Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy wagon ganz zakupiony przez województwo zachodniopomorskie z poważnymi kłopotami. Na razie nie wyjedzie w podróż

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Wagon motorowy SN61, popularny Ganz z 1972 roku pojechał w październiku 2018 roku  ze Szczecina do Godkowa, okazją było otwarcie drogi rowerowej z Siekierek do Trzcińska Zdroju. Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie w listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP Cargo S.A., która przeznaczyła go na złom. Następnie został przekazany Przewozom Regionalnym i znalazł swoje miejsce w lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.
Wagon motorowy SN61, popularny Ganz z 1972 roku pojechał w październiku 2018 roku ze Szczecina do Godkowa, okazją było otwarcie drogi rowerowej z Siekierek do Trzcińska Zdroju. Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie w listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP Cargo S.A., która przeznaczyła go na złom. Następnie został przekazany Przewozom Regionalnym i znalazł swoje miejsce w lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie. Archiwum gs24.pl
To nie są dobre wieści dla miłośników kolei. Zabytkowy wagon ganz - uratowany przed złomowaniem - kupiony przez nasze województwo nie zaprezentuje się na torach. Konieczna jest naprawa główna.

Pojazd pochodzi z 1972 roku. To jeden z dwóch wagonów motorowych w Polsce, które są na chodzie. Wagon jest unikatem, bo zachowały się wszystkie oryginalne części. Chociaż złomiarze próbowali rozkraść jego wnętrze. Na co dzień pojazd SN61-183 produkcji Ganz-Mavag Budapeszt stacjonuje na terenie Sekcji Utrzymania Wzgórze Hetmańskie Zachodniopomorskiego Zakładu POLREGIO S.A., pod opieką Stowarzyszenia Miłośników Kolei oraz pracowników Polregio. Samorząd województwa wsparł remont wagonu przeprowadzony w latach 2018-2019. Miłośnicy kolei naprawili m.in rozrusznik, przeprowadzili regenerację chłodnicy, lakierowanie pojazdu i inne drobne prace konserwacyjno-utrzymaniowe. Dzięki wsparciu firmy GROWAG odtworzona została tapicerka pojazdu według oryginalnego wzoru.

Wagon ganz. Co dalej?

- Chcemy aby w przyszłości pojazd mógł być użytkowany jako pojazd historyczny. W tym celu w roku 2018 odtworzono dokumentację systemu utrzymania. Jednak przywrócenie pojazdu do ruchu będzie wymagało przeprowadzenia naprawy głównej pojazdu poziomu P5. Konieczne w tym celu jest odtworzenie dokumentacji techniczno-ruchowej (DTR) oraz Warunków Technicznych Wykonania i Odbioru (WTWiO) - tłumaczy Tomasz Maciejewski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - Naprawa główna połączona będzie w istocie z częściową rekonstrukcją pojazdu, w którym będą musiały być wymienione praktycznie wszystkie podzespoły elementów nadwozia, części biegowych, układu napędowego a także instalacja elektryczna, paliwowa, wodna, kanalizacyjna i pneumatyczna.

W tym przypadku zaczynają się problemy, bo nie wiadomo kiedy rozpocznie się naprawa i ile będzie kosztować.

- Jest to proces skomplikowany, ponieważ większość elementów nie jest już produkowanych, a co za tym idzie niedostępnych na rynku, często nie istnieją również firmy, które je wyprodukowały (np. w przypadku silnika). Należy liczyć się, z faktem, że zakończenie realizacji przedsięwzięcia będzie procesem wieloletnim. Dziś jednak trudno ocenić realną perspektywę czasową, uwzględniając wysoki koszt podzespołów, znalezienie potencjalnego wykonawcy, mając na uwadze braki w dokumentacji techniczno-konstrukcyjnej, jak również aktualną sytuację gospodarczą - tłumaczy Tomasz Maciejewski.

Wagon ganz. Co to za motowagon?

W czasach świetności, czyli w latach siedemdziesiątych XX wieku spalinowe wagony silnikowe typu SN61 obsługiwały pociągi podmiejskich i szybkich ekspresów. Prowadziły pociągi ekspresowe w tym m.in. "Tatry" z Warszawy do Zakopanego.

Wraz z postępującą elektryfikacją sieci PKP wagony serii SN61 przejęły obsługę pociągów w ruchu lokalnym. W latach 1976 i 1985 dwa wagony SN61-170 i SN61-537 przystosowano do prac rewizyjnych przy konserwacji sieci trakcyjnej i oznaczono nową serią SR61. Ostatecznie wagony SN61 wycofano z planowej eksploatacji na początku lat 90. XX wieku.

Historyczne zdjęcia wagonu ganz znajdziesz TUTAJ

Natomiast zdjęcia z remontu wagonu znajdziesz pod tym linkiem

To oni pracowali przy renowacji SN61. Miłośnicy kolei: Konrad Stachura - prezes STMKM, Tomasz Serwacki i Sławomir Kita. Roman Szymański, opiekun SN61. Pracownicy sekcji: Sylwester Nowak, Mirosław Głowiński, Leszek Wybraniec, Romuald Świlczewski, Jarosław Siankiewicz, Marek Cybulski, Adam Kowalski, Mariusz Mazur, Sławomir Granos, Mariusz Mierzejewski.

To nasza perełka na torach. Zabytkowy Ganz gotowy!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński