Wnioski z badań nad autyzmem

Supernowa
Każdy z nas mógłby mieć fenomenalną pamięć do liczb, obrazów albo dźwięków. Trzeba tylko trochę uszkodzić mózg. Do takiego wniosku doszli naukowcy prowadzący badania nad ludźmi autystycznymi oraz pacjentami cierpiącymi na zaniki pamięci.

Autyzm jest tajemniczą chorobą, której przyczynę naukowcy usiłują poznać od kilkudziesięciu lat. Występuje ona znacznie częściej u chłopców niż u dziewcząt. Ujawnia się często we wczesnym dzieciństwie. Charakterystyczna dla autystycznych osób jest niezdolność do okazywania uczuć, zamknięcie się w sobie oraz całkowita obojętność wobec świata zewnętrznego.
Większość dzieci autystycznych z trudem rozpoznaje własnych rodziców, nie bawi się z innymi dziećmi, nie odpowiada na pytania, nie patrzy w oczy - zachowuje się tak, jakby cały czas było samo. Szczególnym rysem jego psychiki jest opór wobec wszelkich zmian - ubiera się i rozbiera zawsze w takim samym porządku, wykonuje te same czynności. Najdrobniejsza modyfikacja otoczenia może spowodować atak gniewu i agresji.
Długo sądzono, że autyzm jest reakcją dziecka na nieczułość matek. W ostatnich latach coraz częściej uważa się tę chorobę za przejaw zmniejszonej wydolności mózgu spowodowanej zapewne defektem dziedzicznym. Jednak i ta hipoteza nie uzyskała do tej pory wyraźnego potwierdzenia. Studia nad ludźmi dotkniętymi autyzmem mogą dostarczyć cennych informacji na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu. Dzieci z tym zaburzeniem koncentrują swoją uwagę na niektórych przedmiotach, np. wielokrotnie otwierają i zamykają drzwi, starannie ustawiają małe przedmioty w linii prostej. Niektóre wykazują niezwykłą sprawność w wykonywaniu jakiejś czynności.

Naukowcy nie wiedzą, skąd biorą się te zdolności u osób teoretycznie upośledzonych w rozwoju. Na trop mogący doprowadzić do rozwiązania zagadki wpadli dwaj badacze. Pierwszym jest neuropsycholog Bruce Miller z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego. Zauważył on, że niektóre leczone przez niego osoby z zaburzeniami autystycznymi są obdarzone wybitnym talentem artystycznym. Przy pomocy rezonansu magnetycznego wykonał obrazy ich mózgów, stwierdzając u wszystkich defekt w lewym płacie skroniowym mózgu.
Drugim badaczem jest Allan Snyder z uniwersytetu w Sydney w Australii, który także prowadzi badania nad "upośledzonymi geniuszami". Doszedł on do podobnych wniosków . Jego zdaniem takie niezwykłe zdolności drzemią w mózgu każdego człowieka. Teoretycznie można by je uruchomić blokując właściwy fragment kory mózgowej. - Wtedy jej poszczególne partie zaczęłyby pracować szybciej i dokładniej - mówi Snyder.

Niestety, człowiek zdrowy nie ma większych szans, aby jego mózg osiągnął taki poziom rozbudzenia. - Pod tym względem osoby z autyzmem są uprzywilejowane - zauważa. Przypuszcza on, że efektem ubocznym zablokowania neuronów jest uaktywnienie się tych partii mózgu, które odpowiadają za "obróbkę" dźwięków, obrazów i liczb. Dlatego właśnie wśród autystyków zdarzają się genialni muzycy, rysownicy czy matematycy.
Niemal natychmiast znaleźli się chętni do zweryfikowania tej tezy. W eksperymencie, który wykonano na Flinders University w Adelajdzie w Australii, uczestniczyło 17 osób. Naukowcy zablokowali im fragment lewego płata czołowego przy pomocy stymulacji magnetycznej. U pięciu osób testy potwierdziły pojawienie się takich umiejętności jak precyzyjne rysowanie czy też zapamiętywanie dat Wszystko minęło jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, kiedy płat skroniowy został odblokowany i stał się "normalny".

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie