Telekomunikacja Polska planuje zwolnienie około 4 tysięcy pracowników. Z regionu zachodniopomorskiego, gdzie w TP zatrudnionych jest 677 pracowników, na bruk ma iść 100 osób.
- Dziś dostaliśmy z Urzędu Pracy listę osób do zwolnienia - powiedział nam wczoraj zdenerwowany Kazimierz Sikora, przewodniczący Krajowej Sekcji Telekomunikacji Solidarność '80, której centrala mieści się w Szczecinie. - Jutro spotykamy się w Warszawie, by podjąć wiążące decyzje.
W referendum ponad 90 proc. załogi TP SA wypowiedziało się za strajkiem generalnym. Pracownicy podkreślają, że warunki pracy urągają przepisom, a główny udziałowiec TP, France Telecom nie dba zupełnie o firmę i jej rozwój.
Protest białej służby
Prawdopodobnie 21 marca zastrajkują pielęgniarki i położne zrzeszone w Ogólnopolskim Związku Zawodowym Pielęgniarek i Położnych. Nie zgadzają się na wprowadzenie w życie prezydenckiego projektu o pomocy publicznej i restrukturyzacji zakładów opieki zdrowotnej. Projekt zakłada możliwość przekształcenia szpitali w spółki użyteczności publicznej.
Pielęgniarki protestują przeciw powoływaniu spółek. Twierdzą, że zmiany uderzą w pacjentów, którzy będą musieli dopłacać do leczenia.
Strajk generalny ma rozpocząć się dzień przed głosowaniem w Sejmie projektu ustawy czyli w poniedziałek, 21 marca.
Blokada portu
Na początek kwietnia blokadę szlaku wodnego między Szczecinem a Świnoujściem zapowiada NSZZ "Solidarność '80" Żeglugi Szczecińskiej. Główną przyczyną protestu - jak twierdzą związkowcy - jest blokowanie przez wojewodę możliwości sprywatyzowania przedsiębiorstwa.
- Rozmawiałem z dyrektorem wydziału skarbu Wojciechem Dachowskim ostrzegając go o reperkusjach zaniechania działań przez wojewodę - powiedział nam Wiesław Ciecierski przewodniczący NSZZ "Solidarność '80" Żeglugi Szczecińskiej.
Związek przeprowadził już referendum w sprawie ewentualnego ogłoszenia strajku. Zyskał stuprocentową zgodę załogi. Pismo w tej sprawie dziś lub jutro trafi do wojewody.
- Chcemy od wojewody konkretów, a nie ciągłego zwodzenia - dodaje przewodniczący. - Nie pozwolimy, by padło przedsiębiorstwo i ludzie znaleźli się na bruku.
Chęć kupna Żeglugi Szczecińskiej zgłasza od dawna Port Handlowy w Świnoujściu, z którym firma współpracuje od wielu lat. Niestety, bez decyzji wojewody do prywatyzacji Żeglugi dojść nie może.
Złe prognozy dla polskiego eksportu