Umowa na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu została podpisana 17 września 2018 roku pomiędzy Miastem Świnoujście, a konsorcjum budującym tunel, w którego skład wchodzą firmy: PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. GDDKiA jest inwestorem zastępczym dla tej inwestycji. Od zawarcia kontraktu, czyli od 17 września wykonawca prowadził prace projektowe przygotowując szczegółowy projekt tunelu, który w sposób stały połączy Świnoujście z resztą Polski. Na te prace miał - zgodnie z harmonogramem - 10 miesięcy.
ZOBACZ TEŻ:
Dziś - dokładnie po 10 miesiącach - mógł złożyć dokumenty, na podstawie których urzędnicy mogą wydać pozwolenie na budowę.
- Projektowanie przebiegało zgodnie z harmonogramem. Elementem niezbędnym w procesie inwestycyjnym jest decyzja ZRID, na mocy której zostaną pozyskane nieruchomości pod inwestycję oraz będą mogły się rozpocząć roboty - informuje Piotr Pieleszek z biura prasowego Urzędu Wojewódzkiego.
Urzędnicy na rozpatrzenie dokumentów mają czas 5 miesięcy. Pozwolenie na budowę powinno byc wydane nie później niż 17 grudnia 2019 roku.
- Rozpoczęcie budowy planowane jest na IV kwartał tego roku (po uzyskaniu decyzji ZRID) - informuje biuro prasowe UW.
W pierwszym etapie będą prowadzone prace nad szybem startowym i końcowym tunelu. Samo drążenie maszyną TBM będzie mogło się rozpocząć po wykonaniu wszelkich niezbędnych robót przygotowawczych. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest na wrzesień 2022 roku.
ZOBACZ TEŻ:
- Złożenie projektu i wniosku o wydanie decyzji Zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) pokazuje, że inwestycja jest realizowana planowo i zgodnie z przyjętym wiele miesięcy temu harmonogramem. Dziś osiągamy kolejny ważny krok w kierunku ostatecznego celu, jakim jest wybudowanie tunelu, który połączy nasze miasto – dodaje Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Wojewoda zachodniopomorski przeprowadzi postępowanie w oparciu o ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
ZOBACZ TEŻ:
- Po analizie złożonego wniosku i dokumentacji projektowej, strony postępowania zostaną zawiadomione o wszczęciu postępowania i możliwości zapoznania się z aktami sprawy – mówi wojewoda Tomasz Hinc.
- Sprawne przejście przez projektowanie jest bardzo ważne przy inwestycjach realizowanych w formule projektuj i buduj, terminowe złożenie wniosku o ZRID dobrze wróży na etap robót budowlanych. Zespół zajmujący się tą inwestycją w GDDKiA dokłada i będzie cały czas dokładał wszelkich starań dla powodzenia tej ważnej inwestycji – mówi Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Zgodnie z wydaną w 2010 roku decyzją środowiskową będzie to tunel drążony w korytarzu północnym.
Zobacz także: Już wiadomo, jak będzie wyglądał tunel w Świnoujściu
Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny. Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych - po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin.
Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej. Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.
Stała przeprawa będzie jednojezdniową droga klasy GP o łącznej długości około 3,2 km. Sama sekcja tunelowa będzie miała długość około 1,78 km, z tego tunel drążony będzie miał długość 1,48 km, a fragmenty początkowe tunelu wykonane metodą odkrywkową około 295 m. Planowane przejście zagłębionego tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. -23,5 do ok. -25,0 m p.p.m. licząc od góry konstrukcji co daje od ok.8,5 m do ok 9,4 m grubości przekrycia. Tunel będzie miał średnicę zewnętrzna 13 m, 5 wyjść ewakuacyjnych, pod jezdnią galeria ewakuacyjna, systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.
Zobacz też: Tunel w Świnoujściu. Prezydent już zaprasza na przejażdżkę. Kiedy? [wizualizacje]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?