Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyniki czwartego etapu

Bogna Skarul, 7 grudnia 2005 r.
Dziś podajemy Wam pierwszą punktację za czwarte zadanie dziennikarskie, ale też przypominamy piąte zadanie.

Każda miejscowość ma swoje tajemnice. Pójdź ich tropem i odkryj je dla nas.

Na napisanie pracy macie czas do 21 stycznia 2005 roku. Przyślijcie je na adres: Głos Szczeciński, ul. Nowy Rynek 3, 71-875 Szczecin z dopiskiem "Złote Pióro "Głosu".

Prosimy Marka Grzywacza ze Szczecinka, aby napisał do jakiej szkoły chodzi - liceum czy gimnazjum?

Wyniki czwartego etapu

Kategoria gimnazja

1. Maria Majak z Gimnazjum nr 22 w Szczecinie, opiekun Ewa Dussel - 10 punktów
2. Aleksandra Lasser z Gimnazjum w Czaplinku, opiekun Anna Ławrynowicz - 9,75 punktów
3. Maria Kożuchowska z Gimnazjum nr 1 w Płotach - Oddział Zamiejscowy Modlimowo, opiekun Jolanta mazur - 9,5 punktów

Kategoria licea
1. Milena Starczewska z LO w Gryficach, opiekun Aleksandra Mączka - 10 punktów
2. Barbara Andersohn z XIV LO w Szczecinie, opiekun Lidia Miler - 9,75 punktów
3. Anna Przerwa z XIII LO w Szczecinie, opiekun Barbara Sokolińska-Szybowska - 9,5 punktów

Gimnazja

Kategoria ciekawa forma

1. Joanna Sosnowska z Nowogardu - 9 punktów
2. Magdalena Sobczyk z Gimnazjum nr 4 w Stargardzie, opiekun Dominika Szarżanowicz - 9 punktów
3. Piotr Ciejak z Gimnazjum nr 4 w Stargardzie, opiekun Urszula Majewska - 9 punktów
4. Emilia Gumna z Gimnazjum nr 22 w Szczecinie, opiekun Ewa Dussel - 9 punktów
5. Przemysław Piznal z Gimnazjum w Gryfinie, opiekun Maria Piznal - 9 punktów
6. Magdalena Szawdenis z Gimnazjum w Resku, opiekun T. Mielniczak - 9 punktów
7. Arek Jasiński z Gimnazjum nr 9 w Szczecinie, opiekun Małgorzata Kojak - 9 punktów
8. Agnieszka Ciosek z Gimnazjum w Świerznie, opiekun Mariola Niewiadomska - 9 punktów

Kategoria ciekawie napisane

1. Waleria Tokarzewska z Gimnazjum nr 42 w Szczecinie - 9 punktów
2. Weronika Janczura z Gimnazjum nr 1 w Pyrzycach , opiekun Stanisław Janicki - 9 punktów
3. Magdalena Strzelecka z Gimnazjum nr 1 w Barlinku, opiekun Anna Sutkowska - 9 punktów
4. Mariusz Kowalczyk z Gimnazjum w Świerznie, opiekun Jolanta Kalbarczyk - 9 punktów
5. Agnieszka Szydlak z Gimnazjum nr 1 w Szczecinku, opiekun Alicja Cybulska b- 9 punktów

Kategoria Dobry Poradnik

1. Justyna Czerwińska z Gimnazjum nr 9 w Szczecinie - 9 punktów
2. Patrycja Piotrowska z Gimnazjum nr 39 w Szczecinie , opiekun Honorata Zaremba - 9 punktów
3. Maciej Małkowski z Gimnazjum nr 16 w Szczecinie, opie
kun Wioleta Świtała - 9 punktów
4. Michał Pęzioł z Gimnazjum w Maszewie , opiekun Leszek Bącalski - 9 punktówe
5. Roksana Burzyńska z Gimnazjum nr 39 w szczecinie, opiekun Honorata Zaremba - 9 punktów

Kategoria dobry pomysł

1. Katarzyna Stawicka z Gimnazjum nr 1 w Świnoujściu, opiekun Agnieszka Świrska-Jarosz - 9 punktów
2. Miłosz Gawęcki z gimnazjum nr 46 w Szczecinie, opiekun Mirosława Chojnacka - 9 punktów
3. Alicja Fiuk z Gimnazjum nr 12 w Szczecinie, opiekun Joanna Radecka
4. Marta Smyk z Gimnazjum w Czaplinku, opiekun Małgorzata Moczarska - 9 punktów

Licea

Kategoria ciekawy pomysł

1. Ewelina Malanowska z XIII LO w Szczecinie - 9 punktów
2. Arkadiusz Zieliński z II LO w Szczecinie, opiekun Małgorzata Thiele - 9 punktów
3. Julita Kula z I LO w Szczecinie, opiekun Wioleta Dydo - 9 punktów

Kategoria ciekawa forma

1. Monika Michalska z I LO w Szczecinie, opiekun Agnieszka Piskorek
2. Kornelia Zacharczuk z LO w Rewalu, opiekun Justyna Kozłowska - 9 punktów
3. Natalia Wieczorek z I LO w Szczecinie, opiekun Wioleta Dydo - 9 punktów

Kategoria ciekawie napisane

1. Agnieszka Karaźniewicz z II LO w Nowogardzie, opiekun Izabela Koladyńska - 9 punktów
2. Anna Gajewska z VI LO w Szczecinie, opiekun Teresa Witkiewicz - 9 punktów

Jak zostać dziennikarzem

Tym razem proponowaliśmy Wam zadanie typowo dziennikarskie. Chcieliśmy, abyście na moment poczuli się pracownikami gazety. Być może niektórzy z Was tak właśnie widzą swoją zawodową przyszłość. Była więc doskonała okazja, aby się do roli dziennikarza "przymierzyć".

Ale chodziło nam także o co innego - abyście spróbowali innego nieco języka niż ten, który stosujecie w realizowaniu większości naszych zadań, a który nazwałabym rozprawkowo-eseistycznym.

Więcej precyzji

Styl dziennikarski wymaga precyzji, celności sformułowań, kondensacji wypowiedzi tak, aby wiele treści udało się pomieścić w krótkiej wypowiedzi. Na dodatek, o czym już kiedyś pisałam, Waszym zadaniem jako dziennikarzy jest przyciągnięcie uwagi czytelnika, sprawienie, aby nad Waszym tekstem się zatrzymał, zechciał go przeczytać, aby go mógł zrozumieć i zająć wobec niego jakieś stanowisko. Jeśli jest to przekaz informacyjny, to znaczy konkretna informacja, z którą chcecie dotrzeć do odbiorcy jest w nim najważniejsza, to musi być ona dokładna, jednoznaczna, no i oczywiście prawdziwa.

Warunek konieczny

Aby ten warunek mógł być spełniony trzeba posiadać określoną wiedzę na temat, o którym się pisze.

Taką wiedzą, dotyczącą preferowanych przez młodzież sposobów spędzania wolnego czasu, ale także wiedzą o młodzieży w ogóle wszyscy dysponujecie, bo przecież sami jesteście młodzi i obracacie się w kręgach rówieśników. Potrafiliście więc np. dostrzec problematyczność kwestii wolnego czasu młodych ludzi obciążonych nauką, zdobywaniem dodatkowych umiejętności przydatnych przy staraniach o dobre oceny na maturze, dobry wynik testów kończących gimnazjum czy mogących gwarantować otrzymanie indeksu na wybrany kierunek studiów.

Nie tylko to co jest

Wielu z Was nie poprzestało jednak na takiej ogólnej wiedzy, zamieściliście w swoich pracach wyniki ankiet i sondaży, wykresy i tabele dotyczące tego, co o interesującym nas tu zagadnieniu myśli młodzież i tego, jak spędza ona czas wolny. Szkoda tylko, że niektórzy autorzy zatrzymali się na tym etapie realizacji naszego zadania. Wyraźnie przecież jest w nim powiedziane, że czekamy na poradnik, a więc jakiś projekt, podpowiedź, propozycje spędzania wolnego czasu, a nie tylko na przedstawienie i analizę istniejącej sytuacji, która powinna być tutaj jedynie punktem wyjścia.

Cenne uwagi

W wielu pracach znaleźliśmy cenne uwagi i spostrzeżenia, na przykład negujące możliwość stworzenia jednego, uniwersalnego wzorca dla wszystkich. Stąd wynikały różnorodne propozycje, które tworzyliście - inne dla dziewcząt, inne dla chłopaków, albo też uzależnione od konkretnej osoby, jej temperamentu, preferowanego systemu wartości, poglądów na życie czy wreszcie możliwości finansowych.

To wszystko świadczy generalnie, że wcale nie preferujecie zachowań i postaw wymuszanych presją grupy środowiskowej czy aktualnych mód, że wolicie rozwiązania indywidualne, a czas wolny chcecie spędzać tak, aby dawał on radość, satysfakcję, aby Was rozwijał i wzbogacał, ale zawsze według własnych, jednostkowych potrzeb i gustów.

Czas wolny? Nuda?

Zaniepokoiło nas natomiast co innego. W bardzo wielu pracach pojawiało się skojarzenie czasu wolnego z pojęciem nudy. To znaczy - trzeba coś z tym czasem zrobić, żeby się nie nudzić. Pewnie i w tym jest jakaś racja, chociaż ja osobiście nie mogę pojąć tego, że człowiek, bez względu na wiek, może nudzić się w jakiejkolwiek sytuacji. Wiem jednak, że z nudów robi się różne rzeczy, które nie muszą koniecznie dawać nam cokolwiek pozytywnego, więcej nawet - nie zawsze mamy ochotę czy przekonanie, aby to coś robić. Chyba więc nie jest to najlepsza motywacja do projektowania ciekawych zajęć.

Profesor Danuta Dąbrowska

Czwarte zadanie

Temat: Redaktor naczelny waszej gazety zlecił przygotowanie poradnika dla młodzieży dotyczącego ofert spędzania wolnego czasu. Zbierz informacje i przedstaw je w atrakcyjnej formie.

Dla pesymistów

Dojrzałe owoce z drzewa Miłości obierz jak jabłko. Będzie ci potrzebna tylko czerwona skórka, choć miąższ jest nieco słodszy. Posiekaj ja na miazgę, tak aby puściła sok.

Do pucharu wsyp jedno opakowanie musu pożądania, następnie wymieszaj z 50 -ma ml otrzymanego wcześniej soku. Odstaw do ochłodzenia na przynajmniej dwie godziny.

Uwaga! Stań z wybranym partnerem pod gałązką jemioły. Koktajl pijcie, patrząc sobie prosto w oczy (!), obowiązkowo z jednego naczynia, przy pomocy słomek...

Milena Starczewska z LO w Gryficach
opiekun Aleksandra Mączka

Nie daj się nudzie!

Według najnowszych badań młodziez ma problemy z organizacja wolnego czasu. Psycholodzy radzą, żeby ludzie w tym dość zróżnicowanym wieku (11-19 lat) uczestniczyli w formach, gdzie najistotniejsza jest kreatywność, indywidualna lub grupowa. Dlaczego? Ponieważ efekty, według zbadanych osób były najlepsze i najgłębiej odczuwalne jako pozytywne: przynoszące spełnienie i radość.

Anna Przerwa z XIII LO w Szczecinie,
opiekun Barbara Sokolińska-Szybowska

Nasze propozycje

1. Piekielny anioł
2. Wlazł kotek
3. Brzdeku, brzdęku
4. Ucz się ucz, bo nauka
5. Trzy, dwa, jeden, start
6. Tańcz, nie żałuj podłogi
7. Hej w góry, góry
8. Leć Adam leć jak najdalej
9. To jest już koniec, nie ma już nic.

Maria Majak z Gimnazjum nr 22 w Szczecinie, opiekun Ewa Dussel

Darmowa wersja poradnika

Jest mi niedobrze jak na ciebie patrzę. Ściska mnie w żołądku, kiedy o Tobie myślę, a kiedy koło ciebie przechodzę, wrzucam w nogach czwarty bieg i ostro przyspieszam, głowę opuszczam lekko w dół, tak, że broda delikatnie ociera się o klatkę piersiową - to ułożenie głowy pozwala mi uzyskać groźne spojrzenie..

Wtedy czuję się pewniej, bo mam wrażenie, że chociaż trochę się mnie boisz ...

Ale ty boisz się tylko tego, że twoje piwo podrożeje..
I ty chcesz osiągnąć w życiu sukces? .

Barbara Andersohn z XIV LO w Szczecinie, opiekun Lidia Miler

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński