Wrażenia z jazdy: Mazda3 1.6 diesel

Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Mazda3 z 1,6-litrowym turbodieslem jest rzadkim gościem na stacjach paliw. "Głos" testował auto w wersji sedan.

Kilka miesięcy temu jeździliśmy Mazdą 3 również w wersji sedan, tyle, że wyposażonej w 150-konny silnik benzynowy i automatyczną skrzynię biegów. Dlatego z dużym zainteresowaniem wsiadaliśmy do podobnego auta, ale napędzanego jednostką wysokoprężną.

Czterocylindrowy turbodiesel nie jest zupełną nowością. Napędzał także Mazdę 3 poprzedniej generacji. Ale dzięki temu jest już wypróbowana i nieskażona tzw. chorobą wieku dziecięcego, czyli potencjalnymi niegomaganiami.

To, co uderza już po przekręceniu kluczyka w stacyjce, to niska porcja generowanego hałasu. Nawet przy uruchomieniu na zimno podczas mroźnego poranka trudno odgadnąć, że jest to diesel, który zwykle powinien ogłaszać swój start charakterystycznym klekotem. Wysoka kultura pracy towarzyszy temu silnikowi również podczas jazdy, czy to w mieście, czy to na trasie.

Jednak w przypadku diesla potencjalnego użytkownika interesują zazwyczaj dwa podstawowe parametry: dynamika i spalanie. Silnik ma moc 109 koni, co w takim aucie jak Mazda 3 w zupełności wystarcza. Tym bardziej, że maksymalny moment obrotowy, odpowiadający za dynamikę, jest całkiem spory i wynosi 240 niutonometrów (Nm) osiąganych już przy 1750 obr./min. Oznacz to, że auto ochoczo przyspiesza już w chwilę po mocnym naciśnięciu pedału gazu.

Wrażenia z jazdy: Mazda3 1.6 diesel
Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek )

Ale równie godna pochwały jest elastyczność jednostki napędowej. W mieście rzadko kiedy trzeba redukować biegi poniżej czwórki (skrzynia manualna, 5-biegowa).

Oszczędnych użytkowników najbardziej zadowoli niskie zużycie paliwa - podczas testu spalanie nie odbiegało znacząco od danych producenta. Średnie spalanie wyniosło 4,8 litra na 100 km. czyli tylko o 0,2 litra więcej od wskazań fabrycznych. Ponieważ zbiornik paliwa ma 55 litrów oznacza to, że bez tankowania można przejechać ponad 1000 km!

Podobnie jak w przypadku Mazdy 3 ze 150-konnym silnikiem benzynowym ponarzekamy na wysoką cenę auta. Ale przynajmniej w wersji z turbodieslem rekompensatą jest niskie zużycie paliwa.

Dane techniczne i wyposażenie

(fot. Fot. Kamil Nagórek )

Dł./szer./wys./rozst. osi: 4580/1755/1470/2640 mm
Silnik: wysokoprężny, 1560 ccm, R4, 16V
Moc maks.: 109 KM przy 4000 obr./min
Maks. moment obr.: 240 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 5,8/3,8/4,5 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, centralny zamek z pilotem, klimatyzacja automatyczna, podgrzewane przednie fotele, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3.
Cena: 82900 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie