Przebudowa torowisk w centrum Szczecina
Inwestycja ucieszy osoby korzystające z komunikacji miejskiej, które narzekają na stan torowisk.
- Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości - pl. Żołnierza Polskiego - al. Wyzwolenia - pl. Rodła do ronda Giedroycia zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8034 metrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów - tłumaczy Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie.
Zakres robót obejmuje nie tylko wymianę torów, ale również przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo, przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego.
W ramach inwestycji zostanie nadany priorytet dla komunikacji miejskiej na całym wspomnianym odcinku, poprzez wykonanie pasów autobusowo-tramwajowych.
Pasażerowie będą mogli korzystać z przystanków tzw. wiedeńskich (znanych już z ul. Arkońskiej), umożliwiających łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju.
Przewidziano także przebudowę chodników oraz zjazdów, budowę pasów rowerowych, przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.
CZYTAJ TEŻ:
Przebudowa torowiska na placu Rodła w Szczecinie. Co się zmi...
O tym, czy będą chętni do wykonania prac, przekonamy się 29 kwietnia. Wówczas mija termin składania ofert.
Jedno jest pewne: miasto będzie dużym placem budowy, bo obok budowy węzła Łękno czy Granitowa trwają już prace na ulicy Szafera i placu Szarych Szeregów. Wykonawca robi też pierwsze przymiarki do przebudowy węzła Głębokie. A to nie koniec.
- Niedługo ruszymy też z pracami na ul. Wyszyńskiego. Tutaj trzeba będzie zamknąć linie łączące prawobrzeże z lewobrzeżem, dlatego chcemy rozpocząć to przed wakacjami i zakończyć jesienią. To trzeba będzie zgrać z pracami drogowymi na Międzyodrzu. Nie ma co ukrywać, utrudnienia będą duże - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.
ZOBACZ TAKŻE:
Plany modernizacji pokazują, że miasto nie jest z gumy. Zabraknie miejsc parkingowych
Jednych cieszy, inni są niezadowoleni. Osoby prowadzące biznes i mieszkańcy alei Wyzwolenia zwracają uwagę, że po wielkiej modernizacji arterii znikną miejsca parkingowe.
O tym fakcie okoliczni mieszkańcy oraz przedsiębiorcy dowiedzieli się dopiero po opublikowaniu artykułu w „Głosie Szczecińskim”. Wywołało to nie lada oburzenie wśród lokalnej społeczności, ponieważ w najbliższej okolicy nie ma jakiejkolwiek możliwości zaparkowania.
CZYTAJ TEŻ:
- Prosty przykład kamienicy przy Wyzwolenia 87, która nie posiada żadnego wydzielonego i przynależnego podwórza, a dostęp do drogi publicznej jest jedynie od strony ulicy, a który to z kolei zostanie kompletnie odcięty planowaną modernizacją ulicy poprzez wykonanie przystanku tramwajowego oraz postawienie słupków na chodniku - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik. - Dodam że w podobnej sytuacji jest wiele takich kamienic w Szczecinie. Pytanie brzmi, w jaki sposób w takim miejscu funkcjonować? Parkować 1000 metrów od domu na targowisku Manhattan? Jak wywieźć śmieci, skoro nie będzie można przejechać koszem między słupkami? Następne pytanie, czy ktoś uwzględnił fakt, iż w okolicy brak miejsc parkingowych zabije lokalnych przedsiębiorców z powodu braku możliwości zatrzymania się na tym odcinku drogi? A co z mieszkańcami bloków i kamienic?
Przedstawicielka spółki Tramwaje Szczecińskie przypomina zakres przebudowy alei Wyzwolenia i że zadanie było konsultowane z różnymi jednostkami miejskimi, a także oficerem rowerowym.
- Jesteśmy ograniczeni miejscem, a zadaniem objęta zostanie część praktycznie „od ściany do ściany”. Celem tej inwestycji jest nie tylko remont torowiska, ale także jezdni i chodników - informuje Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie. - Pojawią się także ścieżki rowerowe. Ulica stanie się bardziej przyjazna pieszym, bo oprócz tego, że chodniki będą równe, staną się także szersze. Zdecydowanie zwiększamy priorytet komunikacji miejskiej poprzez wprowadzenie PAT-a (pas autobusowo-tramwajowy - przyp. red.). No i łączymy ciąg dróg rowerowych w spójny szlak od dworca głównego PKP (al. 3 Maja) aż po Niebuszewo. Nie ma możliwości takiego wykonania projektu na omawianym odcinku, żeby uwzględnione zostały przepisowe szerokości chodnika, ścieżki, pasów jezdni i miejsc parkingowych jednocześnie.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Petycja przeciw zmianom
Pod petycją podpisało się ponad 330 osób. Pismo zostało złożone w szczecińskim magistracie. Chodzi o plany przebudowy al. Wyzwolenia na odcinku od ul. Lubomirskiego do pl. Kilińskiego.
Inicjatorzy akcji mówią, że popierają remont, ale przeprowadzony z głową. Ich zdaniem, to, co proponują urzędnicy nie było konsultowane z mieszkańcami, uniemożliwi prowadzenie działalności gospodarczej (działa tutaj około 40 firm) i zagraża środowisku.
- Wystarczy zrezygnować z budowy ścieżki rowerowej po obu stronach alei. Miejsca parkingowe zostałyby zachowane po przynajmniej jednej stronie al. Wyzwolenia. W związku z liczniejszymi punktami usługowymi wskazujemy na lewą stronę al. Wyzwolenia, patrząc od ul. Lubomirskiego w stronę pl. Kilińskiego - mówi Radosław Adamski z Rady Osiedla Śródmieście-Północ.
ZOBACZ WIĘCEJ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?