Wiemy, nie powiemy

Paweł Słomkowski, 30 listopada 2004 r.
Kuratorium oświaty przygotowało raport o segregacji. Wynika z niego, że zjawisko istnieje, ale kurator nie chciał powiedzieć, w których szkołach je wykryto.

Zbadanie problemu segregacji w szkołach zleciło kuratoriom Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu po publikacjach prasowych na ten temat.

Pracownicy Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty skontrolowali 62 szkoły (3 przedszkola, 21 szkoły podstawowe, 14 gimnazjów, 14 szkół ponadpodstawowe), co stanowi 5 procent szkół w województwie. Kontrole objęły placówki w dużych i mniejszych miastach oraz na wsiach. Szkoły wybierano losowo.

Przypadki segregacji wykryto w 4 zbadanych szkołach.
- Te nieliczne przypadki nie mogą dać podstaw do szerszych uogólnień, tak naprawdę dalej nie wiemy jaka jest skala zjawiska - powiedział Jerzy Kotlęga, kurator oświaty. - Trzeba jednak uwzględnić to w mierzeniu jakości pracy szkoły i pracy dyrektora.

Pracownicy kuratorium przeprowadzali wywiady grupowe z rodzicami, z uczniami klas pierwszych i programowo najwyższych, rozmawiali z dyrektorem, a nauczyciele wypełniali ankiety. Sondowano trzy obszary: sposób doboru uczniów do klas, przestrzeganie zasady równego dostępu do edukacji, kryteria dostępu do zajęć dodatkowych, wycieczek itp. Przypadków segregacji nie wykryto tylko w przedszkolach.

Okazało się, że szkoły stosują podział na klasy według zdolności intelektualnych uczniów.

Więcej w papierowym wydaniu "Głosu"

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie