Wielka modernizacja torowisk tramwajowych w Szczecinie. Ta inwestycja poprawi jakość komunikacji w mieście. Dwa lata przebudowy w centrum

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
Tramwaje Szczecińskie szukają wykonawcy na modernizację torowiska w al. Niepodległości i al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia. Zadaniem wykonawcy będzie również przebudowa placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego. Prace zaplanowano na prawie dwa lata.

Przebudowa torowisk w centrum Szczecina

Inwestycja ucieszy osoby korzystające z komunikacji miejskiej, które narzekają na stan torowisk.

- Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości - pl. Żołnierza Polskiego - al. Wyzwolenia - pl. Rodła do ronda Giedroycia zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8034 metrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów - tłumaczy Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie.

Zakres robót obejmuje nie tylko wymianę torów, ale również przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo, przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego.

W ramach inwestycji zostanie nadany priorytet dla komunikacji miejskiej na całym wspomnianym odcinku, poprzez wykonanie pasów autobusowo-tramwajowych.

Pasażerowie będą mogli korzystać z przystanków tzw. wiedeńskich (znanych już z ul. Arkońskiej), umożliwiających łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju.

Przewidziano także przebudowę chodników oraz zjazdów, budowę pasów rowerowych, przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

CZYTAJ TEŻ:

Przebudowa torowiska na placu Rodła w Szczecinie. Co się zmi...

O tym, czy będą chętni do wykonania prac, przekonamy się 29 kwietnia. Wówczas mija termin składania ofert.

Jedno jest pewne: miasto będzie dużym placem budowy, bo obok budowy węzła Łękno czy Granitowa trwają już prace na ulicy Szafera i placu Szarych Szeregów. Wykonawca robi też pierwsze przymiarki do przebudowy węzła Głębokie. A to nie koniec.

- Niedługo ruszymy też z pracami na ul. Wyszyńskiego. Tutaj trzeba będzie zamknąć linie łączące prawobrzeże z lewobrzeżem, dlatego chcemy rozpocząć to przed wakacjami i zakończyć jesienią. To trzeba będzie zgrać z pracami drogowymi na Międzyodrzu. Nie ma co ukrywać, utrudnienia będą duże - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

ZOBACZ TAKŻE:

Plany modernizacji pokazują, że miasto nie jest z gumy. Zabraknie miejsc parkingowych

Jednych cieszy, inni są niezadowoleni. Osoby prowadzące biznes i mieszkańcy alei Wyzwolenia zwracają uwagę, że po wielkiej modernizacji arterii znikną miejsca parkingowe.

O tym fakcie okoliczni mieszkańcy oraz przedsiębiorcy dowiedzieli się dopiero po opublikowaniu artykułu w „Głosie Szczecińskim”. Wywołało to nie lada oburzenie wśród lokalnej społeczności, ponieważ w najbliższej okolicy nie ma jakiejkolwiek możliwości zaparkowania.

CZYTAJ TEŻ:

- Prosty przykład kamienicy przy Wyzwolenia 87, która nie posiada żadnego wydzielonego i przynależnego podwórza, a dostęp do drogi publicznej jest jedynie od strony ulicy, a który to z kolei zostanie kompletnie odcięty planowaną modernizacją ulicy poprzez wykonanie przystanku tramwajowego oraz postawienie słupków na chodniku - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik. - Dodam że w podobnej sytuacji jest wiele takich kamienic w Szczecinie. Pytanie brzmi, w jaki sposób w takim miejscu funkcjonować? Parkować 1000 metrów od domu na targowisku Manhattan? Jak wywieźć śmieci, skoro nie będzie można przejechać koszem między słupkami? Następne pytanie, czy ktoś uwzględnił fakt, iż w okolicy brak miejsc parkingowych zabije lokalnych przedsiębiorców z powodu braku możliwości zatrzymania się na tym odcinku drogi? A co z mieszkańcami bloków i kamienic?

Przedstawicielka spółki Tramwaje Szczecińskie przypomina zakres przebudowy alei Wyzwolenia i że zadanie było konsultowane z różnymi jednostkami miejskimi, a także oficerem rowerowym.

- Jesteśmy ograniczeni miejscem, a zadaniem objęta zostanie część praktycznie „od ściany do ściany”. Celem tej inwestycji jest nie tylko remont torowiska, ale także jezdni i chodników - informuje Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie. - Pojawią się także ścieżki rowerowe. Ulica stanie się bardziej przyjazna pieszym, bo oprócz tego, że chodniki będą równe, staną się także szersze. Zdecydowanie zwiększamy priorytet komunikacji miejskiej poprzez wprowadzenie PAT-a (pas autobusowo-tramwajowy - przyp. red.). No i łączymy ciąg dróg rowerowych w spójny szlak od dworca głównego PKP (al. 3 Maja) aż po Niebuszewo. Nie ma możliwości takiego wykonania projektu na omawianym odcinku, żeby uwzględnione zostały przepisowe szerokości chodnika, ścieżki, pasów jezdni i miejsc parkingowych jednocześnie.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Petycja przeciw zmianom

Pod petycją podpisało się ponad 330 osób. Pismo zostało złożone w szczecińskim magistracie. Chodzi o plany przebudowy al. Wyzwolenia na odcinku od ul. Lubomirskiego do pl. Kilińskiego.

Inicjatorzy akcji mówią, że popierają remont, ale przeprowadzony z głową. Ich zdaniem, to, co proponują urzędnicy nie było konsultowane z mieszkańcami, uniemożliwi prowadzenie działalności gospodarczej (działa tutaj około 40 firm) i zagraża środowisku.

- Wystarczy zrezygnować z budowy ścieżki rowerowej po obu stronach alei. Miejsca parkingowe zostałyby zachowane po przynajmniej jednej stronie al. Wyzwolenia. W związku z liczniejszymi punktami usługowymi wskazujemy na lewą stronę al. Wyzwolenia, patrząc od ul. Lubomirskiego w stronę pl. Kilińskiego - mówi Radosław Adamski z Rady Osiedla Śródmieście-Północ.

ZOBACZ WIĘCEJ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
6 lutego, 11:21, mms:

Nareszcie priorytet dla komunikacji miejskiej i dostrzeżenie problemów z wejściem do tramwajów - szczególnie dla osób starszych- wysokie schody (przystanki wiedeńskie). Jeszcze na ul. Krzywoustego trzeba przegonić samochody z torów tramwajowych i wreszcie komunikacja miejska będzie mogła być punktualna, a tym samym atrakcyjniejsza niż prywatny samochód. Na ul. Krzywoustego wszystkie tramwaje są blokowane aż od pl. Zwycięstwa. Na przystanku pl. Kościuszki kłębi się wkurzony tłum, wdychający spaliny aut blokujących KM. Chodniki dla pieszych, tory dla tramwajów, a samochodów może sobie przybywyć, ale niech korkują sami siebie a nie komunikację miejską albo zastawiają chodniki, bo musi parkować przy domu. Może wreszcie wróci normalność. Dla mnie tramwaj nie podjeżdża pod dom, muszę podejść do domu. Kierowcy muszą się nauczyć, że koniec podjeżdżania pod same drzwi.

6 lutego, 13:30, 1134:

Nie należysz do zbyt mądrych, to widać...

Ty to masz problemy, jesteś typowym malkontentem,a nawet egoistą. Wyprowadź się że Szczecina np. w Bieszczady to będziesz miał święty spokój. Więcej optymizmu,bracie Polaku.

G
Gość
6 lutego, 14:16, Ciekaff:

Jak to jest możliwe że za czasów "tego Pis-owskiego Rządu" który poobcinał Samorządom w Polsce dotychczasowe wpływu budżetowe i fundusze na wszystko ; w Szczecinie podejmowane są w ciągu roku jednocześnie inwestycje jakich nie dokonywano od kilkudziesięciu lat bo nie było pieniędzy ? Dodrukowują czy co ; a może UE w ramach wolontariatu się dokłada ?!

Inwestycje te możliwe są dzięki kredytom i wsparciu funduszy UE.

G
Gość

Wszyscy kretyni którzy twierdzą, że nieograniczone parkowanie wzdłuż newralgicznych arterii i poszerzanie dróg jest rozwiązaniem problemów komunikacyjnych w mieście są w ogromnym błędzie. Korki będą jeszcze większe, smog również ale będziecie z siebie dumni. Brawo wy :-)

G
Gość

Wszyscy kretyni którzy twierdzą, że ograniczenie miejsc parkingowych i zwężenie dróg zmniejszy ilość samochód w mieście są w ogromnym błędzie. Korki będą jeszcze większe, smog również ale będziecie z siebie dumni. Brawo wy.

G
Gość

Co te głupki jeszcze spieprzą w naszym mieście. Głupki niszczą coś co do niedawna funkcjonowało bardzo dobrze, ale ich ciasne i ograniczone łby tego nie rozumieją.

M
Mzd
6 lutego, 09:21, Gość:

Co najmniej 4 lata bajzu...

Co by tu jeszcze rozkopać, żeby jeszcze bardziej zakorkować miasto, zastanawia się magistrat UM...

K.....a,ale marudzicie...

C
Ciekaff

Jak to jest możliwe że za czasów "tego Pis-owskiego Rządu" który poobcinał Samorządom w Polsce dotychczasowe wpływu budżetowe i fundusze na wszystko ; w Szczecinie podejmowane są w ciągu roku jednocześnie inwestycje jakich nie dokonywano od kilkudziesięciu lat bo nie było pieniędzy ? Dodrukowują czy co ; a może UE w ramach wolontariatu się dokłada ?!

G
Gość

nie za dużo tych prac na dwa lata? ktoś się tego podejmie? Miasto zwlekało z przetargami a teraz terminy są napięte aby dofinansowanie z UE nie przepadło? Bo tak to wygląda...

1134
6 lutego, 11:21, mms:

Nareszcie priorytet dla komunikacji miejskiej i dostrzeżenie problemów z wejściem do tramwajów - szczególnie dla osób starszych- wysokie schody (przystanki wiedeńskie). Jeszcze na ul. Krzywoustego trzeba przegonić samochody z torów tramwajowych i wreszcie komunikacja miejska będzie mogła być punktualna, a tym samym atrakcyjniejsza niż prywatny samochód. Na ul. Krzywoustego wszystkie tramwaje są blokowane aż od pl. Zwycięstwa. Na przystanku pl. Kościuszki kłębi się wkurzony tłum, wdychający spaliny aut blokujących KM. Chodniki dla pieszych, tory dla tramwajów, a samochodów może sobie przybywyć, ale niech korkują sami siebie a nie komunikację miejską albo zastawiają chodniki, bo musi parkować przy domu. Może wreszcie wróci normalność. Dla mnie tramwaj nie podjeżdża pod dom, muszę podejść do domu. Kierowcy muszą się nauczyć, że koniec podjeżdżania pod same drzwi.

Nie należysz do zbyt mądrych, to widać...

@mms
6 lutego, 11:21, mms:

Nareszcie priorytet dla komunikacji miejskiej i dostrzeżenie problemów z wejściem do tramwajów - szczególnie dla osób starszych- wysokie schody (przystanki wiedeńskie). Jeszcze na ul. Krzywoustego trzeba przegonić samochody z torów tramwajowych i wreszcie komunikacja miejska będzie mogła być punktualna, a tym samym atrakcyjniejsza niż prywatny samochód. Na ul. Krzywoustego wszystkie tramwaje są blokowane aż od pl. Zwycięstwa. Na przystanku pl. Kościuszki kłębi się wkurzony tłum, wdychający spaliny aut blokujących KM. Chodniki dla pieszych, tory dla tramwajów, a samochodów może sobie przybywyć, ale niech korkują sami siebie a nie komunikację miejską albo zastawiają chodniki, bo musi parkować przy domu. Może wreszcie wróci normalność. Dla mnie tramwaj nie podjeżdża pod dom, muszę podejść do domu. Kierowcy muszą się nauczyć, że koniec podjeżdżania pod same drzwi.

A ja nie chce żeby z moich podatków utrzymywano śmierdzącą komunikacje miejską. Podnieść ceny biletów i ZERO dotacji. A jak nie starczy na utrzymanie to niech jeździ co 30 minut albo w ogóle nie jeździ

X
Xxx

Czas z tego miasta się wyprowadzić

a
arleta

Szczecin traci walory które miał przez ostatnie 100 lat. Szerokie ulice, przestrzeń i dużo zieleni. Po skończeniu rządów Krzystka kolejny prezydent będzie poprawiał buble inwestycyjne swojego poprzednika utrudniające życie mieszkańcom. Ciekawe kiedy w końcu mieszkańcy obudzą się i odwołają w referendum Krzystka z tą mierną ekipą.

S
Stary człowiek a może

Archaiczne wyniesione torowiska już dawno powinny zniknąć ze szczecińskiego krajobrazu.Budowa jednak nowych powinna uwzględniać również to,że tworząc tzw.wspólne dla wszystkich pasy ruchu-wali się rozkład jazdy .Miasto-pasażerowie korzystający z miejskich środków komunikacji jadą wolniej,emitując więcej spalin,generując więcej hałasu,czas podróży trwa dłużej,miasto się przez to korkuje.Sytuację taką obserwujemy od lat na Krzywoustego,Wyszyńskiego,gdzie tramwaje,autobusy na wspólnych pasach ruchu stoją w gigantycznych korkach.Do tego należy zauważyć niebezpieczną tendencję zwężania w Szczecinie do granic absurdu ulic przy okazji każdej drogowej inwestycji.Miasto które szczyciło się swoimi szerokimi arteriami-robi się nagle coraz węższe,przez to niebezpieczne.Planiści najwyraźniej pogubili się.Budowa nowego nie oznacza gorszego a z taką o to sytuacją się obecnie spotykamy.Miasto ma być przyjazne mieszkańcom a nie ich utrapieniem.Mamy ruch na powierzchniowy a nie jak inne miasta zachodu pod ziemią.Czas by planiści i możni tego miasta o tak istotnych kwestiach pamiętali "porządkując" nam mieszkańcom życie komunikacyjne w mieście.

G
Gość

Co najmniej 4 lata bajzu...

Co by tu jeszcze rozkopać, żeby jeszcze bardziej zakorkować miasto, zastanawia się magistrat UM...

G
Gość

2 lata inwestycji = 5 lat w Ciecinie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3