Wysprzęglik - objawy zużycia

Materiał informacyjny

Wysprzęglik sprzęgła jest elementem układu sprzęgła dzięki któremu możliwa jest zmiana biegów. Montowany jest we wszystkich współczesnych samochodach wyposażonych w hydraulicznie sterowane sprzęgło. Praca wysprzęglika wpływa na działanie całego sprzęgła. Ruch tłoka uruchamia dźwigienkę oddziałującą na docisk sprzęgła, który dzięki sprężynie talerzowej doprowadza do odciągania tarczy sprzęgła. Na prawidłową pracę wysprzęglika składa się nie tylko sprawny tłok ale również pompa sprzęgła i przewody hydrauliczne, których uszkodzenie skutkuje nieprawidłowym ciśnieniem w układzie sprzęgła.

Wysprzęglik centralny - kiedy wymaga wymiany?

Objawy awarii wysprzęglika nie zawsze są charakterystyczne, bywają bardzo różne dlatego należy zachować czujność w trakcie codziennej jazdy i obserwować swoje auto. W przypadku gdy pompa sprzegla jest nieszczelna możemy łatwo zaobserwować wyciek w obrębie pedału sprzęgła, z związku z czym awaria tego elementu jest zazwyczaj łatwa do zauważenia.

Wysprzęglik centralny to element, którego awarie można niestety łatwo przeoczyć - jeśli dojdzie do jego wytarcia to wyciek płynu następuje w okolicach skrzyni biegów, nie da się tego zauważyć bez otwierania maski samochodu. Jeżeli nieszczelność w obrębie wysprzęglika jest poważna, może dojść do tego, iż pod samochodem zaczną pojawiać się mokre ślady.

Zawsze należy obserwować pracę sprzęgła i w przypadku jakichkolwiek niepokojących objawów udać się na diagnostykę do zaufanego serwisu. Uszkodzony wysprzęglik oraz nieszczelny tłok najczęściej objawiają się problemem z włączaniem biegów, zazwyczaj wstecznego oraz pierwszego. Charakterystycznym objawem świadczącym o awarii tych części jest także nieprawidłowo pracujący pedał sprzęgła, które po wciśnięciu zbyt wolno wraca do swojej normalnej pozycji. Kolejnym typowym objawem świadczącym o uszkodzeniu wysprzęglika jest ślizgające się sprzęgło. Zużyty siłownik sprzęgła nie jest w stanie pracować w swoim pełnym zakresie, w związku z czym kierowca odczuwa efekt zbliżony do tzw. jazdy na półsprzęgle.

Producenci współczesnych samochodów osobowych coraz częściej łączą układ hamulcowy z układem wysprzęglania. W takim wypadku awaria wysprzęglika czy przewodów może mieć naprawdę groźne skutki, ponieważ może uniemożliwić hamowanie pojazdu.

Objawy uszkodzeń w obrębie układu hydraulicznego

Hydrauliczny układ sprzęgła jest bezobsługowy do momentu, w którym nie dojdzie do jego awarii. Jego prawidłowa praca nie wymaga stosowania żadnych regulacji.

Układ hydrauliczny wymaga uwagi właściciela pojazdu dopiero w przypadku gdy uszkodzony zostanie jego jakikolwiek element. Najczęściej spotykane awarie w jego obrębie to wyciek płynu hydraulicznego oraz utrata jego właściwości a także rozszczelnienie skutkujące obniżeniem ciśnienia w układzie. Najczęściej dochodzi do awarii dwóch części : wysprzęglika lub pompy sprzęgła oraz ich połączeń.

Jak sprawdzić pompę sprzęgła

Objawy świadczące o uszkodzonej pompie sprzęgla oraz wysprzeglika są bardzo zbliżone. W przypadku, kiedy nie mamy pewności która z tych części odpowiada za nieprawidłową pracę ukladu w pierwszej kolejności należy sprawdzić z którego dokładnie miejsca dochodzi do wycieku płynu hydraulicznego. Wyciek w okolicach pedału sprzęgła, objawiający się plamami płyny na dywaniku samochodowym świadczy o uszkodzonej pompie. Jeżeli uszkodzony został wysprzęglik to do wycieku dochodzi w okolicach skrzyni biegów.

Podsumowując, w trakcie codziennej jazdy samochodem należy zwracać uwagę na wszelkie niepokojące objawy mogące świadczyć o uszkodzeniu któregokolwiek z elementów sprzegla. Każdy nieprawidłowy objaw powinien zwrócić naszą uwagę i zakończyć się dalszą diagnostyką - samodzielną lub jeżeli nie czujemy się na siłach - w profesjonalnym serwisie. Warto pamiętać, iż uszkodzenie każdego elementu sprzegla zawsze wymaga wymiany jego kompletnego zestawu a często również dwumasowego koła zamachowego. Warto zainwestować w wysokiej klasy części zamienne renomowanych producentów, które wystarczą na co najmniej kilkadziesiąt a nawet ponad sto tysięcy kilometrów, w zależności od umiejętności oraz stylu jazdy danego kierowcy.

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem Sprzeglo.com.pl

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3