Wrażenia z jazdy. Seat Ibiza 1.4 85 KM

Wojciech Frelichowski
Mocno sportowy wygląd Seata Ibizy wywołuje marzenie o szybkiej jeździe. Jednak takie auta kupuje się głównie po to, aby były oszczędne. "Głos" testował Ibizę z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 85 KM.

Sylwetka nowej Ibizy jest bardziej agresywna niż poprzedniczki. Styliści zaproponowali projekt pełen ostrych linii i kształtów. Szczególnie jest o widoczne w przedniej partii karoserii, gdzie dominuje duży wlot powietrza w otoczeniu skośnych reflektorów.

W kabinie centralnym elementem nowego kokpitu są prędkościomierz i zegary schowane w głębokich obudowach. Ciekawszą formę zyskały kratki wentylacyjne oraz kieszenie na sprzęt audio i panel klimatyzacji. Niestety, tak jak w schodzącym modelu, cały kokpit tonie w szaro-czarnej kolorystyce.

Kabina w miejskim aucie nie rozpieszcza nadmiarem przestrzeni. Z przodu kierowca i pasażer mają dobre warunki do podróżowania. Chodzi nie tylko i miejsce na nogi, ale również o wygodne fotele.

Z tyłu jest gorzej. Trzy osoby nie powinny tam siadać pod żadnym pozorem. Dwaj pasażerowie już sobie jakoś poradzą. Ważne, że z tyłu można siedzieć nie dotykając kolanami o oparcie przedniego fotela.

Zaskoczeniem jest bagażnik, którego pojemność 292 litrów jest jedną z największych w tym segmencie. Panie (które często wybierają auta o tej wielkości) nie muszą się też bać tego, iż klapa bagażnika będzie ciężka.

Silnik w normie

Fot. Wojciech Frelichowski

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski)

W testowanym modelu do napędu zastosowano czterocylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 85 KM. Ta jednostka jest już znana z poprzedniej generacji modelu Ibiza. W prostej linii wywodzi się on ze sprawdzonego, volkswagenowskiego silnika 1.4, który był stosowany jeszcze w latach 90. XX wieku (miał moc 60, a później 75 KM).

Moc 85 koni jest w zupełności wystarczająca dla takiego samochodu jak Ibiza. Oczywiście znajdą się tacy kierowcy, którzy stwierdzą, że to za mało. Naszym zdaniem przyspieszenie od 0 do 100 km/h, które wynosi 12,2 s, to całkiem przyzwoity wynik.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to na przejechanie 100 km silnik ten potrzebuje średnio 7 litrów. To o 0,2 litra mniej niż poprzednia wersja tej jednostki, która miała moc 75 KM.

Jednostka zyskała też na elastyczności. Maksymalny moment obrotowy wzrósł o 6 Nm do 132 Nm przy 3.800 obr./min. Podobno 90 procent jego wartości maksymalnej występuje już przy 2.000 obr./min. Tymczasem wyraźnie było czuć, że auto staje się żwawsze dopiero w okolicach 3.000 obr./min.

Twardo po podłogą

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski)

Ibiza nie jest samochodem dla osób, które cenią komfort jazdy. Utwardzone zawieszenie mocno dawało się mi i pasażerom we znaki na naszych dziurawych drogach. Do tego pokonywanie poprzecznych nierówności było oznajmiane w kabinie głuchym dudnieniem. Wpływ na to miały także opony o dość niskim profilu 45, w jakie wyposażony był testowy model.

Z drugiej strony twarde zawieszenie oznaczało, że Ibiza nie sprawiała żadnych problemów podczas prowadzenia. Auto nie było podatne na wzdłużne i boczne kołysanie, nawet w ciasnych zakrętach. Pokonywanie zakrętów sprawiało mi największą przyjemność.

Wysoka nota należy się też układowi kierowniczemu, którego siła wspomagania jest odpowiednio dobrana - w mieście kółkiem kręci się lekko, aby na trasie czuć lekki opór. Za to średnica zawracania wynosząca 10,6 metra jest trochę za duża jak na mieszczucha.

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./ szer./ wys./ rozst. osi: 4.052/1.693/1.445/2.469 mm
Silnik: benzynowy, 1.390 ccm, R4, 16V
Moc maks: 85 KM przy 5.000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 132 Nm przy 3.800 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s
Średnie zużycie benzyny na 100 km (miasto, trasa, średnio): 8,9/ 5,3/ 6,6 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 4 poduszki powietrzne, ABS, radioodtwarzacz CD/MP3, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne.
Cena: od 43 490 zł

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3