Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Województwo nie chce spłacać długu spółki. Co dalej z Przewozami Regionalnymi?

Archiwum
Plan ratunkowy dla Przewozów Regionalnych ma polegać na tym, że Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem.
Plan ratunkowy dla Przewozów Regionalnych ma polegać na tym, że Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Archiwum
Region nie przystąpił do planu ratowania kolejowego przewoźnika.

Nadal nie ma porozumienia dotyczącego planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych ze wszystkimi samorządami.

Do tej pory osiem województw przystąpiło do porozumienia dotyczącego restrukturyzacji spółki przewozowej. W marcu ma rozpocząć się debata z marszałkami o tym, w jaki sposób ma wyglądać sytuacja właścicielska PR. Nasze województwo nie przystąpiło do planu poprawy kondycji finansowej przewoźnika, chociaż jak ustalił "Głos" nasz region deklaruje gotowość zawarcia porozumienia. Jest jednak jedno "ale".

- Jednym z powodów niepodpisania porozumienia jest fakt, że Województwo w imię źle pojętej solidarności zostałoby zobowiązane do spłacania długów generowanych przez inne regiony - mówi Maria T. Markiewicz z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Plan ratunkowy dla Przewozów Regionalnych ma polegać na tym, że Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki.

Jak uzasadnia UM WZ w większości województw, które bez zastrzeżeń podpisały porozumienie, Przewozy Regionalne pełnią znikomą rolę. - Jeśli podpisalibyśmy tego typu zobowiązanie, to mieszkańcy Pomorza Zachodniego regionu pięknego, ale niekoniecznie najbogatszego, musieliby spłacać nie swoje długi - usłyszeliśmy.

Na obecny ujemny wynik finansowy spółki składają się głównie odsetki od zadłużenia historycznego (sprzed usamorządowienia Przewozów Regionalnych) oraz najtańsze na rynku lecz wysoce deficytowe kolejowe przewozy międzywojewódzkie, które PR realizują w ramach oferty InterRegio.

Nasze województwo należy do tych, które mają jeden z najwyższych wskaźników wykonania pracy przewozowej, należy więc do grupy największych płatników na rzecz Przewozów Regionalnych. W 2015 roku na dofinansowanie przewozów kolejowych zaplanowano w budżecie województwa kwotę 79 mln zł.

- Nowe, wyższe stawki wymusiłyby cięcie kolejnych połączeń, bo dodatkowych milionów w budżecie po prostu nie ma - odpowiada Maria T. Markiewicz. - Zmniejszenie pracy operacyjnej to jedyna droga do zbilansowania możliwości Województwa i oczekiwań przewoźnika. Zgodnie z naszymi informacjami w naszym województwie nie mamy do czynienia z przerostem zatrudnienia w zachodniopomorskich PR, co więcej Zachodniopomorski Oddział spółki ma wyzerowane saldo zadłużenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński