Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Polic na Prawobrzeże w 45 min: Szczecin chce SKM [wizualizacje]

Paulina Targaszewska
W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o pomyśle uruchomienia w mieście szybkiej kolei (SKM). Zapytaliśmy specjalistów co myślą o tej koncepcji. - Pieniądze się znajdą, ale trzeba chcieć i działać wspólnie - mówią.

Z Polic na Prawobrzeże w 45 minut, a po drodze 15 przystanków w każdej części Szczecina - tak w skrócie miałaby wyglądać trasa Szybkiej Kolei Miejskiej. Koncepcję w formie prezentacji przedstawił Maciej Sochanowski ze Szczecińskiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji Miejskiej. Pomysł spodobał się mieszkańcom. Prawie 500 internautów poparło inicjatywę uruchomienia szybkiej kolei w Szczecinie na profilu społecznościowym Facebook. Koncepcji kibicują także urbaniści.

Ożywić północ
- Uruchomienie szybkiej kolei to szansa na aktywizację północnych, zapomnianych dzielnic Szczecina takich jak Skolwin czy Stołczyn - mówi Helena Freino, urbanistka. - To także świetna okazja do ożywienia pasa nadodrzańskiego i terenów po stoczni.

Co istotne, mamy już infrastrukturę, którą można wykorzystać do uruchomienia szybkiej kolei. Oczywiście potrzebne są remonty, modernizacje i dobudowy, jednak podstawa już jest. Freino podkreśla też zbawienny wpływ SKM na życie w mieście.

- Teraz dostosowujemy infrastrukturę miejską do ruchu samochodowego, a to wielki błąd - mówi. - Remontuje się drogi, planuje kolejne parkingi w centrum. Wszystko po to żeby móc wszędzie dojechać samochodem, ale nie o to chodzi.

Zauważono, że takie działania negatywnie wpływają na funkcjonowanie i życie miasta. Powodują obniżenie komfortu życia i wyludnienie, a przecież miasto to przestrzeń publiczna, dla ludzi. Szybka kolej rozwiązuje ten problem. Można nią wszędzie łatwo i szybko dotrzeć.

Nie trzeba przy tym likwidować linii autobusowych czy tramwajowych. One mają być zintegrowane. Pomysł uruchomienia szybkiej kolei nie jest nowy w Szczecinie. Pojawiał się już wielokrotnie jednak nikt nie podejmował tematu na tyle, żeby wprowadzić go w życie. Da się go jednak zrealizować. Konieczne są jednak wola i porozumienie między podmiotami decydującymi. Podobnego zdania jest wiceprezes Stowarzyszenia Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina, Borys Specjalski.

- Uda się jeżeli wszyscy będą chcieli i się zmobilizują - mówi. - My, jako stowarzyszenie w pełni popieramy pomysł uruchomienia w mieście szybkiej kolei. Maciej, który jest twórcą prezentacji, z nami współpracuje. Koncepcja jest do zrealizowania. Potrzebne są jednak konkrety i dokładne analizy. Maciej przygotował prezentację profesjonalnie, jednak spojrzał na sprawę z punktu widzenia inżyniera budownictwa drogowego. Teraz nad koncepcją muszą popracować specjaliści z innych dziedzin.

- Teraz dostosowujemy infrastrukturę miejską do ruchu samochodowego, a to wielki błąd
Helena Freino, urbanistka

Trzeba zdobyć więcej dokładnych informacji. Ważne jest też żeby gminy nawiązały współpracę, porozumienie w sprawie szybkiej kolei. Warto poważniej pomyśleć o szybkiej kolei także ze względu na wciąż niewiadomą sytuację szybkiego tramwaju. Co chwilę pojawiają się komplikacje przy jego uruchomieniu, jest zagrożenie, że stracimy dofinansowanie w wysokości blisko 120 mln zł na tę inwestycję i wówczas nie dojdzie do jej realizacji. Bardziej optymistyczną wizję ma radna Joanna Bródka.

- Jest konkurencja między szybkim tramwajem i szybką koleją, ale obie te inwestycje się nie wykluczają - mówi. - Wydaje mi się, że mogą funkcjonować obok siebie. O konkretach można będzie jednak mówić dopiero kiedy poznamy szczegóły dotyczące SKM.

Więcej szczegółów odnośnie inwestycji znajdziecie w prezentacji zamieszczonej niżej:

Szybka Kolej Miejska - Szczecin

Pieniądze uda się zdobyć

Aby uruchomić w mieście szybką kolej konieczne są remonty i budowy nowych przystanków oraz torów. Te inwestycje wstępnie oszacowano na ok. 135 mln zł.

- Oczywiście w tym momencie w budżecie Szczecina nie ma potrzebnej kwoty na uruchomienie SKM - mówi radny Marcin Paluch. - Są jednak szanse na dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej. Nie jest to więc kwota nie do zdobycia. Sochanowski zaproponował, aby kwotę rozdzielić na budżet gminy Szczecin, gminy Police oraz Polskie Linie Kolejowe.

- Samemu Szczecinowi trudno byłoby udźwignąć taki wydatek - mówi Bródka. - Ważna jest więc współpraca z gminą Police i sięgnięcie po środki unijne.

Do uruchomienia SKM pozytywnie odnosi się także wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Wojciech Drożdż, nie powinno być więc problemów przy współpracy z urzędem marszałkowskim i Przewozami Regionalnymi.

- Pieniądze oczywiście są problemem, jednak jeśli się chce da się je wygospodarować i zdobyć - mówi Specjalski. - Warto mieć na uwadze nowe perspektywy dofinansowania inwestycji z UE. Dzięki nim na uruchomienie szybkiej kolei można by otrzymać nawet 85 procent wartości inwestycji.

Gdyby wykorzystać takie dofinansowanie, kolej mogłaby ruszyć już w 2016 roku, najpóźniej do 2020 roku. Żeby walczyć o pieniądze najpierw trzeba jednak dokładnie wiedzieć ile ich potrzeba. Potrzebne są też inne dokładne informacje i dalsze konkrety.

- Zaplanowaliśmy poruszenie tematu szybkiej kolei na posiedzeniu komisji do spraw rozwoju, promocji i gospodarki morskiej po pierwszym listopada - mówi Bródka. - Wówczas poznamy zdanie pozostałych radnych, wypowiedzą się też specjaliści. Dzięki temu będziemy wiedzieli co robić dalej.

Zobacz co o powstaniu Szybkiej Kolei Miejskiej myślą studenci:

A może też na Gumieńce [nasz komentarz]

Pomysł fajny. SKM działa z powodzeniem w Trójmieście. Szczecin też, z racji posiadanej infrastruktury kolejowej, ma takie możliwości.

Choć zdaję sobie sprawę, że do realizacji droga jest daleka. Ale dyskutować trzeba już dziś. Ja pod rozwagę ekspertów dorzuciłbym pomysł wykorzystania torów na Gumieńce (uczelnia, duże osiedle). Linie Gumieńce - Pomorzany - Turzyn - Niebuszewo, bądź Gumieńce - Pomorzany - Dworzec Główny mogłaby się cieszyć powodzeniem wśród np. studentów. Patrząc na mapę Prawobrzeża aż prosi się, by skorzystać z torowiska w celu stworzenia np. linii Podjuchy - Dąbie. Ciąg ulic Metalowa, Granitowa i Batalionów Chłopskich jest bardzo wąski, codziennie tworzą się tam korki i nie zanosi się, by to się szybko zmieniło.
Jarosław Dworzyński

Szybka Kolej Miejska w skrócie

- Ma łączyć Police z Prawobrzeżem

- Na jej trasie ma się znaleźć kilkanaście przystanków: m.in. na Dworcu Głównym, Pomorzanach, przy Cmentarzu Centralnym, na Turzynie, Pogodnie, Łęknie, przy Szczecińskim Parku Naukowo Technologicznym, na Niebuszewie, Drzetowie, Żelechowej, Golęcinie, Gocławiu, Stołczynie i Skolwinie

- Do jej uruchomienia ma zostać wykorzystana istniejąca infrastruktura kolejowa. Potrzebne są jednak modernizacje i zmiany. Trzeba dostosować linię kolejową do Polic do obsługi pasażerskiej i popracować nad wyglądem i funkcjonalnością przystanków

- W ramach uruchomienia SKM miałyby powstać nowe przystanki na osiedlu Chemik w Policach, na osiedlu Słonecznym, przy Cmentarzu Centralnym na ul. Ku Słońcu i na Niemierzynie w okolicy Szczecińskiego Parku Naukowo Technologicznego

- Łączny koszt remontów i budowy nowych przystanków oraz torów oszacowano na ok. 135 mln zł.

- W komunikacji miejskiej i SKM miałyby obowiązywać te same bilety

- Pociągi miałyby kursować co 12 minut w godzinach szczytu, zaś co 20 minut wieczorami i w dni świąteczne. Z Prawobrzeża do Polic można by dojechać w 45 minut.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński