Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrażenia z jazdy: Ford Focus 1.6 Ambiente

Wojciech Frelichowski
Fot. Wojciech Frelichowski
Na targach w Detroit Ford zaprezentował nowy model Focusa. Zanim dotrze do nas minie jeszcze sporo czasu. Sprawdziliśmy jak jeździ obecny model z benzynowym silnikiem 1.6.

Focus pierwszej generacji, który na rynku pojawił się w 1998 roku był wydarzeniem. Śmiała stylistyka tego auta była jednym z czynników jego sukcesu rynkowego. "Stary" Focus do dziś cieszy się pozytywna opinia jeśli chodzi o wygląd.

Jego następca, który wszedł do produkcji w 2006 roku, już nie jest tak awangardowy. Chyba styliści za bardzo starali się dostosować to, co dobre i sprawdzone, do współczesnych trendów. Auto wygląda nieźle, ale z drugiej strony nie wyróżnia się niczym szczególnym. Jednak wielu nabywców ceni taki zunifikowany styl. Z drugiej strony projektanci Focusa II nie mieli łatwego zadania - stworzyć coś bardziej odlotowego od poprzednika było bardzo trudno.

Uporządkowany styl dominuje również w kabinie auta. Zniknęły zamaszyste linie na rzecz prostszej formy. Tym niemniej postarano się o ciekawe detale. Przykładem mogą być eliptyczne wyloty powietrza ozdobione aluminiowymi ramkami i liczne metaliczne aplikacje z aluminium zdobiące np. klamki drzwi, czy też ramiona kierownicy.

Ważniejsze jest jednak to, że kokpit jest porządnie wykonany z zastosowaniem materiałów dobrej jakości. Dobrą ocenę trzeba też wystawić ergonomii. Poszczególne przełączniki są łatwo dostępne.

Przednia część kabiny zapewnia przyzwoitą ilość miejsca. Przyzwyczajenia wymaga tylko dość wysokie osadzenie foteli. Rekompensatą jest ich bardzo dobre dopasowanie do pleców pasażera oraz regulacja wysokości. Z tyłu jest nieco gorzej. Miejsca na nogi wystarczy, ale trzech pasażerów na tylnej kanapie będzie mieć ciasno.

Silnik lubi obroty

Wrażenia z jazdy: Ford Focus 1.6 Ambiente
Fot. Wojciech Frelichowski

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski )

Pod maską pracował czterocylindrowy benzyniak o pojemności 1,6 litra i mocy 115 koni. To jednostka, która lubi wysokie obroty. Zastosowany w nim układ Ti-VCT poprawia wymianę gazów w cylindrach (dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej i odprowadzenia spalin), co zwiększa wartość momentu przy wyższych obrotach.

Taka technologia będzie na rękę tym, którzy lubią trzymać silnik na niskich przełożeniach. A trzeba podkreślić, że Focus 1.6 potrafi rozpędzić się do 100 km/h na drugim biegu. Kierowca wyraźnie czuje, że silnik zaczyna w pełni pracować, a auto rwie do przodu dopiero powyżej 3 tysięcy obrotów.

Ale niezła dynamika jest okupiona podwyższonym zużyciem paliwa. Według danych fabrycznych silnik pali średnio 6,6 litra na 100 km. W naszym teście zużycie benzyny było o przeszło litr wyższe. Natomiast podczas naprawdę dynamicznej jazdy przekraczało 8 litrów na 100 km.

Mocnym punktem napędu jest mechaniczna, pięciobiegowa przekładnia. Biegi wchodzą łatwo i precyzyjnie.

Za to nie podobał nam się sposób otwierania maski silnika. Można ją otworzyć tylko kluczykiem, który trzeba włożyć do zamka w atrapie chłodnicy. W czasie mrozów taki mechanizm może zamarznąć.

Sprężyście po dziurach

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski )

Na trasie Focus spisuje się poprawnie, choć trzeba przyznać, że mogło być lepiej. Przede wszystkim denerwują odgłosy pędu powietrza, który przy większych prędkościach załamuje się gdzieś w okolicach środkowego słupka. Na szczęście ten hałas nie zagłuszał muzyki z radioodtwarzacza. Dodajmy, że poziom hałasu silnika, jaki dochodzi do kabiny, jest minimalny.

Zawieszenie, chociaż o sprężystej charakterystyce, dobrze radzi sobie z pokonywaniem dziurawych dróg. Także podczas pokonywania zakrętów trzyma nadwozie w ryzach i nie pozwala na nieprzyjemne wychyły. Focus dobrze radzi sobie również w mieście, auto jest zwinne i łatwe do zaparkowania.

Jak na hatchbacka auto ma całkiem spory bagażnik, który ma pojemność 396 litrów. Po złożeniu oparcia kanapy do dyspozycji mamy przestrzeń bagażową o pojemności 1258 l.

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./szer./wys./rozst. osi: 4337/1839/1500/2640 mm
Silnik: benzynowy, 1596 ccm, R4, 16V
Moc maks.: 115 KM przy 6000 obr./min
Maks. moment obr.: 155 Nm przy 4150 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 8,7/5,4/6,6 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 4 poduszki powietrzne, ABS, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, centralny zamek z pilotem, klimatyzacja, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3, reflektory przeciwmgielne.
Cena: 71600 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński