniopomorski (PO) kilka razy składał wnioski do właściwego resortu o ujęcie obwodnicy w sieci dróg krajowych.

Do dziś projektowanej obwodnicy nie wpisano w sieć dróg krajowych, mimo iż taka decyzja nie rodzi żadnych skutków finansowych. Byłaby jednak mocnym argumentem dla lobbujących za tą inwestycją i w staraniach o fundusze.

Politycy o obwodnicy

- Obejście zachodnie Szczecina i Polic nie jest żadnym widzimisię lokalnych samorządów - podkreśla poseł Joachim Brudziński, lider Prawa i Sprawiedliwości w regionie. - Wpisuje się w spójną koncepcję rozwoju gospodarki kraju. Otwiera nas na północ, na Skanię. Stwarza perspektywę rozwoju Zakładów Chemicznych z portem pełnomorskim, portami Szczecina. Za chwilę mamy być połączeni drogą ekspresową S3 z Czechami. Z pełną świadomością stwierdzam, że samorząd Polic i Szczecina są pomijane, bo nie są to samorządy Platformy.

- Każdy wie, że ta obwodnica jest w interesie gospodarki narodowej - dodaje poseł PiS. -Trzeba za wszelka ceną dążyć, by obejście zostało wpisane do sieci ekspresowych dróg krajowych i autostrad. Poseł zapewnił, iż lider PiS Jarosław Kaczyński jest tego samego zdania.

Poseł Arkadiusz Litwiński z Platformy Obywatelskiej o obwodnicy zachodniej wspomniał podczas konferencji na rondzie Hakena, kiedy politycy tej partii podkreślali, iż w zmodyfikowanym rządowym planie budowy dróg i autostrad na lata 2014-2023 jest m.in. nowa droga krajowa nr 13 (obwodnica Przecławia i Kołbaskowa). Węzeł Kołbaskowo włączający obwodnicę w autostradę A6 będzie zaczątkiem obejścia zachodniego - dodał poseł.

Ale obwodnicy w wspomnianym planie budowy dróg i autostrad niestety nie ma. A jest to inwestycja, której koszt szacowany jest na 3-4 mld zł. Wymaga bezwzględnie rządowego wsparcia.

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Materiał oryginalny: Zachodnia obwodnica Szczecina. Chęci są, ale co dalej? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

P
Pionier

Czyste brednie-wyświechtany populizm.Typowo polityczna wrzutka.Tylko pozory na użytek polityczny za którymi nie idą od lat żadne konkretne wymierne przedsięwzięcia.Pralnia publicznych pieniędzy pod płaszczykiem planów ekspertyz itd.Oczywistą oczywistością jest,że przeprawa jest potrzebna.Nie trzeba tu planistów,specjalistów i ekonomistów wysokich lotów aby tego nie zauważać.Uważam,że dopóki na stołkach w obu gminach będą siedzieć i ględzić starzy tetrycy,a nie ludzie młodzi z energią i trzeźwym myśleniem dopóty żaden tunel nie powstanie.

d
daro

Tylko głupi łyknie takie dyrdymały

d
damian

Po wyborach znowu wszystko przycichnie. Politycy nie będą inwestować w Szczecin, bo nie widzą tu korzyści. I niestety tak jest. Jakby Szczecin się wcześniej rozwijał a nie stał w miejscu dzięki super włodarzom, to w tej chwili wszystko by wyglądało inaczej.

A
AN
W dniu 07.09.2015 o 12:39, EK napisał:

LOBBUJĄ PRZEPRAWE BO DFZIEŁKI WYKUPILI:(

Działkiw Krępsku i innych miejscowaściach, warto zobaczyć kto jest właścicielem

E
EK
W dniu 07.09.2015 o 09:15, zapyziały napisał:

Tunel w Świnoujśćiu jest ważny. Tak samo ważna jest droga tranzytowa po lewej stronie odry. Jeśli ktoś nie widzi korzyści jakie może przynieść obwodnica to jest albo ślepy albo głupi. To jest ogromna szansa dla rozwoju zacofanego szczecina.

LOBBUJĄ PRZEPRAWE BO DFZIEŁKI WYKUPILI:(

i
inf.

robic, budowac  a nie  zajmowac sie  tym piepszonym  stadionem ,,,,Pogodni,,

n
no

Znów zbliżają się wybory dlatego odświeżają kiełbasę przedwyborczą.

 

Ta przeprawa powinna istnieć już wiele lat i co? Ciągle wydawane są pieniądze na projekty.

 

Górnośląskie Towarzystwo Przyrodnicze niech zajmie się terenem Górnego Śląska. Tam są konkretne skażenia i wyniszczenia. Przez ich poszukiwania na innych terenach są tylko trudności w rozwoju chociażby naszego regionu.
 
Niech "grzebią" i doszukują się w swoim  terenie.

 

 

z
zapyziały
W dniu 07.09.2015 o 08:30, Szczecinianin napisał:

Ile razy można powtarzać. Najważniejsza inwestycja dla całego Zachodniego Pomorza to TUNEL W ŚWINOUJŚCIU. Bez niego żyć nie mozna.A zamiast tej zbędnej obwodnicy (nadal 95km do morza) zrealizować należy plan Gryfitów z XI wieku: Zbudować grobę z Nowego warpna do Karsiboru (63km do morza). Cena ta sama a korzyści gigantyczne.

Tunel w Świnoujśćiu jest ważny. Tak samo ważna jest droga tranzytowa po lewej stronie odry. Jeśli ktoś nie widzi korzyści jakie może przynieść obwodnica to jest albo ślepy albo głupi. To jest ogromna szansa dla rozwoju zacofanego szczecina.

S
Szczecinianin

Ile razy można powtarzać. Najważniejsza inwestycja dla całego Zachodniego Pomorza to TUNEL W ŚWINOUJŚCIU. Bez niego żyć nie mozna.

A zamiast tej zbędnej obwodnicy (nadal 95km do morza) zrealizować należy plan Gryfitów z XI wieku: Zbudować grobę z Nowego warpna do Karsiboru (63km do morza). Cena ta sama a korzyści gigantyczne.

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3