Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 00dni
  • 21godz.
  • 18min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Województwo nie chce spłacać długu spółki. Co dalej z Przewozami Regionalnymi?

Archiwum
Plan ratunkowy dla Przewozów Regionalnych ma polegać na tym, że Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem.
Plan ratunkowy dla Przewozów Regionalnych ma polegać na tym, że Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Archiwum
Region nie przystąpił do planu ratowania kolejowego przewoźnika.

Nadal nie ma porozumienia dotyczącego planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych ze wszystkimi samorządami.

Do tej pory osiem województw przystąpiło do porozumienia dotyczącego restrukturyzacji spółki przewozowej. W marcu ma rozpocząć się debata z marszałkami o tym, w jaki sposób ma wyglądać sytuacja właścicielska PR. Nasze województwo nie przystąpiło do planu poprawy kondycji finansowej przewoźnika, chociaż jak ustalił "Głos" nasz region deklaruje gotowość zawarcia porozumienia. Jest jednak jedno "ale".

- Jednym z powodów niepodpisania porozumienia jest fakt, że Województwo w imię źle pojętej solidarności zostałoby zobowiązane do spłacania długów generowanych przez inne regiony - mówi Maria T. Markiewicz z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Plan ratunkowy dla Przewozów Regionalnych ma polegać na tym, że Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki.

Jak uzasadnia UM WZ w większości województw, które bez zastrzeżeń podpisały porozumienie, Przewozy Regionalne pełnią znikomą rolę. - Jeśli podpisalibyśmy tego typu zobowiązanie, to mieszkańcy Pomorza Zachodniego regionu pięknego, ale niekoniecznie najbogatszego, musieliby spłacać nie swoje długi - usłyszeliśmy.

Na obecny ujemny wynik finansowy spółki składają się głównie odsetki od zadłużenia historycznego (sprzed usamorządowienia Przewozów Regionalnych) oraz najtańsze na rynku lecz wysoce deficytowe kolejowe przewozy międzywojewódzkie, które PR realizują w ramach oferty InterRegio.

Nasze województwo należy do tych, które mają jeden z najwyższych wskaźników wykonania pracy przewozowej, należy więc do grupy największych płatników na rzecz Przewozów Regionalnych. W 2015 roku na dofinansowanie przewozów kolejowych zaplanowano w budżecie województwa kwotę 79 mln zł.

- Nowe, wyższe stawki wymusiłyby cięcie kolejnych połączeń, bo dodatkowych milionów w budżecie po prostu nie ma - odpowiada Maria T. Markiewicz. - Zmniejszenie pracy operacyjnej to jedyna droga do zbilansowania możliwości Województwa i oczekiwań przewoźnika. Zgodnie z naszymi informacjami w naszym województwie nie mamy do czynienia z przerostem zatrudnienia w zachodniopomorskich PR, co więcej Zachodniopomorski Oddział spółki ma wyzerowane saldo zadłużenia.

Materiał sponsorowany. Za zakupy zapłać telefonem lub zegarkiem

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

F
Fetynars

Warto sobie ogarnać takie spółkę ja tam wole gotówkę sobie przeznaczyć na firmę kolejną i kupić sobie coś gotowego.

A
ADAMS

Latem, kiedy tłumy kisiły się w bajorkach na Arkonce a nad morze stały korki byłem samochodem nad wodą w Nowym Warpnie, Trzebieży, Moryniu i Insku. We wszystkich tych miejsowościach jest fajna infrastruktura kąpielowa a w pierwszych trzech naprawdę super.

Łączy te miejscowości, że kiedyś można było dojechać pociągiem bo taka była infrastruktura kolejowa za Niemca.

 

Pokolenia szabrowników i ich potomstwo zniszczyli infrastrukturę kolejową niemal do zera. Ostatnio nawet wzięli się za rozbiórkę miasta tzn. kamienic.

m
magda

Aby IR bylo konkurencyjne musi odbudowac zaufanie. Kilka lat temu mialam watpliwosci czy do i z Warszawy dojade wiec zrezygnowalam. I od kliku lat nikomu nie polecam IR bo nie mam zaufania. Wtedy jakim strajkiem grozili albo inne byly tego powody - nie istotne w tej chwili. Wybieram wiec takze IC - srednio mnie stac na placenie wyzszej ceny za bilet, ale wogole mnie nie stac aby popsuc sobie plany wyjazdowe. Wybor wiec jest oczywisty.

A
Arek

 

Na obecny ujemny wynik finansowy spółki składają się głównie odsetki od zadłużenia historycznego (sprzed usamorządowienia Przewozów Regionalnych) oraz najtańsze na rynku lecz wysoce deficytowe kolejowe przewozy międzywojewódzkie, które PR realizują w ramach oferty InterRegio.

 

 

Jeśli kupując bilet na "Mewę" i dowiaduję się, że i tu zabrano z naszego województwa w miarę nowe wagony i zastąpiono je z powrotem rupieciami, to rezygnuję i biorę "Chrobrego".

 

Są ludzie którzy nie pojadą IC ze względu na 2x wyższą cenę biletu, tacy będą zawsze i tylko dzięki takim dalej funkcjonujecie - no z "małym" dodatkiem od całego społeczeństwa w postaci dopłat z UM właśnie.

 

Mam to szczęście, że stać mnie na IC i mogę wybierać. W ostatnich kilkunastu miesiącach zawsze wybierałem "Mewę" kiedy nie zależało mi na czasie przejazdu i godzinie dotarcia.

 

Sorry Marszałku, cały Urzędzie Marszałkowski i Przewozy Regionalne. Skoro oddajecie na Wielkopolskę ostatnie sensowne wagony - bo tamci sobie ich zażyczyli w ramach dokładania się do PR - to nie dziwcie się, że za chwilę znów PR będą nie tylko najtańszą, ale i najgorszą opcją do wyboru w relacji Szczecin-Warszawa-Szczecin.

i
ireeg

Zlikwidować jak wszystko. Platfusy to potrafią wszystko sprzedać, i wszędzie spartaczyć.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3