Wirtualna recepta, realny komfort

Materiał informacyjny Cyfryzacja w aptekach
Na początku lipca minęło pół roku od wprowadzenia w Polsce obowiązku wystawiania recept w postaci elektronicznej. Ministerstwo Zdrowia podało, że od momentu uruchomienia systemu lekarze wystawili już ponad 275 mln e-recept dla 25 mln pacjentów. Z e-recepty w tym roku skorzystało już 20,5 mln pacjentów. Czy e-recepta to realna korzyść dla pacjentów, czy tylko nowoczesny gadżet?

Jak to działa

Korzystanie z e-recepty jest bardzo proste. Jeżeli nawet nie jesteśmy zbytnio zaprzyjaźnieni z nowymi technologiami, realizacja recepty elektronicznej nie przysporzy nam żadnych problemów. Lekarz, wystawiając w systemie receptę, zapyta o dogodną dla nas formę komunikacji. Sposób odbioru e-recepty możemy również zdefiniować logując się do swojego Internetowego Konta Pacjenta.


Możemy zrealizować e-receptę na trzy sposoby. Najprostszy z nich to SMS wysyłany na nasz numer telefonu. W aptece podajemy po prostu nasz PESEL oraz czterocyfrowy kod, który otrzymaliśmy właśnie w tym SMS-ie. To również najlepsze rozwiązanie, jeżeli chcemy, aby leki wykupiła dla nas bliska osoba. Wystarczy podać jej potrzebne dane.


Drugim sposobem jest e-mail z załączoną w formacie pdf e-receptą. W aptece pokazujemy kod zamieszczony na pdf, farmaceuta skanuje go i realizuje naszą receptę. I wreszcie trzecia forma, tradycyjna, czyli papierowa. Jest to dogodne rozwiązanie dla osób, które nie mają dostępu do smartfonu. Lekarz wydrukuje receptę, a my wręczymy ją w aptece farmaceucie.


Liczne korzyści

Innowacyjne rozwiązania, takie jak e-recepta, to przede wszystkim ogromne ułatwienie i korzyści dla pacjentów. O ich skuteczności przekonaliśmy się zwłaszcza w okresie pandemii, kiedy większość z pacjentów korzystała z telefonicznych konsultacji lekarskich. Nie musieliśmy udawać się do przychodni po odbiór recepty, po rozmowie z lekarzem mogliśmy skierować się prosto do apteki.


Dzięki elektronicznej formie recepty zniknęły problemy z zakupem leków z jednej recepty w kilku aptekach. W erze recept papierowych przepisywanie przez lekarza kilku leków na jednej recepcie bywało dla pacjenta nie lada kłopotem. Gdy części specyfików nie było w naszej aptece, musieliśmy prosić farmaceutę o odpis recepty. Realizacja większych zakupów na przykład w trzech aptekach była praktycznie niemożliwa. Dzięki e-recepcie problem ten zniknął - każdy z przepisanych leków możemy kupić w innej aptece.


Możemy również rozłożyć realizację recepty w czasie - oczywiście do końca terminu ważności recepty. Jest to duże udogodnienie dla pacjentów z chorobami przewlekłymi, którzy przyjmują leki stale - nie muszą od razu wykupować nierzadko kosztownej, dłuższej kuracji.


Kolejne udogodnienia w aplikacjach

Czy zatem e-recepta to projekt, który nie ma słabych punktów? Prawie. Nie wpływa bowiem na konieczność osobistej obecności pacjenta w aptece, w celu sprawdzenia dostępności leków. W idealnej sytuacji powinniśmy mieć możliwość prostego i zdalnego sprawdzenia czy lekarstwa dostępne „od ręki” w okolicznych aptekach po to, aby uniknąć biegania od jednej placówki do drugiej, co zwłaszcza dla osoby chorej może być znaczną niedogodnością. Sama e-recepta, ani portal Internetowe Konto Pacjenta tego nie umożliwiają.


Na szczęście naprzeciw potrzebom pacjentów wychodzi sektor prywatny. Warto poszukać sprawdzonych rozwiązań, oferowanych przez rzetelnych partnerów o ugruntowanej pozycji na rynku, które są już dostępne. Sieci aptek oferują swoim klientom bezpłatne aplikacje, które jeszcze bardziej ułatwiają realizację e-recept – umożliwiają bowiem sprawdzenie dostępności leku oraz zamówienie ich w konkretnej placówce.


- opieka farmaceutyczna jest ważnym elementem całego systemu ochrony zdrowia, jednak tylko dzięki innowacjom farmaceuci będą mogli służyć pacjentom w jeszcze szerszym zakresie i odciążyć niewydolny system ochrony zdrowia w Polsce – mówi ekspert Gemini Polska.


Zmiany w prawie

W ustawie covidowej zaproponowanej przez Ministerstwo Zdrowia znalazły się zapisy dot. korzystania z e-recept przez aplikacje mobilne. Warto jednak, by takie rozwiązania zostały wcześniej omówione i sprawdzone przez ekspertów w dziedzinie nowych technologii. Pomoże to w rozwoju podobnych innowacji w przyszłości i wykorzystanie potencjału technologii w pełni, z korzyścią dla pacjentów.


Dalszy postęp w zakresie wykorzystania usług cyfrowych w systemie ochrony zdrowia jest koniecznością. Wysiłki zarówno sektora publicznego jak i prywatnego należałoby rozszerzyć również na nowe obszary - bez dalszej digitalizacji nie możliwe będzie rozwinięcie skutecznej opieki farmaceutycznej.

Materiał oryginalny: Wirtualna recepta, realny komfort - Polska Times

Dodaj ogłoszenie