Od 13 lipca mieszkańcy mogli wnosić swoje uwagi do planu poszerzenia i wzrostu cen w SPP. Do urzędu trafiło ok. 200 maili z propozycjami. Były też specjalne ankiety o przyszłości SPP. Część pytań była otwarta, co umożliwiało przedstawianie własnych propozycji.
- Otrzymaliśmy ok. 200 wniosków, opinii. Są teraz przedmiotem analiz pracowników WGK i NiOL. Finalnie posłużą do opracowania ostatecznej wersji projektów uchwał dot. systemu parkowania w Szczecinie. Decyzja o tym, kiedy projekty zostaną przekazane do głosowania w radzie miasta zapadnie w czwartek, na najbliższym kolegium prezydenckim. Prawdopodobnie będzie to sesja wrześniowa, ewentualnie październikowa - wyjaśnia Wojciech Jachim ze spółki NIOL, operatora strefy.
ZOBACZ TEŻ:
Mieszkańcy proponują m.in. objęciem strefą ulic Sambora, Ściegiennego (od al. Boh. Warszawy do ul. Przecznica), Bazarowej, Czesława, czy Odzieżowej. Niektórzy chcą, aby właściciele aut hybrydowych także mieli ulgi za postój w strefie, podobnie jak właściciele aut elektrycznych. Kolejni chcą, aby opłaty w SPP nie były tak drogie jak proponują urzędnicy. Nie wiadomo na razie czy i ile pomysłów mieszkańców zostanie uwzględnionych. Dowiemy się tego w połowie września.
- Raport z konsultacji musimy opublikować w 30 dni od zakończenia konsultacji. Do części pytań i propozycji odniesiemy się w raporcie - mówił podczas konsultacji Paweł Adamczyk, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej szczecińskiego magistratu.
Pomysł jest taki
W strefie A pierwsza godzina kosztowałaby 3,60 zł (druga 4,30 zł, trzecia 5,10 zł, i 3,60 zł za każdą kolejną), a w strefie B 2,80 zł za pierwszą godzinę (3,30 zł za drugą, 3,90 zł za trzecią i 2,80 za każda kolejną). Obecnie to 2,80 zł (A) i 1,60 zł (B) za pierwszą godzinę. Inny wariant przewiduje, że droższe opłaty byłby w tzw. strefie śródmiejskiej, ale powstałaby dopiero, po wybudowaniu parkingowców.
Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys. Badania zapełnienia strefy wykonane pod koniec 2018 roku wskazują, że na wielu ulicach SPP i tuż za jej granicami zapełnienie miejsc postojowych w godzinach największej kumulacji przekracza 100 proc. (co wynika z faktu, że kierowcy parkują także w miejscach niedozwolonych). Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9 proc. (w godzinie maksymalnej – 97,1 proc.), a powinno oscylować ok. 70-80 proc.
W celu zwiększenia rotacji pojazdów w centrum i dostosowania SPP do zmieniających się potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców, interesantów - plan przewiduje poszerzenie strefy i zmiany w cenniku opłat. Uwzględniono trzy warianty poszerzenia SPP, które razem obejmują ok. 4900 miejsc postojowych wobec blisko 7 tys. istniejących obecnie.
Autorzy opracowania proponują podniesienie cen jednorazowych, abonamentów, opłaty dodatkowej i opłat zryczałtowanych (za wyjątkiem opłat dla osób niepełnosprawnych i rodziców dzieci uczęszczających do placówek oświatowych). Abonamenty miesięczne mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Projekt zakłada likwidację abonamentów rocznych. Kolejną nowością jest abonament dla każdego na dowolną liczbę dni roboczych w cenie 34,60 zł/dzień dla strefy A i 26,80 dla B.
Przy 17 stacjach SKM planowana jest budowa parkingów P&R na blisko 900 miejsc.
Nowa SPP obowiązywałaby od przyszłego roku, jeśli wcześniej radni ją uchwalą.
ZOBACZ TEŻ: Zmiany w SPP w Szczecinie. Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie ma być większa i droższa! Ruszyły konsultacje - 14.07.2020
SPRAWDŹ:
ZOBACZ TAKŻE:
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?