Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrażenia z jazdy. Volkswagen Touran 2.0 TDI 170 KM DSG

Wojciech Frelichowski
Zadaniem minivana jest zapewnienie maksimum funkcjonalności. Takim autem jest Volkswagen Touran. "Głos" testował auto z 2-litrowym turbodieslem o mocy 170 KM.

Obecna wersja Tourana jest już na rynku od 7 lat. W 2006 roku auto przeszło modernizację, a lada chwila na polskim rynku pojawi się zupełnie nowy model.

170-konny turbodiesel to solidny partner dla kierowcy. Z silnikiem w testowanym aucie skonfigurowano preselekcyjną, sześciostopniową przekładnię DSG (Direct Shift Gearbox - skrzynia z bezpośrednim przełożeniem) z dwoma sprzęgłami. Urządzenie działa podobnie jak skrzynia manualna, ale obsługuje się ją tak jak automat. Jej cechą charakterystyczną jest nieprzerwany przekaz momentu obrotowego z silnika na napędzane koła.

I właśnie ta właściwość przydaje się podczas wyprzedzania, bo skrzynia biegów nie traci czasu na zmianę biegu (przekładnią można też sterować ręcznie - ma też tryb sekwencyjny). Także dzięki niej wyprzedzanie wydało nam się wyjątkowo łatwe.

Jednym z plusów skrzyni DSG jest tryb sportowy, dynamizujący auto. W tym segmencie taka funkcja nie jest jeszcze powszechna. Program sport przydał się także na górskim odcinku jazd próbnych. W aucie ze skrzynią ręczną kręta szosa zmuszałaby kierowcę do częstej zmiany biegów. Z DSG tej fatygi nie ma.
Jednak na zjazdach hamowanie silnikiem nie jest najmocniejszą stroną tej przekładni.

Sam parkuje

Wrażenia z jazdy. Volkswagen Touran 2.0 TDI 170 KM DSG
Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek)

Testowy Touran był wyposażony w park assist, czyli system wspomagania parkowania (opcja za 3670 zł). W przypadku tego dość sporego auta okazuje się przydatnym wyposażeniem. Szczególnie podczas parkowania w tzw. kopercie, czyli w luce między autami stojącymi wzdłuż ulicy (trzeba jechać do 30 km/h, bo inaczej Park Assist się wyłącza).

Czujnik wychwyci odpowiednie miejsce, a na wyświetlaczu komputera pojawi się piktogram parkowania z literą R, oznajmiającą konieczność wrzucenia wstecznego. Wtedy trzeba lekko naciskać pedał gazu, a system sam zacznie obracać kierownicą.

Po usłyszenia sygnału dźwiękowego, oznaczającego, że tył Tourana znajduje się blisko innego auta, trzeba wrzucić bieg do jazdy do przodu i skorygować ustawienie pojazdu. Parkowanie jest zakończone.

Duży bagażnik

(fot. Fot. Kamil Nagórek)

Stosunkowo wysokie nadwozie i dość miękkie zawieszenie nie zachęcają do dynamicznego pokonywania zakrętów. Czasem czuć lekką podsterowność, ale ESP (jest w standardzie) podczas testu nie interweniowało ani razu. Dobra ocena należy się układowi kierowniczemu, który jest bardziej precyzyjny niż np. w Renault Scenicu.

Spora przestrzeń w kabinie i wygodne siedzenia to atuty Tourana. Przeszkadzają tylko zagłówki kanapy, zasłaniające tylną szybę.

Zaletą tego auta jest również pojemny bagażnik o pojemności 695 litrów. To najwięcej wśród kompaktowych minivanów. Kiedy złożymy kanapę do dyspozycji jest przestrzeń o pojemności aż 1989 litrów. Jednak po załadunku trzeba się zmagać z dość ciężką klapą bagażnika.

Dane techniczne i wyposażenie
Dł./ szer./ wys./ rozst. osi: 4.407/1.794/1.635/2.678 mm
Silnik: turbodiesel, 1.968 ccm, R4, 16V
Moc maks: 170 KM przy 4200 obr./min
Maks. moment obrotowy: 350 Nm przy 1750 obr./min.
Skrzynia biegów: preselekcyjna DSG, 6-stopniowa
Prędkość maksymalna: 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto, trasa, średnio): 8,5/ 5,6/ 6,6 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, ESP, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, radioodtwarzacz CD/MP3, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne.
Cena: 117520 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński