Z Wałcza na świnoujską plażę dojedziemy koleją

Sławomir Włodarczyk
Pięknie położony szlak kolejowy z Wałcza do Kalisza przedstawia obraz nędzy i rozpaczy. Złomiarze - oprócz szyn - rozmontowali niemal wszystko, co możliwe. Teraz wycinają metalowe podpory, drewniane "poszły" kilka lat temu.
Pięknie położony szlak kolejowy z Wałcza do Kalisza przedstawia obraz nędzy i rozpaczy. Złomiarze - oprócz szyn - rozmontowali niemal wszystko, co możliwe. Teraz wycinają metalowe podpory, drewniane "poszły" kilka lat temu. Sławomir Włodarczyk
Cztery stacje pasażerskie, jedna handlowa, 15 przystanków osobowych i 51 przejazdów kolejowych - to wszystko po kilkunastu latach uśpienia wróci do życia.
Jeszcze na początku lat 90-tych ze Stargardu do Wałcza można było dojechać składem ciągnionym przez uroczy parowóz. Po wielu latach przerwy na szlak
Jeszcze na początku lat 90-tych ze Stargardu do Wałcza można było dojechać składem ciągnionym przez uroczy parowóz. Po wielu latach przerwy na szlak znów wrócą pociągi. - Na brak pasażerów nie powinniśmy narzekać - cieszą się kolejarze. Sławomir Włodarczyk

Jeszcze na początku lat 90-tych ze Stargardu do Wałcza można było dojechać składem ciągnionym przez uroczy parowóz. Po wielu latach przerwy na szlak znów wrócą pociągi. - Na brak pasażerów nie powinniśmy narzekać - cieszą się kolejarze.
(fot. Sławomir Włodarczyk)

Mowa o szlaku kolejowym z Wałcza do Kalisza Pomorskiego i dalej przez Recz, Barzkowice, Ulikowo, Stargard, Szczecin, aż do Świnoujścia.

"Głos" dotarł do szczegółów projektu spółki PKP PLK pod nazwą "Modernizacja regionalnej linii kolejowej 403 Wałcz - Kalisz - Ulikowo". Prace nad ponownym uruchomieniem jednego z najpiękniej położonych szlaków kolejowych w regionie i kraju mają się rozpocząć w 2009 roku, a zakończyć do połowy 2011 roku. Zakłada się, że remont trasy o długości ponad 103 km pochłonie ok. 50-60 mln zł.

W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego zarezerwowano na razie na ten cel 5 mln euro. Niewykluczone też, że projekt wesprą finansowo samorządy przez tereny których przebiega tzw. "poligonowy" szlak. To powiaty: wałecki, drawski, choszczeński i stargardzki.

- Nie wierzę, że znowu będziemy podróżować pociągiem do Szczecina! - nie kryła zaskoczenia Anna Kosicka, którą spotkaliśmy na dworcu PKS w Wałczu. - Mamy co prawda kilka połączeń autobusowych, ale to za mało. Poza tym koleją zawsze jest taniej.

Szlak zdewastowany

Roboty będzie huk, bo odcinek szlaku z Wałcza do Kalisza został rozgrabiony przez złodziei i złomiarzy. Nieczynne semafory, zwinięta napowietrzna linia telekomunikacyjna, zdewastowane rozjazdy - taki widok można spotkać, co kilka kilometrów. W okolicach Tuczna ukradziono nawet drewniane podkłady. Poza tym wiele budynków na stacjach jest doszczętnie zdewastowanych. Remontu wymaga m.in jeden wiadukt, dwa mosty, trzy przejazdy. Zakłada się, że pociągi po nowym szlaku pojadą z prędkością nawet 100 km/h., a pasażerowie zdążający z Wałcza do Stargardu zakończą podróż po 107 minutach, a do Szczecina - po 142 minutach.

Na poligon, ryby, grzyby i nad morze

Jak się dowiedzieliśmy w centrali PKP, na szlak wyjedzie w ciągu doby 16 par pociągów. Większość kursów obsłużą nowoczesne szynobusy, do zakupu których przymierza się samorząd województwa.

- Chcemy okna na świat. Jesteśmy jedynym powiatem w województwie, który nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego ze Szczecinem - tłumaczy Zdzisław Tuderek, burmistrz Wałcza. - Korzyść z odrestaurowanej magistrali będzie dla wszystkich. My pojedziemy nad morze, a mieszkańcy Szczecina do nas nad piękne i rybne jeziora, na grzybobranie, podziwiać umocnienia Wału Pomorskiego i obcować z niemal dziką przyrodą.

Trasa jest niezwykle ważną inwestycją. Na długości 84 km uznano ją za linię znaczenia państwowego, ze względu na transport sprzętu bojowego związków taktycznych z centrum kraju na poligon drawski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
autohton
zmieniło się to , ze szynobus dojeżdża ze szczecina do kalisza pomorskiego.
G
Gość
Cieszę się z tej linii, jeśli inwestycja dojdzie do skutku... chociaż na pewno trzeba ogromnych pieniędzy na ten cel. Obecnie jadąc z Piły do Międzyzdrojów itp. czas podróży wynosi ok 8 godzin!!! (z dwoma przesiadkami - Piła i Szczecin Dąbie)... kiedy samochodem można się zmieścić w 2,5 godzin. Czasem w Krzyżu trzeba czekać na pośpieszny z Łodzi (żeby go przepuścić), więc podróż wydłuża się o kolejne godziny...
PS ostatnio jechałem kilka lat temu tą trasą, więc jeśli coś się zmieniło to proszę o info...
Pozdr.
n
nie_polityczny
cyt.: ...My pojedziemy nad morze, a mieszkańcy Szczecina do nas nad piękne i rybne jeziora, na grzybobranie, podziwiać umocnienia Wału Pomorskiego i obcować z niemal dziką przyrodą.....
Ależ burmistrz walnął jak łysy o kant stołu. Czyżby nie zna gegry, nie wie, że Szczecin nie leży nad morzem. Nie on jeden tak uważa, do morza ze Szczecina przecież to jeszcze troszkę odległości: czy wodą, czy lądem.....
s
starte kalesony
Heniu więc zapraszamy! I do Ognicy i do Prostyni. Szynobus od ponad roku z powodzeniem dojeżdża do Kalisza Pomorskiego. Więc obie miejscowosci mozesz odwiedzic.
i
intersyfy
Co to ma być (zdjęcie torów)? co za kit ludziom wciskacie z tym zdjęciem, przecież na zdjęciu jest linia Szklarska Poręba-Harrahov na Dolnym Śląsku a nie w okolicach Wałcza! Tak trudno w plener ruszyć i zrobić aktualny materiał - wstyd Panowie redaktorzy oj wstyd.
h
heniu 28
Wspaniała wiadomość
Ta kolej przypomina mi czasy dzieciństwa, gdy tata zabirał mnie na ryby do Ognicy i na grzyby do Prostyni. Naprawdę świetny pomysł. Piękna linia. Mam dużo miłych wspomnień. Bardzo, bardzo się cieszę. Gdy doszłoby to do skutku to przysięgam, że kilkanaście razy w roku będę wybierał się rekreacyjnie na przejażdzki pociągiem na tym szlaku. Teraz już w towarzystwie mojego syna. Może czasem zabierze się z nami dziadek, emerytowany kolejarz, który również cieszy się na wiadomość o rewitalizacji tego szlaku. Pozdrawiam wszystkich, którzy dzielnie walczą o ponowne uruchomienie tej lini i życzę sukcesów.
Na marginesie, może jeszcze dałoby się coś zrobić ze stargardzką wąskotorówką, choćby na kilka miesięcy w roku. Ta z Pogorzelicy jakoś sobie radzi. Pozdrawiam
e
eee
Tej liniii nikt nie likwidował , tylko było zawieszone kurowanie pociągów. Jeszcze sie nie zdażyło w Polsce żeby przywrócić linie zlikwidowaną. Zawieszone kursy były z powodów ekonomicznych. Dzisiaj samorząd wojewóztwa dofinansowuje połączniea reginalne i stąd jest mozliwośc przyracania kursów pociągów.
J
Jan
Najpierw trzeba wziąć za łeb tych, którzy zadecydowali o likwidacji linii. To oni odpowiadają za jej dewastację. Powinni zastać również "uhonorowani" finansową dopłatą do remontu.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie