Wymiana opon na letnie. Kiedy zmienić i o czym pamiętać?

Mariusz MichalakZaktualizowano 
Skoda
Przed nami okres wymiany opon z zimowych na letnie. Błędy podczas wymiany opon i kół mogą mieć bardzo poważne skutki. Przypominamy zatem, o czym trzeba pamiętać podczas montażu letniego ogumienia i kiedy najlepiej go dokonać.

Przy obecnym klimacie kierowcom ciężko jest wybrać odpowiedni moment na zmianę opon na letnie. Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć pojazd w opony letnie.

- Budowa opon letnich różni się od opon zimowych. Do wyrobu opon letnich stosuje się mieszanki gum, które zapewniają lepszą przyczepność w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. W oponach tych jest mniej rowków poprzecznych, dzięki czemu są one bardziej komfortowe, trwalsze i bezpieczniejsze na suchych i mokrych nawierzchniach - twierdzi Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoła.

Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Warto przypomnieć, że powierzchnia styku jednej opony z ziemią jest równa wielkości dłoni albo kartki pocztowej, a powierzchnia czterech opon dotykających drogi to powierzchnia jednej kartki A4. Sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia,i sprawiając, że opony są cichsze.

W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę. Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności. Eksperci twierdzą, że przy okazji zmiany opony warto zamienić je miejscami. Rotowanie może bowiem wydłużyć ich żywotność.

Sama wymiana opon nie wystarczy, ponieważ niezbędne jest ich doglądanie podczas codziennej eksploatacji. Szczególną uwagę należy zwrócić na kilka elementów.

1. Sprawdźmy kierunek toczenia opon letnich
Montując opony należy stosować się do oznaczeń wskazujących prawidłowy kierunek toczenia i zewnętrzną stronę opony. To szczególnie istotne w przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego. Ogumienie należy montować zgodnie ze strzałką wytłoczoną na jego boku i oznaczeniem "Outside/Inside”. Opona zamontowana odwrotnie szybciej się zużyje i będzie głośniej pracowała. Nie zapewni też dobrej przyczepności. Sposób montażu jest nieistotny tylko w przypadku opon symetrycznych, w których bieżnik jest identyczny po obu stronach.

2. Śruby mocujące koło dokręćmy z wyczuciem

Koła są narażone na duże przeciążenia, dlatego zbyt lekko przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy. Nie wolno także przykręcić ich zbyt mocno. Po sezonie zapieczone nakrętki mogą nie dać się odkręcić. W takich sytuacjach nierzadko potrzebne jest rozwiercanie śrub, które czasami kończy się koniecznością wymiany piasty i łożyska.

Do przykręcenia trzeba użyć klucza w odpowiednim rozmiarze, zbyt duży może uszkodzić nakrętki. Aby nie przekręcić gwintu najlepiej użyć klucza dynamometrycznego. W przypadku małych i średnich samochodów osobowych zaleca się ustawienie na kluczu momentu na poziomie 90-120 Nm. Dla samochodów terenowych i SUV-ów ok. 120-160 Nm, a dla busów i pojazdów dostawczych 160-200 Nm. Aby uniknąć problemów z odkręceniem śrub lub szpilek, przed przykręceniem warto je delikatnie natłuścić smarem grafitowym lub miedziowym.

3. Wyważenie kół
Nawet jeśli posiadamy dwa komplety kół i przed rozpoczęciem sezonu nie musimy przekładać opon na felgi, pamiętajmy o ponownym wyważeniu kół. Opony i felgi odkształcają się i z biegiem czasu przestają się równomiernie toczyć. Przed montażem zawsze należy sprawdzić na wyważarce, czy wszystko jest w porządku. Dobrze wyważone koła to komfortowa jazda, niższe zużycie paliwa i równomierne zużycie opony.

4. Ciśnienie
Nieprawidłowe ciśnienie obniża bezpieczeństwo, zwiększa zużycie paliwa a także skraca trwałość opony. Pompując opony kierujmy się wartościami, które podaje producent w instrukcji pojazdu. Pamiętajmy jednak o tym, by dostosowywać je do aktualnego obciążenia samochodu.

5. Amortyzatory

Nawet najlepsza opona nie zagwarantuje bezpieczeństwa, jeśli amortyzatory będą niesprawne. Niesprawne amortyzatory będą powodowały, że samochód będzie niestabilny i będzie tracił kontakt z podłożem. Niestety spowodują one również, że w sytuacji awaryjnej droga hamowania pojazdu będzie dłuższa.

Jak przechowywać opony zimowe?

Za wymianę standardowego kompletu kół zapłacimy w serwisie od ok. 60 do 120 zł. A jak przechowywać zimowe opony? Ogumienie najpierw myjemy. Po spłukaniu największego brudu możemy użyć szamponu samochodowego. Nie zaszkodzi nawet zwykła woda z mydłem. Optymalne miejsce do przechowywania to zamknięte pomieszczenie: suche, chłodne, ciemne. Trzeba zadbać, aby ogumienie nie miało kontaktu ze środkami chemicznymi, olejami, smarami, rozpuszczalnikami czy paliwem. Nie składujmy opon na gołym betonie. Lepiej podłożyć pod nie deski czy karton.

Jeżeli opony są na felgach cały komplet możemy położyć jedna na drugiej, postawić obok siebie albo powiesić na hakach. W taki sposób mogą czekać do następnego sezonu. Ciśnienie w kołach powinno być takie, jakie zaleca producent naszego auta. Z samymi oponami - bez obręczy - jest trochę więcej kłopotu. Jeśli będą przechowywane poziomo (jedna na drugiej), co miesiąc należy tę, która znajduje się na dole, położyć na górę. Dzięki temu zapobiegniemy odkształceniu opony znajdującej się na spodzie. Podobnie robimy, kiedy ogumienie składujemy w pozycji pionowej, czyli obok siebie. Eksperci zalecają, by co kilka tygodni obrócić każdą sztukę wokół własnej osi. Opon bez obręczy nie wolno wieszać na żadnych hakach czy gwoździach, gdyż grozi to ich zniszczeniem.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Materiał oryginalny: Wymiana opon na letnie. Kiedy zmienić i o czym pamiętać? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karola

Mają gdzieś jakiś cennik? Mamy galaxy i jakoś nigdzie nie możemy się zmieścić poniżej 1500 zł za opony z wymianą. A używanych nie chcę.

k
kikimor

Ja juz wymieniłem na letnie, ale w tym roku musiałem już wymienić na nowe ponieważ poprzednie miały juz zdarty bieżnik. Ale mimo wszystko i tak wyszedłem na swoje bo jak na forda c-max to całkiem tanio udało mi się je kupić, około 200 zł od opony(ale już z montażem). Kupiłem je w serwisie autoryzowanym forda, przez neta porównałem ceny i wyszło, ze aso nie ma najdrożej.

S
Seba

No to chyba już czas na wymianę opon na letnie. Jest tak ciepło, tak słonecznie i to dla naszego bezpieczeństwa ta wymiana jest konieczna.
W przyszłym tygodniu jestem już umówiony na wymiane opon w S&S Kraków.
Mam nadzieję, że jak zwykle będę zadowolony

r
rdt

Ja nie zdążyłem założyć zimowych i co mam teraz zrobić?

s
s11

Przez kilkanaście lat używałem dwóch zestawów opon, dwa raz do roku karnie stałem w kolejce do wymiany, kupowałem co 4-5 sezonów nowe zestawy. W końcu zdecydowałem się na opony całoroczne. I BINGO! BOMBA! To był doskonały wybór. Podam powody:
a. jeżdżę około 25-30 tys /rok więc wymiana co 3-4 sezony jest obligiem. Musiałbym kupować dwa zestawy zamiast jednego. Oszczędność rzędu 1000-1200 na 3-4 lata przy zakupie i 2x70 rocznie wymiana.
b. zimy w Polsce juz nie są tak śnieżne jak kiedyś.
c. wybrane przeze mnie opony są o 3-4 dB cichsze od letnich i zimowych (naprawdę szokująca różnica)
d. wybrane opony mają indeks tarcia (spalania) niższy od sezonowych (oszczędność spalania o około 0.8-1.5litra na 100km). Dla mnie to też był szok.
e. zero różnicy w bezpieczeństwie jazdy.
f. w krajach alpejskich są traktowane tak samo jak zimówki
g. oferuje się je również do samochodów wyższej klasy i do wyższych indeksów szybkości. Czyli sprawdzone w bardziej ekstremalnych warunkach (szybkość moc waga itp)
I teraz druga grupa założeń :
a. nie jestem młodzieniaszkiem i nie jeżdżę "sportowo"
b. miasto-trasa to 40-60%
c. samochód średniej klasy
d. opony całoroczne średnia a raczej wyższa półka (ale nie najwyższa)

Sam byłem zwolennikiem opon sezonowych ale postanowiłem zmienić to przyzwyczajenie. Tym bardziej że akurat trafiło mi się konieczność kupna opon i zimowych i letnich w ciągu 5-6 miesięcy, więc wydatek 2-2.5k bardzo mnie zastanowił. Radze to przemysleć. Poczytać testy ADAC jak zmieniaja się wyniki testów całorocznych vs sezonowe. Daje do myslenia. Mnie przekonało i ja przekonuję dalej. Tyle. Ale zawsze decyzja nalezy do płacącego.

h
hahahahahah

hahahahahahhaha Mariusz Michalak chyba jeździ hulajnogą z drewnianymi kółeczkami skoro uważa że teraz jest, a nawet przed nami, okres na zmiany opon z zimowych na letnie..

E
Eurofighter

Mandralle sie znodli co psinco wiedzom, yno gupie kommentowac umiom.

o
olek

Przydałyby się jeszcze opony wiosenne i jesienne i koniecznie na rynek producenci muszą wprowadzić wycieraczki zimowe i letnie. W nich też jest guma :D A lud kupi wszystko!

e
ewa

To już najwyższy czas na wymianę opon i okazja na zdobycie paragonu w narodowej loterii paragonowej ministerstwa finansów loteria

g
gattuso

No akurat jeżeli idzie o przechowywanie to ja skorzystałem przy okazji wymiany z oferty aso, że można sobie na przechowanie zostawić "w hotelu". Spoko opcja i garaż się nie zagraca.

Z
ZORRO

... a ja pomyślałem sobie, że z samochodem, który jeździ do pracy i z powrotem nie będę się wygłupiał z wymianą opon. Zamówiłem te opisane przez producenta jako wielosezonowe i... dostałem dokładnie te same, które dwa lata wcześniej kupiłem jako "letnie".

Reklama dźwignią handlu! A wiecie, że olej silnikowy też można dobrać oddzielnie na lato i zimę?

Może nowa kampania?

a
aa

Autor mógłby lepiej sprawdzić wymysł 7 stopni. Kazda opona letnia ma lepsze parametry jezdne od zimowej nawet w niższych temperaturach o ile nie ma śniegu. Więc tą magiczną 7 można włożyć między bajki.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3