Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważne zmiany w odprawie celnej zagranicznych przesyłek. Czy firmy logistyczne zdążą się na nie przygotować? [26.11.2022]

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Od marca 2023 roku będzie on dotyczył przesyłek lotniczych. System ICS2 -skrót od Import Control System 2, ma za zadanie nie tylko zabezpieczyć europejski rynek oraz handel transgraniczny, ale także przyspieszyć odprawy celne. Bez odpowiedniego przygotowania nadchodząca zmiana może zablokować lub spowolnić wiele dostaw obsługiwanych lotniczo.
Od marca 2023 roku będzie on dotyczył przesyłek lotniczych. System ICS2 -skrót od Import Control System 2, ma za zadanie nie tylko zabezpieczyć europejski rynek oraz handel transgraniczny, ale także przyspieszyć odprawy celne. Bez odpowiedniego przygotowania nadchodząca zmiana może zablokować lub spowolnić wiele dostaw obsługiwanych lotniczo. mat. prasowe DHL Express Polska
Kraje Unii Europejskiej wdrażają przepisy ICS2, które mają uszczelnić handel z krajami spoza Unii, nie utrudniając, a wręcz upraszczając odprawy celne. Już od 1 marca nowe procedury obejmą transport lotniczy, a rok później także lądowy. Czy konsumenci odczują zmiany? To zależy od firm, które je obsługują i od tego, czy na czas przygotują odpowiednie procedury, zmienią oprogramowanie itp. Jeśli nie zrobią tego na czas, to zagraniczne zakupy - także te o charakterze zaopatrzeniowym dla firm - mogą na długo utknąć w drodze.

Jak firmy powinny się przygotować do wdrożenia nowego systemu, wyjaśniają eksperci DHL Express Polska, firmy obsługującej znaczną część międzynarodowych ekspresowych przesyłek lotniczych.

Na czym polega reforma ICS2?

Właśnie trwa proces wdrażania przez Unię Europejską reformy w zakresie importu towarów i ochrony celnej granicy.

- Od marca 2023 roku będzie on dotyczył przesyłek lotniczych. System ICS2 (skrót od Import Control System 2 - przyp. red.), ma za zadanie nie tylko zabezpieczyć europejski rynek oraz handel transgraniczny, ale także przyspieszyć odprawy celne. Bez odpowiedniego przygotowania nadchodząca zmiana może zablokować lub spowolnić wiele dostaw obsługiwanych lotniczo - wyjaśnia Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Polska.

Jak tłumaczy ekspert, kluczowe jest, aby wszelkie podmioty zaangażowane w handel i transport międzynarodowy wdrożyły na czas nowe procedury. Od 1 marca 2023 roku system ICS2 będzie obowiązywać w ramach transportu lotniczego, a więc zmiany dotkną zarówno przewoźników i spedytorów lotniczych, jak i producentów, eksporterów i przedsiębiorców, którzy korzystają z ich usług i chcą wprowadzić towar na teren UE. Natomiast rok później, od marca 2024 roku, nowe regulacje będą obowiązywać także towary docierające do Wspólnoty drogą lądową czy morską.

- Dostosowanie się do nowych wymogów będzie spoczywać przede wszystkim na firmach i osobach wysyłających towary do Unii Europejskiej. Oznacza to m.in. wdrożenie nowych procedur, integrację systemów czy przeszkolenie zespołu. Natomiast w przypadku przedsiębiorców importujących towary np. z Azji czy USA, reforma przekłada się przede wszystkim na konieczność upewnienia się, że nadawca przesyłki wie o obowiązujących w UE przepisach i dostosował się do nowych wytycznych - mówi ekspert DHL Express Polska.

Z drugiej strony, importer może również przejąć obowiązki dostawcy spoza granic Wspólnoty lub całkowicie powierzyć transport wyspecjalizowanemu przewoźnikowi czy partnerowi logistycznemu.

ICS2: jakie zmiany wprowadza nowy system?

Wejście w życie ICS2 oznacza duże zmiany dla przedsiębiorców. Jedną z nowości będzie obowiązek wcześniejszego przekazywania służbom celnym szeregu danych dotyczących wysyłanych lub ściąganych do Unii towarów, jeszcze przed załadunkiem i odprawą. Dzięki informacjom zawartym w nowych deklaracjach wjazdowych ENS (Entry Summary Declaration), służby będą analizować ryzyko w zakresie bezpieczeństwa oraz ustalać wysokość taryf i opłat.

- Dodatkowo, nadawcy przesyłek spoza UE będą musieli posiadać i wykazać numer rejestracyjny EORI, czyli identyfikator w Unijnym Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Ten można już dzisiaj uzyskać w ramach usługi
e-Klient Służby Celnej - dodaje Osiecki.

Jak wdrożenie systemu ICS2 wpłynie na rynek i działalność przedsiębiorców?

W stosunku do samych przedsiębiorców nowe regulacje mogą przyspieszyć i ułatwić im obowiązki celne. Dzięki automatyzacji i cyfryzacji nowe procedury mogą zostać zintegrowane z firmowymi systemami do odprawy czy fakturowania. Powinna także zmniejszyć się liczba kontroli celnych. W każdym z wyżej wymienionych przypadków kluczowe jest przede wszystkim przygotowanie odpowiedniej dokumentacji przez przedsiębiorcę. Te obowiązki, podobnie jak zapakowanie i transport samej przesyłki, można powierzyć wyspecjalizowanemu partnerowi logistycznemu, który realizuje dostawy do krajów i terytoriów na całym świecie.

ICS2 wzmocni także konkurencyjność europejskiego rynku. Dzięki lepszej kontroli docelowo ma się zmniejszyć liczba niewłaściwie zadeklarowanych i zbyt nisko oclonych towarów przybywających do UE. Oznacza to równiejsze szanse dla unijnych przedsiębiorców. Zmiany wpłyną też na bezpieczeństwo wewnętrznego rynku UE i mieszkańców przynależnych krajów, dzięki ograniczeniu transferu nieznanych, niepoprawnie zabezpieczonych lub po prostu niebezpiecznych produktów.

Co grozi przedsiębiorcom, którzy nie wdrożą na czas systemu ICS2

- W przypadku niedostosowania się do unijnych regulacji przesyłka może zostać zatrzymana na granicy. Niepoprawne wypełnienie deklaracji wjazdowych może również doprowadzić do opóźnień w dostawach czy do błędnej taryfikacji. Ta ostatnia może przełożyć się na wyższe cło, a zatem na cenę przesyłki. Jest to także istotna informacja dla konsumentów. Żeby uniknąć niepotrzebnych komplikacji w 2023 roku, w okresie wdrażania ICS2 zamawiający produkty z Azji lub USA powinni zwrócić szczególną uwagę na to, czy zagraniczny sprzedawca lub producent korzysta z usług renomowanego przewoźnika - wyjaśnia ekspert DHL Polska.

- Mając świadomość nadchodzącego, wzmożonego dla wielu producentów i sprzedawców okresu świątecznego, firmy już teraz powinny zacząć przystosowywać się do wejścia w życie nowych przepisów. Dlaczego jest to tak istotne? Z uwagi na rosnącą – jak co roku w czwartym kwartale – liczbę zamówień, proces adaptacji i integracji systemów może być w tym czasie utrudniony. Szczególnie duże przedsiębiorstwa nie powinny czekać do ostatniej chwili – brak wcześniejszego przygotowania może wpłynąć na ich płynność biznesową i opóźnienia w dostawach - tłumaczy Edwin Osiecki.

DHL Express, firma obsługująca międzynarodowe ekspresowe przesyłki lotnicze, już teraz edukuje swoich klientów i wspiera ich we wdrażaniu nowych procesów. Odprawa celna i związana z nią dokumentacja potrafią być skomplikowane, dlatego wielu przedsiębiorców nie tylko korzysta z usług transportowych przewoźników, ale powierza im także kwestie formalne.

Dzięki rozbudowanej sieci własnych agencji celnych na całym świecie DHL Express pomaga firmom w dokonaniu formalności związanych z odprawą czy określeniu właściwej taryfikacji. Dla firm wysyłających przesyłki do wielu krajów spoza Unii Europejskiej lub zamawiających towary np. z Azji lub USA, wsparcie doświadczonego operatora logistycznego może okazać się nieocenione.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ważne zmiany w odprawie celnej zagranicznych przesyłek. Czy firmy logistyczne zdążą się na nie przygotować? [26.11.2022] - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński