Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wytną drzewa przy ul. Broniewskiego w Szczecinie. "Wycinka jest konieczna"

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Czternaście drzew idzie pod topór przy okazji modernizacji ulicy Broniewskiego w Szczecinie.

Jednokierunkowa, trochę mocno już zaniedbana ulica będzie przebudowana na odcinku od ul. Judyma do ul. Chopina. Zajmie się tym Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego. Jest gotowa dokumentacja projektowa. Wynika z niej, że konieczne będzie wycięcie kilkunastu drzew, głównie wiązów szypułkowych, ale też klonów i jednej robinii białej.

Dziesięć drzew trzeba usunąć, bo będą kolidować z planowanymi elementami infrastruktury drogowej (w tym trzy drzewa, które pochylają się w kierunku jezdni i budynków). Pozostałe cztery mają zostać wycięte, bo usychają, na co wskazuje widoczna próchnica pnia (robinia, dwa klony, wiąz).

Pomysł likwidacji drzewostanu nie wszystkim przypadł do gustu. Radny Przemysław Słowik wprost mówi o "kolejnej inwestycji drogowej, która drzewa traktuje tylko i wyłącznie jako przeszkodę". Twierdzi, że jest prosty pomysł na ocalenie wiązów, klonów i robinii.

- Wystarczy zawnioskować o odstępstwo od obowiązującego rozporządzenia ministra infrastruktury dotyczącego szerokości jezdni i chodnika na drodze jednokierunkowej. Zwężenie drogi i ewentualnie chodnika spowoduje, że inwestycja nie będzie kolidowała z rosnącymi tam drzewami. Takie odstępstwo ma racjonalne uzasadnienie. Jako jeden z argumentów wystarczy wskazać, że na wysokości tego odcinka drogi znajduje się szkoła podstawowa, a jak wiadomo im szersza jezdnia tym kierowcy są skłonni do szybszej jazdy, co wpływa negatywnie na bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu. Taka praktyka jest stosowana w innych miastach. Wystarczy jeden urzędniczy dokument aby ocalić bezcenne drzewa. Wydaje się, to wyjątkowo niewielką “ceną” przy tak kolosalnym zysku dla środowiska i mieszkańców - uważa.

Jego zdaniem wszystkie inwestycje powinny w pierwszej kolejności brać pod uwagę istniejący drzewostan i prowadzić do rozwiązań, które nie powodują jego naruszenia.

ZOBACZ TEŻ:

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego ulica Broniewskiego jest położona w strefie konserwatorskiej. To oznacza m.in. że nowe elementy zagospodarowania terenu, w tym przekształcenia układu przestrzennego, muszą być dostosowane do zachowanej historycznej kompozycji urbanistycznej osiedla.

Cały obszar objęty jest Systemem Zieleni Miejskiej. Zakazana jest wycinka i przesadzanie wartościowego drzewostanu oraz likwidacja innej zieleni stanowiącej element historycznej kompozycji zespołu zabudowy lub zespołu zieleni, chyba że ustalenia szczegółowe stanowią inaczej. Zakaz nie obejmuje m.in. realizacji nowych dróg i ulic.

Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina do spraw inwestycji zapewnia, że wycinka jest konieczna ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa pieszych. Chodnik, po którym teraz chodzą jest za wąski. Ma od 70 cm do 1,4 m szerokości, a powinien mieć dwa metry.

- Na ilość drzew planowanych do wycinki wpływają przepisy związane z warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Przebudowa ulicy Broniewskiego podyktowana jest podniesieniem bezpieczeństwa w ruchu pieszym i kołowym. Należy podkreślić, że istniejący chodnik od zachodniej strony ulicy Broniewskiego obecnie posiada nienormatywną szerokość. Na odcinku stu metrów dotychczasowa szerokość wynosi 0,7 m -1,4 m. Z uwagi na obiekty użyteczności publicznej t.j. szpital, zakłady opieki zdrowotnej, przedszkola i szkoły, kościół, powoduje, że korzystający z chodnika są w szerokiej kategorii wiekowej, począwszy do dzieci poprzez osoby dorosłe i starsze. Poruszający się chodnikiem w przeciwnych stronach powodują wtargnięcie na jezdnię, co stwarza narażenie na wypadek i uszczerbek na zdrowiu niechronionych uczestników ruchu drogowego. Minimalna szerokość chodnika przy krawędzi jezdni powinna wynosić 2,0 m. Jest to parametr niezbędny do bezkolizyjnego minięcia się dwóch osób idących ciągiem pieszych w przeciwnym kierunku - wyjaśnia.

Zwraca też uwagę, że zgodnie z prawem przebudowywana droga jednokierunkowa musi mieć co najmniej 4 metry szerokości.

Po przebudowie ulica będzie położona w strefie ograniczenia prędkości 30 km/h z punktowymi elementami zawężenia przekroju jezdni, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

ZOBACZ TEŻ:

Więcej zieleni w Szczecinie. Rozpoczęło się wielkie sadzenie drzew

Mieszkańcy zablokowali wycinkę drzew na jednym z podwórek w Szczecinie

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński