Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrażenia z jazdy. Kia Venga 1.4 CRDi Eco Dynamics

Wojciech Frelichowski
Venga, to najnowszy model marki Kia. Auto zagościło niedawno w polskich salonach. "Głos" testował wersję z 90-konnym silnikiem Diesla z opcją Eco Dynamics.

Samochody typu mikrovan od kilku lat cieszą się coraz większym zainteresowaniem rynku. Nabywcy doceniają sporą przestrzeń w kabinie, przy niewielkich wymiarach nadwozia. Do tego obowiązkowo pożądany jest oszczędny silnik. Taka też jest Venga. Jednobryłowe nadwozie charakteryzuje bardzo krótka maska silnika i stosunkowo wysoka kabina.

Przy 4068 mm długości auto ma wyjątkowo duży, jak na tą klasę, rozstaw osi wynoszący 2615 mm. Dla porównania, Mercedes Klasy A jest o 185 mm krótszy, a rozstawi osi ma o 47 mm mniejszy.

Po wejściu do kabiny następuje rozczarowanie, ale w pozytywnym kontekście. Chodzi o przestrzeń, które w środku jest naprawdę pod dostatkiem. Na zewnątrz Venga wcale nie wygląda na takie auto. Spora kabina, to m.in. efekt kilku rozwiązań konstrukcyjnych.

Na przykład, odsunięcie przedniej szyby maksymalnie do przodu. W ten sposób na kokpicie powstało dużo miejsca, co potęguje efekt przestrzeni w kabinie. Natomiast tylna oś zamontowano za tylna kanapą, niemal na zderzaku. Dzięki temu osiągnięto spory rozstaw osi.

Wygodę gwarantują również dobrze wyprofilowane fotele. Z tyłu na brak miejsca na nogi też nie można narzekać, ale kanapa jest zbyt wąska, aby wygodnie siedziały tam trzy osoby, chyba że trzecią osobą jest dziecko.

Projekt kokpitu jest zachęcający, ale dobre wrażenie psuje panująca na nim plastikowa monokultura. Aczkolwiek co do funkcjonalności deski rozdzielczej trudno mieć coś do zarzucenia.

Użytkowy charakter

Wrażenia z jazdy. Kia Venga 1.4 CRDi Eco Dynamics
Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek)

Mocnym punktem kabiny jest jej funkcjonalność. Zadbano o wystarczająca liczbę schowków, półek i podstawek na napoje. Poza tym Venga wyróżnia się kilkoma nowatorskimi rozwiązaniami.

Na przykład, jeżeli 422 litry standardowej pojemności ładunkowej nie wystarczają, to dzięki dwupoziomowej podłodze bagażnika można szybko i łatwo zwiększyć jego wysokość o 163 mm, a tym samym pojemność bagażowa wzrasta do 552 litrów.

Ponadto obie części tylnej dzielonej kanapy można niezależnie od siebie przesuwać do przodu o 130 mm albo złożyć, korzystając z funkcji Fold & Dive. Powstaje wtedy całkowicie płaska podłoga ładunkowa bez potrzeby upychania zagłówków tylnych oparć. Po złożeniu obu siedzeń pojemność bagażowa zwiększa się do 1486 litrów.

Sam gaśnie i odpala

Wrażenia z jazdy. Kia Venga 1.4 CRDi Eco Dynamics
Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek)

Czterocylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,4 litra generuje moc 90 koni. Jak na taki samochód jest to wartość zupełnie wystarczająca.

Jednak dla użytkownika o wiele większym powodem do zadowolenia będzie niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie podczas testu wyniosło 4,8 litra, czyli niemal tak samo, jak można wyczytać w danych technicznych tego pojazdu.

Wpływa na niskie spalanie ma m.in. system Idle Stop & Go (opcja Eco Dynamics), który automatyczne wyłącza i po naciśnięciu pedału sprzęgła ponownie uruchamia silnik, gdy np. auto stoi na skrzyżowaniu ze światłami. Do działania tego systemu trzeba się przyzwyczaić. Na początku testu niedowierzaliśmy, że silnik zaskoczy, ale wszystko działało wzorowo.

Za to łyżka dziegciu należy się działaniu dźwigni zmiany. Poszczególne przełożenia nie są najlepiej spasowane, a manetka pracuje z oporem.

Stabilnie na drodze

(fot. Fot. Kamil Nagórek)

Na drodze Venga zachowuje się wzorowo. Pochwalić wypada zarówno zawieszenie, jak i układ kierowniczy, oba te układy uzupełniają się wzajemnie. Lekko utwardzone zawieszenie zapewnia dobry kontakt auta z nawierzchnią, nie pozwala na przechyły auta. Jednocześnie jest na tyle sprężyste, że pasażerowie nie narzekają na wstrząsy.

Jednak na polskim rynku najważniejszą zachętą dla klientów jest cena. Lista rozpoczyna się od kwoty 39990 zł. Za tyle można kupić Vengę z benzynowym silnikiem 1.4 90 KM. W standardowym, wyposażeniu są dwa airbagi, ABS, elektrycznie regulowane szyby i centralny zamek z pilotem.

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./szer./wys./rozst. osi: 4068/1765/1600/2615 mm
Silnik: turbodiesel, 1396 ccm, 16 V
Moc maks.: 90 KM przy 4000 obr./min
Maks. moment obr.: 22 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: mechaniczna, 6-stopniowa
Prędkość maksymalna: 167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,5 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 5,6/4,3/4,7 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 4 poduszki powietrzne, ABS/ESP, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, centralny zamek z pilotem, klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy, tempomat, radioodtwarzacz CD/MP3.
Cena: 65900 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński