Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytek doczeka remontu? Są poważne obawy, bo właściciel ma ważniejsze sprawy w czasie epidemii

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
PKP już wiele razy obiecywały remont zabytkowej wieży, jedynej pozostałości po lokomotywowni w Trzebieży. Według najnowszych informacji prace zabezpieczające znowu przesuną się mocno w czasie. Oby tylko konstrukcja nie runęła, zanim nadejdzie pomoc.

- Obecnie PKP pracują nad projektem zabezpieczenia wieży ciśnień w Trzebieży. Sporządzenie projektu wymaga jednak czasochłonnych uzgodnień z konserwatorem zabytków, a rozpoczęcie ewentualnych prac wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, co w przypadku obiektów zabytków również nie należy to łatwych procedur. Termin przeprowadzenia remontu będzie uzależniony przebiegu uzgodnień administracyjnych oraz od możliwości finansowych spółki – mówi Michał Stilger
rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.

Jednak przy okazji przedstawiciel kolejowej spółki dodaje, że są inne priorytety niż ratowanie zabytków.
- Priorytetem dla PKP S.A. jest obecnie zapewnienie odpowiedniej jakości usług podróżnym oraz najemcom lokali mieszkalnych, w związku z czym w pierwszej kolejności prowadzone są prace utrzymaniowo-remontowe na czynnych dworcach kolejowych oraz w budynkach mieszkalnych – informuje Michał Stilger.
Dodajmy, że latem ubiegłego roku właściciel podawał, że prace przy zabezpieczaniu obiektu miały ruszyć w drugiej połowie 2019 roku. Jak widać nic z tego nie wyszło.

To wieża ciśnień, która pozostała po wyburzeniu dawnej lokomotywowni na stacji Trzebież Szczeciński (to nie pomyłka taką nazwę nosi stacja w kolejowym nazewnictwie!). Lokomotywownia została zlikwidowana ze względu na zły stan techniczny. Rozbiórka obiektu została uzgodniona z Zachodniopomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Kolej nie ma w planach likwidacji wspomnianej wieży. Jednak biorąc pod uwagę jej stan, można wątpić, czy zabytek doczeka się prac ratunkowych. Mało tego przebywanie w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu grozi kalectwem. Dlaczego? Wieża kruszy się, w każdej chwili mogą z niej odpaść fragmenty betonu.

Przypomnijmy, że w 2012 roku mieszkańcy Trzebieży podnieśli rwetes, gdy zauważyli buldożery rozwalające kolejowe budynki, będące przecież w gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków. PKP tłumaczyło się wówczas, że nakaz rozbiórki obiektów otrzymał od wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego.

Stacja Trzebież leży przy linii kolejowej nr 406. Pierwszy odcinek (jednotorowy) pomiędzy stacjami Stettin Hauptbahnhof (Szczecin Główny) a Stettin Bredow (Szczecin Drzetowo) został otwarty w marcu 1898 r., drugi (dwutorowy) do stacji Jasenitz (Jasienica) 7 miesięcy później. W 1910 r. został oddany do użytku ostatni, jednotorowy odcinek do stacji Ziegenort (Trzebież Szczeciński).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na police.naszemiasto.pl Nasze Miasto