- Wystawy w muzeach wcale nie są najważniejszym elementem ich działalności. Muzea służą przede wszystkim do tego, żeby zachować to, co stanowi naszą przeszłość, nadaje nam naszą tożsamość i tym właśnie zajmują się nasi konserwatorzy - mówi Lech Karwowski, dyrektor Muzeum Narodowego w Szczecinie. - Na tej wystawie możemy zobaczyć mozolną pracę naszych konserwatorów, która czasami ma dramatyczny przebieg.
W Muzeum Narodowym w Szczecinie pracownicy konserwują rocznie od 350 do 550 zabytków. Czasem są to proste prace kosmetyczne, polegające na usunięciu zanieczyszczeń z powierzchni zabytku, innym razem – duże konserwacje, np. ołtarzy gotyckich lub łodzi archeologicznych, trwające nawet kilka lat.
- Praca działu to nie tylko konserwacja. Do obowiązków pracowników należy także ocena stanu zachowania zabytków wypożyczanych pomiędzy muzeami. Dokumentacja sporządzana jest zarówno przed wypożyczeniem do innej instytucji, jak i po powrocie obiektu. Rocznie wykonuje się ok. 500 takich opracowań - mówi Przemysław Manna, kurator wystawy, główny konserwator MNS. - Obowiązkiem konserwatorów jest również monitorowanie warunków klimatycznych w salach wystawowych. Zadanie to realizowane jest dzięki czujnikom wilgotności i temperatury, zainstalowanych w różnych punktach pomieszczeń. Wreszcie konserwacja dzieł sztuki to także specjalistyczne prace badawcze pozwalające lepiej poznać materiał, z którym mamy do czynienia, oraz podjąć właściwe decyzje dotyczące przebiegu procesu konserwatorskiego. Wykonane analizy przynoszą niekiedy ciekawe odkrycia z zakresu budowy i historii obiektu.
Na wystawie będzie można poznać tajniki działalności pięciu pracowni.
- 1. Pracownia Konserwacji Ceramiki przedstawi proces konserwacji naczyń archeologicznych od stanu, w jakim archeolodzy dostarczają je do Działu Konserwacji Zbiorów, do efektów widocznych na wystawach. Ponadto zaprezentowane zostaną metody rekonstrukcji aplikacji kościanych (parawan japoński) oraz konserwacja naczyń ceramicznych (lokalne wyroby ceramiczne z XVII–XVIII w., tzw. towary szczecińskie).
- 2. Na ekspozycji Pracowni Konserwacji Papieru dowiemy się, jakie są najpoważniejsze zagrożenia dla obiektów papierowych oraz jak wygląda proces ich konserwacji (na przykładzie grafik, map i dokumentów).
- 3. W części wystawy poświęconej Pracowni Konserwacji Mebla i Broni będzie można obejrzeć film poświęcony konserwacji toporka średniowiecznego i zapoznać się z budową kuszy średniowiecznej. Dzięki nowoczesnym badaniom udało się ustalić, że konstrukcje kompozytowe wcale nie są wymysłem współczesnym!
- 4. Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej przedstawi aranżację warsztatu malarskiego z czasów, gdy artysta musiał sam przygotowywać farby i podłoża malarskie. Poznamy współczesne metody badawcze, pomagające odtworzyć proces malowania obrazu. Ponadto pokazane zostaną przykładowe efekty wykonywanych w pracowni konserwacji obrazów oraz ram.
- 5. Pracownia Konserwacji Drewna i Metalu przybliży nam proces konserwacji drewna archeologicznego – na przykładzie średniowiecznych łodzi. Obejrzymy też metalową figurkę Buddy, w trakcie konserwacji której udało się odkryć zwoje modlitewne ukryte wewnątrz statuetki. Ponadto zaprezentowany zostanie proces konserwacji buta średniowiecznego wydobytego na szczecińskim Podzamczu.
Wystawa już udostępniona publiczności. Wernisaż: 12 września 2024 (czwartek) o godzinie 18.00.