Więcej telefonów, mniej oszustów

msZaktualizowano 
We wrześniu pisaliśmy o zamiarze wprowadzenia przez operatorów sieci komórkowych wadium za telefon, bowiem w ten sposób postanowili oni bronić się przed nieuczciwymi klientami.

Uważaliśmy ten zamiar za dodatkowe utrudnienie i rodzaj odpowiedzialności zbiorowej, bowiem tylko 10 proc. klientów brało telefon w promocji zakładając z góry, że nie będą płacić ani za abonament ani za rozmowy. Jednak Polscy operatorzy telefonii komórkowej: Polska Telefonia Cyfrowa (Era), Polkomtel (Plus GSM) oraz Centertel (Idea) postawili na swoim i w październiku ubiegłego roku zdecydowali, iż każdy klient chcący zakupić telefon w promocji będzie proszony o możliwość sprawdzenia, czy nie zalega z opłatami u innych operatorów. W przypadku odmowy musi wpłacić kaucję 760 PLN, bądź oferowany jest mu telefon w systemie przedpłat. Ma również możliwość zakupu telefonu z abonamentem poza promocją.
Czy ten system się sprawdził?
Zdaniem operatorów wszystkich sieci - tak. Twierdzą, że aż trzykrotnie spadła liczba osób wyłudzających aparaty telefoniczne (jedynie w 0,1 promila przypadków klienci decydują się na wpłatę kaucji). Większość wyraża zgodę na sprawdzenie, czy nie zalega z płatnościami u innych operatorów i kupują telefon w promocji na niezmienionych zasadach.
- Nastąpiła istotna poprawa - mówi Leszek Kamiński, rzecznik prasowy Polkomtel S.A., operatora sieci Plus GSM. - Pierwsze rezultaty potwierdzają oczywistą prawdę, że zapobieganie jest prostsze i lepsze od ścigania oszustów.
- Dobry poziom sprzedaży telefonów komórkowych dowodzi, że nowe regulacje odstraszają tylko wyłudzających, czyli osoby, które nie zamierzają regulować żadnych płatności - dodaje Jacek Kalinowski, rzecznik PTK Centertel, operatora sieci Idea.
Na spadek liczby nierzetelnych klientów oraz długów złożyły się - zdaniem operatorów - lepsze procedury weryfikacyjne oraz wymiana informacji o klientach, za ich zgodą. Jednocześnie stanowisko operatorów sieci komórkowych poparł Naczelny Sąd Administracyjny, który - w sporze Polskiej Telefonii Cyfrowej z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych - uznał przetwarzanie danych o klientach poprzez kserowanie wybranych stron ich dokumentów za dopuszczalne i zgodne z prawem.
- Kserokopia dokumentu uprawdopodabnia fakt zawarcia umowy z konkretnym klientem także w razie sporu sądowego - mówi Anna Wołek, dyrektor Biura Prasowego Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci Era. - Takie zabezpieczenie jest też w interesie samego klienta, bo jeżeli do zawarcia umowy posłużono się skradzionym mu dokumentem, np. z przeklejonym zdjęciem, bardzo łatwo wykazać brak związku poszkodowanej osoby z oszustwem.

Przed czym bronią się firmy

W ostatnich latach operatorzy telefonii komórkowej tracili przeciętnie 60 mln złotych miesięcznie w wyniku wyłudzeń aparatów telefonicznych oraz niezapłaconych rachunków przez klientów. W 2000 roku tylko PTC (Idea) kierowała do sądów nawet 7000 pozwów miesięcznie w sprawie wyłudzeń. Obecne, wstępne szacunki mówią, że liczba pozwów spadnła poniżej 5000 spraw miesięcznie i jest szansa na dalszą ich redukcję. Odnotowywanych jest także mniej niż 100 zgłoszeń miesięcznie nadużyć z wykorzystaniem utraconych dokumentów, podczas gdy trzy lata wcześniej liczba wyłudzeń na skradzione dokumenty przekroczyła 2000 miesięcznie.

polecane: Afera Amber Gold - liczby, które szokują

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3